vroegtijdige afbetaalde lening

Lea64
Topic Starter
Berichten: 9

vroegtijdige afbetaalde lening

#1 , 03 jul 2015 13:14

begin 2014 betaalde ik vroegtijdig lening af (na 17 jaar ipv 20). Kapitaalaflossing en interest is dus 0€.
ik ging ook nieuwe lening aan.
Kan ik het bedrag van de vroegtijdige afbetaling inbrengen in de belastingsaangifte ? Of alleen de interesten en kapitaalaflossing van nieuwe ?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Mvg ,
Lea

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jul 2015 23:50

Als je die nieuwe lening hebt aangegaan om de andere terug te betalen, moet je die tweede lening zien als een voortzetting van de eerste. Je moet dan de bedragen gebruiken zoals voorheen.
Heeft die nieuwe lening gediend voor iets nieuws, vb. nieuwe aankoop of verbouwing , gebruik je best die aflossingen en intresten. U zet het totaal ervan bij code 3370 = eigen woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 04 jul 2015 19:13

Lea,

Normaal kreeg je een attest waarop de "normale terugbetalingen staan" en het deel "andere of vervroegde terugbetaling". Je neemt hiervan enkel de "normale terugbetalingen".
Ik neem aan dat de ieuwe lening ook voor een nieuw doel was (renovatie...) Op dat ogenblik zit je met twee verschillende aftrekstelsels. de eerste uit 1997, de nieuwe actueel. je zal daar moeten zien welk stelsel het meest voordelig is. Je bankier heeft normaal een fiscaal programma waarmee hij/zij dat kan berekenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”