Woonbonus: ook vrije verdeling als partner geen recht heeft?

Elvisss
Topic Starter
Berichten: 29

Woonbonus: ook vrije verdeling als partner geen recht heeft?

#1 , 06 feb 2015 14:11

Ik kan mijn probleem het best duiden met een eenvoudig voorbeeld.

Eva is eigenaar van een woning, aangekocht in 2002. Zij heeft hiervoor geleend en vult sindsien haar kapitaalsaflossingen in onder code x355 van de aangifte (belastingvermindering bouwsparen).

In 2005 is zij gehuwd met Adam (in gemeenschap van goederen). In 2010 hebben X en Y samen een verbouwingslening afgesloten voor diezelfde woning.

In 2013 hebben zij voor deze lening samen €1750 kapitaal afgelost en €250 intresten.

De Administratie aanvaardt in dit geval dat Adam toepassing maakt van de woonbonus voor deze lening omdat hij mede-ontlener is (zonder mede-eigenaar te zijn) terwijl Eva verder de belastingvermindering voor het bouwsparen toepast voor haar vroegere lening (Zie FAQ nr. 1 van 24/2/2005 van FOD Financiën).

Maar aanvaardt de Administratie ook de volledige vrije verdeling van de aftrek voor de enige en eigen woning, in die zin dat Adam 100% van de betalingen invult bij zijn woonbonus (dus 2000 EUR)? Eva's "fiscale korf" is immers al helemaal opgevuld met haar bouwsparen.

Ik twijfel hier eerlijk gezegd aan omdat in de toelichting bij de aangifte staat "Samen belaste echtgenoten die beiden recht hebben op de woonbonus mogen het resultaat vrij onder elkaar verdelen".

Als er geen vrije verdeling is mag Adam dan toch 50% inbrengen of heeft hij helemaal nergens recht op omdat de verdeling dan zou moeten gebeuren volgens zijn aandeel in de eigendom (0%)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 feb 2015 14:48

In het huwelijksvermogensrecht , voor gehuwden in een stelsel van gemeenschap, is de partner steeds vruchtgebruiker van de gemeenschap én de eigen goederen van de partner. Deze vaststelling is voldoende om , bij gezamenlijke lening voor een onroerend goed van één partner , toch recht te hebben op de woonbonus. Bij gezamenlijke aanslag mogen de leninglasten vrij verdeeld worden. De partner niet-eigenaar kan dus gebruik maken van de woonbonus(code 1370) ; de andere gebruikt de eerste lening voor het bouwsparen ( code 1355).

Ik wil er wel op wijzen dat dit geen gezonde situatie is. Een mede-eigenaar die mee leent en afbetaalt voor een lening op een goed van de partner , neemt mi. risico's. Aan te raden is om de woning én de lening in de gemeenschap te brengen. In de betreffende akte kan tevens bepaald worden hoe het bij een scheiding geregeld wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 08 feb 2015 19:30

Wanton,

ik weet niet of jouw redenering klopt. Mijns inziens kan dit enkel als de woning in gemeenschap gebracht wordt.


Nieuwe partner geniet woonbonus als hij instapt in uw lening

Stel u bent alleenstaand en hebt een lening lopen voor een appartement of een woning. Na verloop van tijd leert u iemand kennen en u besluit te gaan samenwonen of te huwen. De nieuwe partner betaalt mee uw lening af. In de praktijk stelt zich de vraag of deze nieuwe partner recht heeft op de woonbonus voor de betalingen die hij doet in het kader van uw lening.

De wet staat het niet toe

In principe kunnen alleen de belastingplichtigen die een hypothecaire lening hebben aangegaan om hun eigen woning te bouwen, te verwerven of te verbouwen, aanspraak maken op de woonbonus. De echtgenoot of wettelijk samenwonende partner kan dus op basis van voormelde wettelijke bepalingen geen aanspraak maken op de aftrek voor enige en eigen woning, aangezien hij op 31 december van het jaar waarin de lening werd gesloten geen eigenaar, noch kredietnemer was van de lening.

… maar onze ‘minister van de belastingvermindering’ is inschikkelijk

Onze minister van Financiën, die zich graag ‘minister van de belastingvermindering’ laat noemen, wordt gevraagd of beide gehuwde of samenlevende partners nà het huwelijk of nà de ondertekening van het samenlevingscontract elk voor hun eigen aandeel in de betaling aanspraak kunnen maken op de voor deze woning beoogde belastingvoordelen waarvan sprake in de wettelijke bepalingen van het WIB 92.

