2 jaar geen personenbelasting ingediend, zonder vervolg?

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

2 jaar geen personenbelasting ingediend, zonder vervolg?

#1 , 20 sep 2014 22:19

Beste,

Mijn vriend heeft al 2 jaren geen personenbelastingen ingediend, dit jaar weer een aangiftebrief gekregen. Ook niet ingevuld.

Met groot jolijt verkondigde hij, zelfstandige, ik heb al 2 jaren niets ingevuld en nu schrijf ik op de derde, iets af te trekken, mijn geslachtsdeel.
:oops:
Terwijl ik braafjes mijn belastingen aangeef en betaal.


Hoe kan dit, zonder enig vervolg?

Mijn vriend blijkt schulden te hebben wat ik eerst niet wist, wellicht vandaar dat hij niets meer aangeeft of kan er iets anders achter zitten.

Maar wanneer komt men er achter, wat is het gevolg, geldboete, gevangenisstraf. Of is hij een gelukkige burger, die wordt vrijgesteld?

Bedankt voor jullie info, maar ik wil voorbereid zijn en heb geen kennis van deze materie en wat er kan gebeuren?

Vragen over de situatie, graag, want het beangstigd mij enerzijds wel.

Mvg,
Elene

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 20 sep 2014 22:36

De belastingen zijn misschien traag, maar vroeg of laat zullen ze hem toch vinden. Als dat zo is, wil u niets in zijn buurt hebben waar een deurwaarder beslag op kan leggen. Het is dus zeer terecht dat u bang bent, niet alleen voor hem, maar ook voor u als u samenwoont.

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 20 sep 2014 23:15

Gelukkig woon ik wettelijk niet samen, probeer mij er ook van los te maken.

Nu hij weet dat ik hier en daar dingen ben te weten gekomen, probeert hij sowieso mij enerzijds af te schudden, anderzijds wel te gebruiken voor alles wat kan.

Ik geloofde hem eerst niet, maar blijkbaar is het iemand waarvan ik niet wist dat het bestond zo slecht, onbegrijpelijk.
Zijn deur is al eerder opengebroken geweest door de deurwaarder, maar voor mijn tijd.

Bedankt Leen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 sep 2014 23:21

Zeker als zelfstandige zal dit opgemerkt worden. Als men hem over enkele jaren de rekening presenteert zal het wel een 'slachtoffer' worden die met collectieve schuldbemiddeling gedurende een decennium een schijntje afbetaalt.

Dumpen die loser.

spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 sep 2014 11:41

Wel uw vriend gaat één van de komende jaren een zeer zure tijd tegemoet.
Dat belachelijk eenvoudige trukje van geen aangifte in te dienen is al zo oud als de belastingen zelf.

Het gevolg zal zijn dat hij -over enkele jaren dus- de rekening zal gepresenteerd krijgen van al die jaren dat hij geen belasting indiende.
Die van de belastingen zijn echt niet simpel! Het juridische gevolg is dan dat de bewijslast zal omkeren... (Als hij zoals iedereen zijn belastingen indiende en de fiscus betwist dat, dan rust de bewijslast bij de fiscus. In dit geval dus niet. De fiscus mag hem gewoon belasten op zijn vermoedelijke inkomsten, plus een fikse boete, en de bewijslast (dat het te veel is) rust dan bij hem.... Ik wens hem daar alvast veel succes mee.)

En collectieve schuldbemiddeling zal in zijn geval niet gaan. Je mag dan immers geen handelaar zijn, noch mag hij zijn eigen schuld hebben bewerkstelligd....

Zoals hier reeds gezegd: Dumpen die handel. Tenzij je jezelf mee in de miserie wil werken. Vooral geen gemeenschappelijk huishouden met hem beginnen.

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 21 sep 2014 11:58

hem aangeven bij de fiscus en tegelijkertijd dumpen!!!

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 22 sep 2014 00:39

Dank u voor jullie antwoord allemaal.

Ik ben inderdaad beetje bij beetje achter deze info gekomen.
Hij lacht er mee dat hij geen brieven invult.
Voor mij klonk het vreemd,ik ben 12j. jonger dan hem,altijd tijdig alles aangeven en op tijd betaald.Dus ik heb geen ervaring ivm boetes,enz.

Toen ik deze man leerde kennen leek het alsof hij alles voor mekaar had,tot het sprookjesboek open ging.
Sommige dingen moest ik, herlezen,om de dag later nog eens te bezien.

Omdat er geen beterschap in zicht is,kom ik hier informeren.

Daarom dank jullie voor de uitleg.

