Woonbonus vs naakte eigendom

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

Woonbonus vs naakte eigendom

#1 , 10 jul 2014 00:06

Hieronder een oplijsting van gebeurtenissen:

* 13/10/2009 - aankoop appartement voor 50% in naakte eigendom, vruchtgebruik is voor mijn ouders
* 28/11/2011 - aankoop gezinshuis 50% op naam van mij en 50% op naam van mijn vrouw
* 24/04/2012 - oplevering appartement, betaling laatste schijf
* 13/10/2012 - getrouwd met mijn vrouw

Ik en mijn vrouw vullen dus samen een belastingsbrief in we zijn wel zeker dat mijn vrouw recht heeft op de woonbonus.
Nu vraag ik mij af of dit voor mij ook het geval is?

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 10 jul 2014 19:31

zie taxworld.be of site FOD financiên; Via google zal je tientallen sites terugvinden mbt woonbonus

Gezien u naakte eigenaar bent van een appartement ingevolge aankoop of schenking kan u niet genieten van de woonbonus. Dat geldt enkel indien u naakte eigenaar bent ingevolge erefenis

4.1.13 Wat is de definitie van de eigen woning?

De eigen woning is de woning die de belastingplichtige per 31 december van het jaar waarin het krediet werd afgesloten zelf bewoont behoudens beroepsredenen of redenen van sociale aard.



De belastingplichtige beschikt over een aanvullende termijn van 2 jaar om zijn enige woning zelf te betrekken omwille van:

wettelijke of contractuele belemmeringen (goed nog bewoond door een huurder of door de verkoper)
de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden (nieuwbouw of verbouwing), die het hem onmogelijk maken de woning vroeger te betrekken.



Betrekt hij zijn enige woning nog niet per 31 december van het tweede jaar volgend op dat van afsluiting van het krediet, dan vervalt de gunstige belastingaftrek "enige & eigen woning" en wordt vanaf dat jaar de klassieke belastingvermindering voor een andere dan de enige en eigen woning type lange termijn sparen van toepassing.



Deze regeling kan aanleiding geven tot onbillijke toestanden wanneer de kredietnemers bij voorbeeld geconfronteerd worden met het faillissement van hun aannemer. Het is nochtans mogelijk om de woonbonus opnieuw te genieten vanaf het belastbaar tijdperk waarin de belemmeringen zijn weggevallen en de kredietnemer zijn enige woning effectief bewoont. Deze herinstap is wel verbonden aan de voorwaarde dat de belastingplichtige zijn intrek neemt in de woning zodra dit mogelijk is.


4.1.14 Wat is de definitie van de enige woning?

De enige woning is de woning die op 31 december van het jaar van waarin het krediet is afgesloten, de enige woning van de belastingplichtige is.

Hierbij wordt geen rekening gehouden met andere woningen waarvan de kredietnemer mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker is in gevolge erfenis, dus niet in gevolge schenking of aankoop. De kredietnemer die op 31 december van het jaar waarin het krediet wordt aangegaan:

volle eigenaar is van een andere woning ingevolge erfenis

of

mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker krachtens schenking of aankoop

kan bijgevolg de voordelen van de nieuwe fiscaliteit "enige en eigen woning" niet genieten. Die andere woning kan trouwens in het buitenland zijn gelegen.



Met een zuivere handels- of industriële eigendom wordt evenmin rekening gehouden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 11 jul 2014 08:48

Ik heb me eerlijk gezegd al verrot gezocht. Maar vond soms ook berichten die meedeelden dat indien je lening actief was en je dan pas naakte eigendom verkreeg, de zaken anders lagen. Soms werd er ook gemeld dat je enkel de 500 euro extra de eerste tien jaar kwijt was. Maar daar is dus niets van aan?

Er is dus geen enkele manier om fiscaal iets rond mijn huidige lening te doen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 11 jul 2014 12:01

Beste

toch wel.
Wat betreft de eigen gezinswoning heeft uw echtgenote recht op de woonbonus. u zelf heeft recht op de aftrek ingevolge lange termijnsparen

Welke fiscale voordelen geniet u?

De kapitaalsaflossingen van hypothecaire kredieten en de premies van individuele levensverzekeringen die de terugbetaling van het krediet waarborgen komen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor de "belastingvermindering voor het langetermijnsparen".



Het fiscaal voordeel "langetermijnsparen" wordt berekend op basis van de gemiddelde verbeterde aanslagvoet en schommelt tussen 30 en 40%, afhankelijk van uw belastbare inkomsten.



