Woonbonus of niet: compromis of akte

Schuppenzot
Topic Starter
Berichten: 99

Woonbonus of niet: compromis of akte

#1 , 01 apr 2015 11:09

Tijdlijn:
- aankoop 1ste woning in 2006
- aankoop 2de woning 2012
- te koop gesteld 1ste woning einde 2012
- verhuis 2013
- compromis verkoop 1ste woning 2013
- akte verkoop 1ste woning 2014

Heb ik nu recht op de woonbonus voor woning 2?

Het gaat over de interpretatie van "enige en eigen woning". Eigen woning is OK want er zit door verbouwingswerken niet minder dan 2 jaar tussen jaar van aangaan lening en effectieve bewoning.
Voor het begrip enige woning kijkt men op 31/12 van het jaar naar de toestand. In 2012 stond woning 1 te koop. Hier is dus aan voldaan. Maar men moet het jaar erna ook effectief verkocht hebben. En dit is slechts voldaan als men de datum van compromis neemt.

Internet bulkt van de uitspraken over de hervorming voor 2015, maar dit is mi niet helemaal van toepassing voor mijn geval.

Fisconet geeft enkel aan dat er een "verkoop" moet zijn. Het burgerlijk wetboek zegt dat een compromis gelijk staat aan een verkoop. Maar klopt deze redenering? En hoe schatten jullie in dat de belastingsadministratie hierin meegaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 01 apr 2015 22:31

Schuppenzot,

Belasting en meeste rechtsspraak neemt aktedatum als beslissend.
tegelijk is mijn ervaring dat fiscus doorgaans niet zo alert is en dat de kans dat men hierover valt relatief klein is. Controle personenbelasting is doorgaans zowat om de 5 tot 7 jaar dus...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”