De minister laat zich van zijn beste kant zien, en stelt dat wanneer een echtgenoot of een wettelijk samenwonende partner vóór het huwelijk of vóór de verklaring van wettelijke samenwoning een hypothecaire lening heeft aangegaan voor het bouwen, het verwerven of het verbouwen van een woning waarvan hij alleen de eigenaar was, wordt aanvaard dat de kapitaalaflossingen en intresten van die lening na het huwelijk of na de verklaring van wettelijke samenwoning voor beide echtgenoten of wettelijk samenwonenden recht geven op de woonbonus ( PV nr. 291 van 11 januari 2010, Claes, QRVA 52/97, blz. 84).

Voorwaarden

Daartoe moet wel aan de volgende voorwaarden voldaan zijn :

- de woning waarvoor de lening werd gesloten, moet in de huwelijksgemeenschap worden ingebracht of in onverdeeldheid toebehoren aan beide echtgenoten of wettelijk samenwonende partners (vb. door aankoop of schenking);
- het leningcontract is aangepast zodat de echtgenoot of wettelijk samenwonende partner ten opzichte van de kredietverstrekkende instelling dezelfde plichten heeft als de oorspronkelijke kredietnemer;
- aan alle overige in de wet gestelde voorwaarden met betrekking tot de woonbonus is voldaan.

In het kader van de verhoogde woonbonus gedurende de eerste tien jaar, geldt als begindatum van het krediet voor beide partners de datum van het aangaan van de lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 feb 2015 20:24

Basejumper,

een gehuwd persoon , in een gemeenschapsstelsel , moet idd mede-ontlener zijn. Vermits hij door het huwelijksvermogensrecht een zeker aandeel heeft in de woning , komt hij in aanmerking voor de woonbonus. Gehuwde personen mogen bovendien de leningslasten vrij verdelen.
Steller zegt zelf dat de administratie akkoord is voor de toekenning van de woonbonus. Ik heb ooit dergelijke situatie ook voorgehad. De administratie antwoordde : ' Er is een zakelijk belang.'
Ik zuig niets uit mijn duim, maar ik heb eerst nog één en ander geverifieerd oa. in de Standaard belastingalmanak.
U beschikt waarschijnlijk nog over een berekeningsprogramma op uw werk. Maak eens de simulatie, volgens deze situatie.
Ik heb de eenvoudige versie en die laat dat toe.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elvisss
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 09 feb 2015 14:39

Bedankt voor de input.

De administratie staat inderdaad de woonbonus toe voor Adam maar de vraag is of er vrije verdeling is van de woonbonus als er maar één partner recht heeft op de woonbonus.

op p. 71 van de toelichting staat er: Wanneer samen belaste echtgenoten of wettelijk samenwonenden samen een lening hebben aangegaan waarvoor slechts één van beiden recht heeft op de aftrek voor enige woning (wat hier het geval is want Eva heeft geen recht op de woonbonus), neemt die echtgenoot of partner het gedeelte van de interesten en kapitaalaflossingen dat wordt verkregen door het totale bedrag van de in 2013 betaalde interesten en kapitaalaflossingen te vermenigvuldigen met een breuk waarvan de teller gelijk is aan zijn aandeel in de woning (in casu 0% voor Adam) en de noemer gelijk is aan het aandeel van beide echtgenoten of wettelijk samenwonenden in de woning (in casu 100%).

Dus volgens deze regel heeft Adam 0 EUR woonbonus en kan er ook niet veel vrij verdeeld worden.

Maar ik denk niet dat dit de bedoeling was van de zogenaamde "administratieve tolerantie".

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 12 feb 2015 12:39

Inkomsten van eigen goederen, zoals het KI van een eigen woning, behoren tot de gezamenlijke inkomsten. Eventueel dient dus het KI tussen beide echtgenoten verdeeld te worden - code 1100/2100- bij een gemeenschapsstelsel. Dit is voor de administratie voldoende om de woonbonus toe te laten, welke gehuwden vrij mogen verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jcatrysse
Berichten: 8

#7 , 17 apr 2015 13:36

op p. 71 van de toelichting staat er: Wanneer samen belaste echtgenoten of wettelijk samenwonenden samen een lening hebben aangegaan waarvoor slechts één van beiden recht heeft op de aftrek voor enige woning, neemt die echtgenoot of partner het gedeelte van de interesten en kapitaalaflossingen dat wordt verkregen door het totale bedrag van de in 2013 betaalde interesten en kapitaalaflossingen te vermenigvuldigen met een breuk waarvan de teller gelijk is aan zijn aandeel in de woning en de noemer gelijk is aan het aandeel van beide echtgenoten of wettelijk samenwonenden in de woning.
Kan iemand mij vertellen op welke wet / regel deze toelichten van de belastingdienst is gestaafd? Ik heb immers het gevoel dat dat eigenlijk niet klopt.

