Werkkledij volledig aftrekbaar?

Rakward
Topic Starter
Berichten: 14

Werkkledij volledig aftrekbaar?

#1 , 29 aug 2014 10:23

Ik ben momenteel stage als elektricien bezig. Hopelijk kan ik hierna aan de slag onder contract.

Nu vertelde een collega mij dat hij ontdekt had dat als ik bv werkbroeken zou kopen(toch wel echt nodig voor alle schroevendraaiers, tangen, etc) ik die kon aftrekken van de belasting.

Even opgezocht en idd:
http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens deze link kan ik werkkledij 100% aftrekken van mijn belastingen.

Lees ik dit nu echt juist? Want goede werkbroeken kosten wel wat en ik kan me zo wel makkelijk 200 besparen als het niet meer is.
Zit hier dan geen wettelijk maximum op?

En welke categorie in de belastingsbrief is dit dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 29 aug 2014 11:31

Specifieke beroepskledij is inderdaad 100% aftrekbaar, geen maximumgrens.

Met specifieke beroepskledij wordt bedoeld: kledij die niet als vrijetijdskledij kan gedragen worden (bvb advocatentoga, doktersjas, overall van garagist, ). Een werkbroek van een elektricien zou ik hier ook onder kwalificeren.

Niet aftrekbaar zijn bijvoorbeeld kostuums, hemden, dassen, ...

U zal moeten uitrekenen of het interessant is voor u om uw kosten, waaronder deze kosten voor beroepskledij, te bewijzen, of dat u beter af bent met het wettelijk forfait. Als blijkt dat het forfait lager uitvalt dan uw beroepskosten, vult u deze in in vak IV onder 'andere beroepskosten' (code 1258/2258). Hou in dit geval zeker alle bewijsstukken mbt de aankoop van de kledij bij.
Laatst gewijzigd door polk op 29 aug 2014 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#3 , 29 aug 2014 12:04

wel opletten, gewone werknemers krijgen forfaitair een bepaald percentage van hun inkomen dat mag worden afgetrokken als beroepskost.

Wenst u individuele artikelen in te brengen als beroepsonkosten, dan word het forfaitaire bedrag niet meer gebruijt en moet u dus ALLE gemaakte kosten bewijzen.

In de meeste gevallen is de forfataire aftrek een stuk voordeliger!

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 29 aug 2014 12:12

indien TS loontrekker is, moet dan de werkgever niet zorgen voor bedrijfskledij?

Rakward
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 aug 2014 17:10

indien TS loontrekker is, moet dan de werkgever niet zorgen voor bedrijfskledij?
Waarschijnlijk word ik eerst op interim basis aangenomen en dan krijg je van die kleren van interim bureaus die echt niks waard zijn.


Kan ik dan ook materiaal ingeven? Kabelscharen, ge-isoleerde schroevendraaiers, ... Tot nu toe allemaal zelf gekocht ....



Maar ik vind het wettelijk forfait nergens terug.
EDIT:
Afbeelding

Dus tenzij ik meer dan 3900 euro aan beroepskosten kan aantonen heeft het geen zin.

een bedrag dat makkelijk te halen valt met wat boormachines van Makita enzo. :twisted:

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 29 aug 2014 17:26

beste,

ik denk dat de fiscus uw aankopen gaat weigeren omdat de werkgever u deze zou moeten bezorgen

polk
Berichten: 437

#7 , 29 aug 2014 17:38

Machines kan u inderdaad ook inbrengen. In principe mag u deze dan niet privé gebruiken, tenzij u slechts een bepaald percentage beroepsgebruik (dat u kan verantwoorden tegenover de fiscus) aftrekt. Bovendien mag je, aangezien boormachines doorgaans langer dan 1 jaar meegaan, ze niet volledig in kosten brengen in het jaar van aankoop, maar moet je deze afschrijven. Voor machines is een afschrijvingspercentage van 10% gebruikelijk.

Voorbeeld: u koopt vandaag een boormachine van 200€. U gebruikt de boormachine voor 90% beroepsmatig. U kan dan vanaf aanslagjaar 2015 tot aanslagjaar 2024 (0.10 * 0.90 * 200 =) 18€ per jaar als beroepskost inbrengen.

Maar waarom moet u dit materiaal zelf kopen in plaats van uw werkgever (een vraag die de fiscus u ook kan stellen)? U bent toch geen zelfstandige?

Rakward
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 29 aug 2014 17:47

Machines kan u inderdaad ook inbrengen. In principe mag u deze dan niet privé gebruiken, tenzij u slechts een bepaald percentage beroepsgebruik (dat u kan verantwoorden tegenover de fiscus) aftrekt. Bovendien mag je, aangezien boormachines doorgaans langer dan 1 jaar meegaan, ze niet volledig in kosten brengen in het jaar van aankoop, maar moet je deze afschrijven. Voor machines is een afschrijvingspercentage van 10% gebruikelijk.

Voorbeeld: u koopt vandaag een boormachine van 200€. U gebruikt de boormachine voor 90% beroepsmatig. U kan dan vanaf aanslagjaar 2015 tot aanslagjaar 2024 (0.10 * 0.90 * 200 =) 18€ per jaar als beroepskost inbrengen.

Maar waarom moet u dit materiaal zelf kopen in plaats van uw werkgever (een vraag die de fiscus u ook kan stellen)? U bent toch geen zelfstandige?
Zoals ik hierboven al zei, als interimmer.
En zelfs de vaste elektriciens zeggen veel materiaal zelf gekocht te hebben.

Mogelijk krijg ik wel genoeg materiaal maar het is natuurlijk handig als ik het kan kopen zodat ik niet continu gelijk nu aan collega's materiaal moet vragen.

Het was eigenlijk vooral bedoeld voor de werkbroeken maar daar kom ik denk ik niet aan het wettelijk forfait mee.

polk
Berichten: 437

#9 , 29 aug 2014 17:56

Vergeet je woon-werkverkeer niet als je je kosten bewijst, traditioneel de grootste factor die hiertoe bijdraagt. Als je met de wagen gaat werken kan je 0.15€ per kilometer inbrengen.

Voorbeeld: enkele afstand woon-werk = 40km

40 * 2 * 220 werkdagen * 0.15 = 2640€

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#10 , 02 sep 2014 07:20

indien TS loontrekker is, moet dan de werkgever niet zorgen voor bedrijfskledij?
Waarschijnlijk word ik eerst op interim basis aangenomen en dan krijg je van die kleren van interim bureaus die echt niks waard zijn.


Kan ik dan ook materiaal ingeven? Kabelscharen, ge-isoleerde schroevendraaiers, ... Tot nu toe allemaal zelf gekocht ....
In principe zal je belastingscontroleur al deze uitgaven dienen te verwerpen als beroepsmatige uitgaven. En dit voor de reden dat -zoals reeds vermeld - je werkgever dient in te staan voor het afleveren van deze zaken (van beroepskledij, schoenen tot machines).

Enkel als je zelfstandige (=zelfstandig beroepsbeoefenaar) bent dan kan je deze kosten beroepsmatig inbrengen (indien gebruikt binnen je activiteit).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”