De korf “langetermijnsparen” wordt begrensd in functie van het beroepsinkomen, met een absoluut maximum van 2.120 euro per belastingplichtige. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Het fiscaal voordeel langetermijnsparen bedraagt voor inkomstenjaar 2011 dan ook maximaal 848 euro (40% van 2.120 euro) per belastingplichtige, te verhogen met de toepasselijke gemeentebelasting



Interesten van kredieten die dienen om onroerende goederen te verwerven of te behouden komen in aanmerking voor de "gewone interestaftrek". Met deze aftrek kunt u uw belastbaar onroerend inkomen geheel of gedeeltelijk wegwerken, wat u een belastingbesparing oplevert aan het marginaal belastingtarief – dus tot maximaal 50%, te verhogen met de bespaarde gemeentebelasting.


Een voorbeeld: als uw hoogste inkomsten belastbaar zijn aan het marginaal tarief van 50%, zal de gewone interestaftrek u een belastingbesparing van 50% opleveren (+ de bespaarde gemeentebelasting).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 11 jul 2014 12:20

Ik heb me eerlijk gezegd al verrot gezocht. Maar vond soms ook berichten die meedeelden dat indien je lening actief was en je dan pas naakte eigendom verkreeg, de zaken anders lagen. Soms werd er ook gemeld dat je enkel de 500 euro extra de eerste tien jaar kwijt was. Maar daar is dus niets van aan?

Er is dus geen enkele manier om fiscaal iets rond mijn huidige lening te doen?
Gewoon ter bevestiging (tekst van fod)

2.Wat zijn die voorwaarden voor de woonbonus?

De belangrijkste voorwaarde is dat het om uw enige woning gaat op 31/12 van het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. U mag dus geen eigenaar zijn van een andere woning. En in principe moet u op die datum ook effectief al in die woning wonen (er is wel een uitzondering voorzien als de woning nog in aanbouw is of niet kan worden betrokken omwille van wettelijke of contractuele redenen). De andere voorwaarden zijn: het moet om een hypothecair krediet gaan dat is afgesloten bij een instelling uit de EER en het moet een looptijd hebben van minstens 10 jaar.

Zoals hierboven beschreven : je hebt nog recht op de aftrek onder het regime "lange termijn sparen"

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 11 jul 2014 12:22

Uw vrouw komt wel in aanmerking voor de woonbonus : 3010 € in code 2370.
Voor Uzelf : kapitaalsaflossing die in aanmerking komen van het langetermijnsparen : vak IX , D,a 2. In code 1358 kan u een mximum bedrag van 2260 € inbrengen. U kan bovendien de helft van het KI van de woning inschrijven bij 1100 en uw helft van de intresten bij 1146. Op het laagste bedrag heeft u een vermindering van 12.5 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 15 jul 2014 14:50

Uw vrouw komt wel in aanmerking voor de woonbonus : 3010 € in code 2370.
Voor Uzelf : kapitaalsaflossing die in aanmerking komen van het langetermijnsparen : vak IX , D,a 2. In code 1358 kan u een mximum bedrag van 2260 € inbrengen. U kan bovendien de helft van het KI van de woning inschrijven bij 1100 en uw helft van de intresten bij 1146. Op het laagste bedrag heeft u een vermindering van 12.5 %.
Ik heb uw uitleg ook aan langs mijn bankier laten passeren. Alles lijkt ok en ik ga het dus invullen zoals u voorstelt.
Enorm bedankt voor de info!!

dako
Berichten: 333

#8 , 15 jul 2014 16:10

Inderdaad bovenstaande volledig correct. Maar heb hetzelfde in de praktijk ook al gehad (Naakte eigendom was wel verkregen via schenking voor een NL notaris(wat perfect kan/kon trouwens))

Alles correct aangegeven in de PB, exact zoals hieronder ook gemeld. Maar bij de ontvangst van het aanslagbiljet was door de fiscus zelf de (voordeligere) woonbonus toegepast, zelfs zonder vooraf een bericht van wijziging/vraag om inlichtingen te sturen.

Kijk dus je aanslagbiljet maar goed na als je dit ontvangt.

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 05 jul 2015 21:34

Uw vrouw komt wel in aanmerking voor de woonbonus : 3010 € in code 2370.
Voor Uzelf : kapitaalsaflossing die in aanmerking komen van het langetermijnsparen : vak IX , D,a 2. In code 1358 kan u een mximum bedrag van 2260 € inbrengen. U kan bovendien de helft van het KI van de woning inschrijven bij 1100 en uw helft van de intresten bij 1146. Op het laagste bedrag heeft u een vermindering van 12.5 %.
Hallo, even een jaartje later terugkomen op deze post.. Hopelijk kan iemand me helpen want de belastingbrief heeft een paar wijzigingen tov 2013!