Dit is mijn situatie:
Mijn echtgenote en ikzelf hebben samen een gezinswoning, mijn enige woning en de tweede woning voor mijn echtgenote. Ik geniet dus van de woonbonus maar mijn echtgenote niet.
Wij zijn gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen.

De gezinswoning heeft mijn echtgenote voor 5/11 verworven door een schenking en de 6/11 die resteren hebben wij samen gekocht d.m.v. een hypothecaire lening. In de praktijk betaal ik de hypotheek voor 3/4den.
Ik heb bij de aangifte 1/2 gebruikt als verdeelsleutel maar de administratie wil slechts 3/11 toestaan. Ik kan echter niet vinden op welke wet of regel zij zich baseert. Ik stel mij de vraag of die toelichting wel klopt.

Dank,

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 apr 2015 17:23

Indien jullie beiden recht zouden hebben op de woonbonus - de aftrek voor enige woning - mogen jullie de leninglasten verdelen op de meest optimale manier.
Uw echtgenote heeft geen recht op de woonbonus, dus voor u telt idd de tekst die u aanhaalt. In uw geval 3/11 van het totaal aan intresten en kapitaalsaflossingen.
Uw echtgenote kan wel genieten van de aftrek 'langetermijnsparen' , nl. 2260 € in code 2358.

Let op bij de aangifte dit jaar: voor u wordt het code 3370, voor haar blijft het 2358.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pdewachter
Berichten: 2

#9 , 21 mei 2015 21:13

beste.

ik heb een vraag in het zelfde kader.

graag had ik uw hulp bij het volgende.

in 2006 heb ik (alleen) een woning verkregen via schenking waarbij ik 50% van de waarde heb geleend om mijn broer uit te kopen.

in 2007 hebben mijn vriendin en ikzelf bijkomend geleend om het huis volledig te renoveren.

in 2010 zijn we dan gehuwd via het wettelijke stelsel.

sinds aanslagjaar 2006 breng ik de kapitaalsaflossingen en interestbetalingen in in de belastingsaangifte onder de woonbonus.
ik doe dat alleen op mijn naam, gezien ik begrepen had dat mijn echtgenote, gezien ze geen eigendomstitel bezit op de woonst, hier geen recht op heeft.

Wel betaalt ze al sinds de start mee aan de aflossingen van de leningen.
het is voor ons beiden de enige woonst.

nu begin ik te vermoeden dat we mogelijkerwijs hier al geruime tijd - in ons nadeel - te weinig inbrengen als aftrekpost voor de personenbelasting.

kan ik voor ons beiden de totaliteit aan kapitaal en interestbetalingen inbrengen onder 3370 en 4370?

kan iemand ons met raad en daad bijstaan aub?

vriendelijk bedankt bij voorbaat.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 22 mei 2015 10:57

Uw echtgenote Is geen eigenaar noch vruchtgebruiker van de woning. Voor de lening van 2006 is zij geen mede-ontlener. Hiervoor kan zij geen enkel recht op wat dan ook doen gelden.
Wat misschien kan : haar deel van de intresten van de tweede lening inbrengen. Aangifte van 50 % van KI voor ieder : codes 3100 en 4100. De helft van de intresten van de lening van 2007 in 4146. Dan kan zij een beperkte vermindering op onroerende voorheffing terugkrijgen. Zij moet u zeer graag zien, dat zij meebetaalt voor iets dat alleen van U is.
Oplossing : woning én lening 2006 in gemeenschap brengen. (Kosten zijn beperkt : ca. 300 €)Zij wordt mede-eigenaar en mede-ontlener. Zo kan zij ten volle de woonbonus benutten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 22 mei 2015 12:25

Oeps, code 4146 bestaat niet. Dan : code 3146 totale intrest.
Ik zeg : misschien kan dit. Nieuwe toepassing tgv staatshervorming is onduidelijk gestipuleerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pdewachter
Berichten: 2

#12 , 22 mei 2015 15:35

Bedankt voor de info.

We hebben wel de originele lening geherfinancierd in 2012 en die is dan ook aangegaan door ons beiden.

Maakt dat enig verschil?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 22 mei 2015 17:27

Neen, zolang zij niet mede-eigenaar is kan zij niet genieten van de woonbonus. Nogmaals, zij moet u graag zien als zij dat wil doen. Breng dus de woning in de gemeenschap!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”