Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

berenod
Berichten: 942

Re: Mogelijkheden voor opstarten kleine zaak?

#16 , 28 jul 2015 21:04

Hmm.. interessant. Dus ik zou mijn onderneming als bijberoep doen en dan zorgen dat ik nauwelijks winst maak... ? Gaat die vlieger ook op als ik een buitenlands loondienstcontract heb?
Helemaal niet.
Ik schrijf net dat degenen die heel hun winst wegtoveren met allerhande investeringen, dikwijls helemaal niet nodig om uw bijberoep uit te voeren, gegarandeerd tegen de lamp gaan lopen.

Maar van uw 10,000 Euro winst, er 1,500 euro in ne laptop steken (dat is 3 jaar 500 euro dat ge moogt aftrekken), daar gaat de fiscus geen probleem van maken.
Als natuurlijk ge in IT werkt, en wat ge doet niet erg praktisch is met een 400 Euro instap modelleke. Ne loodgieter kan dat niet hé, die kan zijn facturen perfect op een 400 euro laptop maken...
Uw belastingen naar 0 brengen kan en mag niet.
Maar inbrengen wat ge moogt inbrengen kan wel natuurlijk!

Elke eurocent die ik effectief voor mijn bijberoep uitgeef, wordt ingebracht, en daar is de fiscus nog nooit over gestruikeld, ook niet bij controle.
Wel al eens moet discussiëren over ne verdeelsleutel, en daar zijn we zonder problemen uitgeraakt na een kleine aanpassing.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#17 , 28 jul 2015 21:07

Ja, dat snap ik. Inbrengen wat ik in kan brengen. Mijn business is online, een internetverbinding, laptop, bureau e.d. heb ik toch nodig om dat te kunnen doen, net zoals dat ik met cursussen e.d. op de hoogte moet blijven en mezelf bij moet scholen.

En hoe zit het met de onderneming op naam van iemand die geen inkomen heeft? Wat voor belastingtarieven moet ik dan aan denken?

berenod
Berichten: 942

#18 , 28 jul 2015 21:19

@berenod wat ik wel zeker weet, dat is dat veel bij beroepers na een deftige controle stoppen met hun bijberoep, dit is omdat ze misschien te weinig afgetrokken hebben zeker ??

En die nog een tijdje moeten betalen aan BTW, belastingen en de sociale kas, die van de belastingen zijn nu ook niet meer achterlijk en weten ook waar de klepel hangt.
Ik ken er ook velen.
Ik ken er al zekers ene persoonlijk die dacht dat door zwaar genoeg te investeren hij de aanslagvoet van zijn hoofdberoep ging omlaag brengen (door in zijn bijberoep via de zogezegde investeringen verlies te draaien).
En die had ook niet geopteerd voor de vrijstelling, want hij dacht dat hij dan alles "zonder btw" kon kopen. TV, laptop, tablet voor de dochter, het kon niet op!
Nadat de fiscus dat allemaal uit de deur had gegooid kon hij plotsklaps inderdaad al de btw betalen (plus boetes), en heeft de sociale kas (met vertraging) ook even een nieuwe gepeperde berekening gemaakt!

Maar ik ken evengoed bijberoepers die rondrijden met de wagen voor hun bijberoep, nieuw hard nodig gereedschap kopen en noem maar op, die er niets van durven inbrengen om "geen miserie/controle met de fiscus te krijgen".

100 euro verantwoorde kosten op een maand is snel gemaakt hé, niet inbrengen wil zeggen dat ge minstens 50 euro teveel aan sociale zekerheid en belasting betaald, op een jaar is dat 600 euro waar ge recht op hebt, maar hebt weggegeven.
Van uw 10,000 Euro winst 5500 afgeven of maar 4900, voor mij is het een groot verschil...

Misschien ook psychologisch, minder of meer dan de helft overhouden!