De helft van de intresten vulde ik vorig jaar in bij vak 1146. Maar nu is de commentaar in dat vak aangepast naar: "van leningen die (in principe) vóór 2005 zijn gesloten". Onze lening is van 2011, dus vermoed ik dat dit vak met 0 moet worden ingevuld?

Ook vak IX aangepast naar een deel B. UITGAVEN MET BETREKKING TOT UW "EIGEN WONING" en een deel C. UITGAVEN DIE GEEN BETREKKING HEBBEN OP UW "EIGEN WONING. In welk onderdeel dien ik alles in te vullen?

De helft van het KI invullen kan niet meer in vak 1100 maar ik vermoed dat dit in vak 3100 nu thuishoort?

Alvast enorm bedankt indien iemand hier een licht kan op schijnen!!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 06 jul 2015 18:54

Ik kan enkel uw laatste bericht lezen.
Uw vrouw mag nu 3040 € invullen bij 4370 , vak IX, B.
Voor u : helft van KI in 3100. Kapitaalsaflossingen, max 2280 € in 3358. Intresten in 3152.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 10 jul 2015 14:44

Bijzonder bedankt voor de info, jouw info brengt ons letterlijk €654,56 op!! Heb het exact zo ingevuld.
Het valt me wel op dat we met de herschikking van de velden nu € 587,96 minder terugkrijgen tov vorig jaar.. is daar een verklaring voor? Dit is de enige plaats waar er aanpassingen zijn.

Wanneer ik de berekening maak met voor mij ook alles ingevuld als enige woning (bij wijze van simulatie), zouden we € 818,78 meer terugkrijgen, ik vermoed dat dit mooi overeen komt met de woonbonus?


PS.
Aangezien je enkel maar mijn laatste post zag: hier mijn situatie nog eens uitgelegd:
* 13/10/2009 - aankoop appartement voor 50% in naakte eigendom, vruchtgebruik is voor mijn ouders
* 28/11/2011 - aankoop gezinshuis 50% op naam van mij en 50% op naam van mijn vrouw
* 24/04/2012 - oplevering appartement, betaling laatste schijf
* 13/10/2012 - getrouwd met mijn vrouw

Ik en mijn vrouw vullen dus samen een belastingsbrief in we zijn wel zeker dat mijn vrouw recht heeft op de woonbonus.
Nu vraag ik mij af of dit voor mij ook het geval is?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 10 jul 2015 15:01

De herschikking met de andere codes heeft geen invloed op het resultaat. Dat u minder terugkrijgt dan vorig jaar heeft andere oorzaken : minder voorheffingen vb.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 02 jul 2016 21:33

Ik kan enkel uw laatste bericht lezen.
Uw vrouw mag nu 3040 € invullen bij 4370 , vak IX, B.
Voor u : helft van KI in 3100. Kapitaalsaflossingen, max 2280 € in 3358. Intresten in 3152.
Hallo,

Het wordt een jaarlijkse traditie om hier info te komen vragen!
Bij invullen van de belastingsbrief raak ik niet verder wanneer ik zelfde als vorig jaar wil ingeven...

Nog eens de situatie:
* 13/10/2009 - aankoop appartement voor 50% in naakte eigendom, vruchtgebruik is voor mijn ouders
* 28/11/2011 - aankoop gezinshuis 50% op naam van mij en 50% op naam van mijn vrouw
* 24/04/2012 - oplevering appartement, betaling laatste schijf
* 13/10/2012 - getrouwd met mijn vrouw
Bij het ingeven van
  • vak 4370: 3040€
  • vak 3100: helft van KI
  • vak 3358: 2280€
  • vak 3152: Interesten
krijg ik deze melding:

Code: Selecteer alles

Gelieve een waarde in te geven voor een van de volgende codes: 3138, 3139, 4138, 4139, 3146, 1143, 3151 of 3152
Het zou reuze zijn moest er kunnen aangegeven worden hoe de puzzel dit jaar moet gelegd worden :shock:

Alvast énorm bedankt voor allen die willen helpen!

Lieven

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 03 jul 2016 17:54

Volgens mij is dit nog steeds correct. De codes die vermeld zijn betreffen allemaal 'intresten' (van niet eerste woning.) Ook 3152 wordt vernoemd.
Dan zou het toch moeten in orde zijn. Anders is er een andere fout. Kijk uw ingave eens na!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#15 , 10 jul 2016 23:00

Klopt!

Het zal een andere fout geweest zijn, want nu gaat het idd door.

Bedankt voor de extra bevestiging.
Weet dat de hulp bijzonder geapprecieerd is!!

Thx!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”