leegstandsbelasting

amandus
Topic Starter
Berichten: 3

leegstandsbelasting

#1 , 26 aug 2015 21:34

Ik erf een huis in 2012 en stel dat te koop. In maart 2014 wordt het opgenomen in het register van de leegstand, waarbij de gemeente vermeldt dat er voorlopig geen gemeentelijk reglement voor leegstandsheffing bestaat. Op 18 juni 2015 wordt het huis via notaris verkocht. Op 26 juni wordt er in de gemeenteraad een heffing op leegstand goedgekeurd, met ingang vanaf die dag voor alle woningen die minstens 12m in het leegstandsregister zijn opgenomen. Nu (21 augustus) wordt mij het gemeentelijk reglement op leegstand toegestuurd en de mededeling dat ik in aanmerking kom voor deze belasting. Blijkbaar weten ze nog niet dat het huis verkocht is. zal ik deze belasting nog moeten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 27 aug 2015 01:32

18 juni was het tekenen van de akte? Dan bent u vanaf die datum niet meer de eigenaar, en moet u die belasting niet betalen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 27 aug 2015 12:29

Toch niet voor de periode die NA de akte komt, mag ik hopen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 aug 2015 13:22

Kijk eens wat er in het gemeentereglement staat qua toepassingsmodaliteiten. Normaliter is de belasting invorderbaar telkens op de verjaardag van inschrijving in het leegstandsregister (dus maart 2015 voor de voorbije 12 maand) Toen was u nog eigenaar. Over welke gemeente gaat het ?

Je kan natuurlijk een bezwaarschrift indienen; een "neen, betalen" heb je, een "ja, niet betalen" kan je krijgen.

Normaliter schort de verkoop de belasting voor de nieuwe eigenaar enkele jaren op. Kijk hiervoor ook het gemeentereglement na.

amandus
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 aug 2015 16:13

Blijkbaar kan een gemeente dus retroactief belastingen invoeren, want voor die bewuste datum was er geen heffing. De notaris had in de verkoopakte zelfs geschreven dat, bij navraag bij de gemeente er geen belastingen op rusten. Wel heeft hij er , voorzichtig, bij geschreven en indien wel, dan zijn deze ten laste van de verkoper. Maar pas na de datum van verkoop wordt het door de gemeente ingevoerd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 aug 2015 16:57

Dien bezwaar in bij het gemeentebestuur met omstandig verslag van verloop van verkoop..
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2015 18:05

Om een advies te kunnen geven is het zinvol het belastingreglement te kunnen lezen. Kan je meedelen over welke gemeente het gaat? Vermoedelijk kan het reglement geraadpleegd worden via internet en kunnen we dan meer vertellen.

amandus
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 06 sep 2015 20:44

Het is 2890 Sint-Amands.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”