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#19 , 28 jul 2015 21:57

Ja, dat heet overdrijven. Een tablet voor de dochter of een TV kan ik niet uitleggen als bedrijfsmateriaal. Lijkt me logisch. Bijvoorbeeld een bureau met bureaustoel is wel uit te leggen neem ik aan. Zonder bijberoep zou ik dat niet nodig hebben. Dat geldt ook voor bv. het snelste en meest uitgebreide internet. Zonder bijberoep zou ik het af kunnen met een basisabonnement en bv. telefoonkosten, etc.

LeenW
Berichten: 12840

#20 , 28 jul 2015 23:21

Ja, dat heet overdrijven. Een tablet voor de dochter of een TV kan ik niet uitleggen als bedrijfsmateriaal. Lijkt me logisch. Bijvoorbeeld een bureau met bureaustoel is wel uit te leggen neem ik aan. Zonder bijberoep zou ik dat niet nodig hebben. Dat geldt ook voor bv. het snelste en meest uitgebreide internet. Zonder bijberoep zou ik het af kunnen met een basisabonnement en bv. telefoonkosten, etc.
En uiteraard beperkt als het van thuis uit is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 jul 2015 09:17

Een zelfstandige die kosten maakt om kosten te hebben is fout bezig, enkel de kosten die je nodig heeft moet je maken, want de belastingen geven nooit integraal je bedrag terug is toch maar enkel je aanslag voet dat je kan terug krijgen, en dan nog gespreid over te jaren van afschrijving.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 29 jul 2015 09:33

Een zelfstandige die kosten maakt om kosten te hebben is fout bezig, enkel de kosten die je nodig heeft moet je maken, want de belastingen geven nooit integraal je bedrag terug is toch maar enkel je aanslag voet dat je kan terug krijgen, en dan nog gespreid over te jaren van afschrijving.
tenzij de kosten die je maakt, kosten zijn die je anders privé zou maken. Een voorbeeld: je hebt een nieuwe stofzuiger nodig thuis wegens defect. Op bureau heb je een goeie stofzuiger, 5 jaar oud. Je koopt die nieuwe stofzuiger op de zaak en verhuist de stofzuiger van je bureau naar je privé. Idem voor de helft van de inboedel van je op kot gaande student (laptop, bureaustoel, GSM, bureau, microgolf, ...).

Geen fiscus die hierover een probleem zal kunnen maken wegens reeds lang afgeschreven (als het al afgeschreven zou worden over meerdere jaren) en het niet abnormaal is dat dat toestel na 5 jaar defect zou zijn. Het is illegaal, maar zo frequent gebruikt. En om op het containerpark een bewijs van afgifte van toestel X/Y/Z te bekomen, moet je al héél goed je best doen.

Redrum
Berichten: 574

#23 , 29 jul 2015 09:42

En hoe zit het met de onderneming op naam van iemand die geen inkomen heeft? Wat voor belastingtarieven moet ik dan aan denken?
Die zijn op zich hetzelfde. Alleen ben je dan per definitie zelfstandige in hoofdberoep en heb je daardoor geen verminderde sociale bijdragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 29 jul 2015 09:48

tenzij de kosten die je maakt, kosten zijn die je anders privé zou maken.

Geen fiscus die hierover een probleem zal kunnen maken wegens reeds lang afgeschreven (als het al afgeschreven zou worden over meerdere jaren) en het niet abnormaal is dat dat toestel na 5 jaar defect zou zijn. Het is illegaal, maar zo frequent gebruikt. En om op het containerpark een bewijs van afgifte van toestel X/Y/Z te bekomen, moet je al héél goed je best doen.

Daar heb je gelijk in maar toch hoor veel andere stemmen zoals ik moet me een nieuwe wagen kopen van de belastingen !

Wel die mensen houden van hun zaak niks over, je koop je een nieuwe wagen als je hem nodig hebt en niet omdat de vorige afgeschreven is.

Ik ga eens een voorbeeld geven uit mijn ervaring.

