BVBA uitvlaggen naar Luxemburg

Frank123
Topic Starter
Berichten: 2

BVBA uitvlaggen naar Luxemburg

#1 , 26 okt 2015 19:49

Ik ben eigenaar van verschillende Belgische BVBA's. Ik wil die graag uitvlaggen naar Luxemburg. Wat is de te volgen procedure en is er een belasting verschuldigd bij het uitvlaggen? Kan ik dan nog in Belgie operationeel blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 26 okt 2015 23:46

Wat bedoel je met uitvlaggen? De werkelijke activiteit naar Luxemburg verplaatsen? De aandelen van de BVBAs in een Luxemburgse holding inbrengen?

Zetelverplaatsing van een BE vennootschap naar het buitenland, dat is fiscale zelfmoord. Komt overeen met een liquidatie. Dus vennootschapsbelasting te betalen op alle ongerealiseerde meerwaarden + de liquidatiebonus. Een alternatief hier kan een Belgisch bijhuis zijn, waarin alle Belgische activa achterblijft, maar daarmee ontsnap je eigenlijk niet aan de Belgische ficus.

Frank123
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 okt 2015 08:30

Bedankt voor de tip; wat ik de meest fiscaalvriendelijke manier om een bijhuis op te richten in Luxemburg en alle Belgusche activa in te brengen zonder een liquidatie te hebben?

Reclame

LeenW
Berichten: 12961

#4 , 27 okt 2015 10:17

Moeilijk te zeggen zonder de structuren van uw bedrijven te kennen. Bespreek dit met uw boekhouder.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 27 okt 2015 11:02

Inderdaad. De regel is eigenlijk dat alles aan 'marktwaarde' moet verkocht worden. Zo'n structuren moet je goed opzetten van in het begin, want fiscaal is dat meestal echt een ramp als je dat 5 of 10j later moet herstructuren.

Roeland
Berichten: 172

#6 , 27 okt 2015 12:13

Mss is dit een optie: http://www.tiberghien.com/media/Grensov ... 202010.pdf

Een belastingneutrale grensverschrijdende fusie of partiële splitsing. Let wel, de uitvoering van een dergelijke operatie zal allesbehalve goedkoop zijn...

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#7 , 21 nov 2015 13:48

Waar zou u dan willen optimaliseren? op niveau van de taxatie van de inkomsten bij de vennootschappen, en/of bij taxatie bij dividenduitkering (zie toenemende druk op dividenden en andere financiële inkomsten)?

Het is ook niet louter belangrijk te kiezen voor een correcte structuur in Luxemburg, maar deze ook inhoudelijk vorm en substantie te geven, via contracten, etc.

Hou ook rekening met de impact op de rest van uw vermogen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”