Bijberoep..? Wie kan hier goed tellen?

Anne-B
Topic Starter
Berichten: 6

Bijberoep..? Wie kan hier goed tellen?

#1 , 31 aug 2015 18:52

Situatie: helaas werkloos inkomen netto 650euro/maand (ongeveer). Ik ben gehuwd.

Bijberoep (kleine onderneming met vrijstelling BTW) met akkoord rva - gaat om dienstverlening, dus weinig aankopen t.o.v. facturen;

Gemiddeld inkomen per maand (omzet): 600,-
Soc. bijdragen +/- 250/kwartaal = 80/maand
Kosten boekhouder 160/kwartaal = 53,50/maand
Kosten algemeen:
aankopen bij leverancier: 40 euro/maand
telenet (internet): 50 euro/maand (dus :50: 30 x 4) = 6,60 euro/maand
telefoon: 25 euro/maand (dus 25: 30 x 4) = 3,35 euro/maand
elec/gas : 180/maand (dus 180: 30 x 4) =24,00 euro/maand

Ik kom dan uit op een winst van ongeveer 400 euro/maand, maar is dit wel effectief zo?
Of gaat er dan nog eens 50% belastingen af, waardoor het slechts 200 euro wordt, want die 650 euro's/maand worden bijgeteld bij (netto)loon als werknemer (al is het dan werkloos). Ik verlies dus 4 dagen uitkering per maand, in totaal 27/dag x 4 = 108 euro./maand.

Ik ben al enkele jaren heel geëngageerd bezig en heb ook vrij grote verantwoordelijkheid t.o.v. klanten, zonder enige bvba of nv, dus met groot risico indien er iets fout loopt (evt. schadevergoedingen, andere zaken ivm aansprakelijkheid, enz....)

Conclusie: is bijberoep haalbaar, of betaal je gewoon om dit te kunnen uitvoeren???
Alvast dank om dit even te bekijken (rekenen was nooit mijn sterkste vak op school....).

Ik kijk alvast uit naar reacties. Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2015 19:46

Ik denk dat je meer zou over hebben wanneer je een kleine job zou hebben zoals de weekends in de horeca !

De meeste bijberoepen zijn het sop de kool niet waard.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 31 aug 2015 23:16

De berekening moet zijn:
1. Je omzet (in deze, €600)
2. - je kosten (boekhouder, aankopen, telenet, telefoon, elektriciteit en gas, etc)
3. = Je belastbaar resultaat.

Dus:
1. €600
2. - ~€200 (kosten)
3. = ~€400 belastbare inkomsten (te belasten aan het marginale tarief, reken 40% om makkelijk te zijn)

Netto zal je van deze activiteit dus ongeveer €240 overhouden. Je bruto inkomsten (voor belasting) zullen normaal €1050 (€650 + €400) zijn.

Verlies je een deel van je uitkering (in deze, €108 netto) door bovenstaande inkomsten, dan moet je die aftrekken van je €240. Zo hou je netto een povere €132 over.

Is €132 de moeite? Dat kan je enkel voor jezelf uitmaken.

Reclame

Anne-B
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 02 sep 2015 16:24

Voor 25 uren werk per maand... = 5,28 euro per uur... Hoe is het mogelijk dat alles zo raar in elkaar zit als je iets volledig legaal en correct wil doen. De overheid wil 'ondernemen en creativiteit' steunen, maar dit kan toch niet, welke gek gaat er nu voor 5 euro per uur aan het werk? Ik zou heel graag verder werken want ik doe deze job supergraag, maar dit kan toch alleen maar tot 'zo snel mogelijk' afhaken leiden, anders ben je toch echt wel een 'onnozelaar' (en da's nog op zijn zachtst uitgedrukt).

Redrum
Berichten: 574

#5 , 03 sep 2015 09:18

't Is maar hoe je het bekijkt. Als ik goed tel heb je dan elke maand een inkomen van 782 euro (meer dan je eigenlijke omzet!) voor 25 uur werk, dus dat komt op 31,28 euro per uur. Ik wou dat ik dat kreeg...
Je vergeet toch wel héél makkelijk dat die verfoeide overheid je wel die uitkering geeft.
Dat het niet rendabel is heeft evenveel te maken met het feit dat het maar 25 uur per maand is hé. Daar kan de overheid me dunkt niet veel aan doen. Ik denk dat de voordelen voor een bijberoep op zich al aanzienlijk zijn.

Anne-B
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 03 sep 2015 18:33

Slecht voorbeeld natuurlijk, mijn persoonlijke situatie. Ik verwijt de overheid niets mbt uitkering, intgendeel, gelukkig in Belgium als Belg. Wel recht op trouwens na 28 jaar fulltime gewerkt en helaas job kwijt. Dan ga je van 1800 naar 650, en verlies je een groot stuk van je persoonlijkheid. Even nadenken aub, het kan u ook overkomen. Anderzijds is uw bericht volgens mij off-topic, het gaat over de belasting op bijberoep, dat kan dus evengoed in combinatie met full of parttime job. Discussie over werkloosheid, wat geen cadeau is, hoort hier niet thuis.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 04 sep 2015 10:57

Een bijberoep kan niet zonder hoofdberoep en bij jou is dat werkloze - wat enkel kan mits expliciete toestemming. De relatie tussen de twee is wel degelijk relevant. Je bevestigt die relatie trouwens zelf door je verminderde uitkering in rekening te brengen.
Wil je niet geconfronteerd worden met de onverenigbaarheid tussen enerzijds een uitkering krijgen omdat je niet werkt, en anderzijds tegelijk een inkomen verkrijgen omdat je wel werkt, dan moet je die 108 euro zelf uit de discussie laten. Die hoort immers niet bij de belasting op bijberoep.
Je hebt blijkbaar de indruk dat ik, zoals velen, bezwaren heb tegen werkloosheids- en andere uitkeringen: dat is nochtans helemaal niet het geval, integendeel. Alleen ben ik wel principieel: wanneer je een uitkering krijgt omdat je niet kan werken, dan mag je ook niet zomaar werken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”