@denlowie ik maak niemand zijn rekening,maar om na het werk thuis te moeten komen om vast te stellen dat mijn spullen werden opgeladen door deurwaarders,daar heb ik geen zin in.Met bewijs van factuur krijg je het wel terug na een heel verhaal.Daarom als ik er een nacht blijf slapen,gaat al het nodige uit en in de auto.
Was de man eerlijk geweest vanaf het begin was het een ander verhaal.
Maar thuis is het een zootje en op zijn bedrijf.
En als je een probleem ermee hebt hoe ik mijn verhaal formuleer of waarom,je bent niet verplicht mijn posts te antwoorden.
Ik heb meer aan mensen die mij op een deftige manier informeren,dan jouw antwoorden waarmee je mij mee in het belachelijke probeert te zetten.Weet dat dit meer over jou zegt,dan over mij.
Ik zal de zaak met plezier overmaken aan de persoon met kennis van zaken,die mag nadien hier op het forum aanhalen of ik overdreef.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 22 sep 2014 01:27

Wettelijk samenwonen.... doet u niet maar vermoedelijk wel feitelijk wel een GDW zal daar totaal geen rekening mee houden en alles wat kan aangetroffen worden dor de auto toe waar hij per toeval aan het stuur zit maar wel van u is.
Dan al het aan U zijn om een revindicatieprocedure op te starten bij de beslagrechter ( kosten €1000 ) die u dan maar bij hem moet terugvorderen.
Ik zie dat al gebeuren.
Als hij gewoon bij u verblijft heeft de GDW ook voldoende redenen om bij u beslag te leggen ...
Daarbij gaat men UW aangifte van de laatste 5 jaar ook met een vergrootglas bekijken en die van de komende jaren ook.

Zoals reeds gezegd dumpen die gast en totaal geen contact meer mee hebben...wanneer ten laatste morgenvroeg.

Geloof me vrij ik heb in mijn loopbaan een beetje teveel van dit soort problemen meegemaakt en getracht mensen zoals u in die positie te helpen maar eens dat die juridische molen aan het draaien is zit U er mee tussen ...met wat gelijk zal het u een jaar of vier vijf duren om eruit te geraken en een flinke som geld aan advocaatkosten in eerste aanleg in beroep enz enz ..

Ik heb mensen (heel dikwijls de vrouwen) meegemaakt die niets maar dan ook niets meer overhielden (beslagen op loon) met ontslag tot gevolg welke werkgever wil iemand met volledig loonbeslag dus ontslag ...
Soms totaal psychisch gebroken werden.....(een van mijn stageplaatsen was werken met T-groups, encountertherapie) als jonge nog net niet afgestudeerde was dat zeer confronterend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2014 07:54


En als je een probleem ermee hebt hoe ik mijn verhaal formuleer of waarom,je bent niet verplicht mijn posts te antwoorden.
Ik heb meer aan mensen die mij op een deftige manier informeren,dan jouw antwoorden waarmee je mij mee in het belachelijke probeert te zetten.

Ik heb zeker geen probleem mee hoe je u verhaal formuleert, enkel het verhaal zelf, die mijn inziens totaal uit de lucht gegrepen is, een belastingplichtige zelfstandige die meer dan 2 jaar geen belastingaangifte indient is te zot om verder te vertellen, zoals je aanhaalt is onmogelijk door het feit dat het om de jaren 2011, 2012 gaat en het derde jaar ging hij ze ook niet indienen.

U schreef in een andere post dat hij in 2012 in faillissement is verklaart, en dit faillissement is in 2014 gesloten, dus de aangifte van 2011 en 2012 is door de curator opgelost.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#10 , 22 sep 2014 15:00

@denlowie

HET FAILLISEMENT EN DE AANGIFTE VAN 2011 en 2012 ZIJN 2 TOTAAL VERSCHILLENDE ZAKEN.

FAILLISEMENT VAN EEN BVBA

AANGIFTE WAS ZIJN PERSONENBELASTING.

Als u hier bent om het grootste dictee van Vlaanderen toe te passen, sla mijn posts dan gerust over. Ik heb geen boodschap aan uw berichten.

@Franciscus, hartelijk dank voor uw informatie en steunend bericht. Ik weet dat uw uitleg zeer juist is, maar ze gaan zo manipulerend te werk, dat ze alles rondom je uitschakelen zodat je aan hen overgeleverd bent.
Maar door afstand te nemen, lukt het nu beter om te beseffen dat er geen toekomst met deze man is op geen enkel vlak. En daar ik weet dat hij tegen iedereen hetzelfde doet, besef ik dat ik niets moest veranderen aan mezelf.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”