Een sta frituur die geeft weinig tot bijna geen kosten, en velen zijn in een gebouw getrokken de laatste 10 jaar, met als gevolg zeer hoge kosten de winsten zijn meer dan gehalveerd met als gevolg opslag van de prijzen, en met dit gevolg een zeer grote daling in de frituur wereld.

Ik ken de frituur wereld van uit de jaren 60 en ben van 1975 zelfstandig geweest in die sector, heb de frituren weten groot worden en nu zijn ze al een tijd naar de afhang, en dit door hun hoge kosten.

De vroeger barak van langs de baan( 1975) moest zijn geld met koolschoppen in zakken doen, nu kan men het gerust in de portefoeuli, wat ik hier schrijf is de waarheid en heb daar bewijzen en getuigen van.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#25 , 29 jul 2015 12:55

Ja, dat heet overdrijven. Een tablet voor de dochter of een TV kan ik niet uitleggen als bedrijfsmateriaal. Lijkt me logisch. Bijvoorbeeld een bureau met bureaustoel is wel uit te leggen neem ik aan. Zonder bijberoep zou ik dat niet nodig hebben. Dat geldt ook voor bv. het snelste en meest uitgebreide internet. Zonder bijberoep zou ik het af kunnen met een basisabonnement en bv. telefoonkosten, etc.
En uiteraard beperkt als het van thuis uit is.
Uiteraard. Gewoon de dingen die echt nodig zijn c.q. ik toch al zou kopen en ook zakelijk gebruikt kunnen worden.

Jackrussell
Berichten: 701

#26 , 29 jul 2015 12:56

En hoe zit het met de onderneming op naam van iemand die geen inkomen heeft? Wat voor belastingtarieven moet ik dan aan denken?
Die zijn op zich hetzelfde. Alleen ben je dan per definitie zelfstandige in hoofdberoep en heb je daardoor geen verminderde sociale bijdragen.
Maar je hebt wel minder inkomen dan iemand die ook nog in loondienst werkt. Dat zou qua belastingen moeten verschillen.

Redrum
Berichten: 574

#27 , 30 jul 2015 09:15

Hoe minder inkomen, hoe minder belastingen. Maar er zijn geen verschillende tarieven voor hoofdberoep of bijberoep.

Jackrussell
Berichten: 701

#28 , 30 jul 2015 09:38

Dat begrijp ik. Wat ik bedoelde is dat voor een onderneming minder belasting betaald moet worden als die onderneming wordt gedreven door iemand die geen inkomen heeft dan wanneer die onderneming wordt gedreven door iemand met een inkomen dat al ruim voor het hoogste belastingtarief in aanmerking komt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#29 , 30 jul 2015 13:19

Dat begrijp ik. Wat ik bedoelde is dat voor een onderneming minder belasting betaald moet worden als die onderneming wordt gedreven door iemand die geen inkomen heeft dan wanneer die onderneming wordt gedreven door iemand met een inkomen dat al ruim voor het hoogste belastingtarief in aanmerking komt...
Dit is van geen belang voor de belastingen, enkel voor de RSZ daar moet als het een hoofdberoep is een minimum betaald worden (+/- 700€ per kw) al heb je ook geen voldoende inkomsten, en ja er zijn mogelijk heden voor vrijstelling maar dan tellen die jaren niet mee voor je pensioen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#30 , 30 jul 2015 13:54

Dus een zelfstandige moet sowieso al 700 euro per kwartaal RSZ-bijdragen betalen, ook al wordt er nauwelijks winst gemaakt. M.a.w. je moet sowieso minimaal 700 euro in een bodemloos putje gooien waarmee de overheid haar dure "sociale" hobby's kan betalen? 4x700 = 2.800 euro, doe dat keer 'n paar jaar en je kunt toch al een mooi exotisch vehikel opstarten.

Als iemand niet in België woont, kan dat achteraf toch weer worden teruggevraagd?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”