Woning als beroepskost

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

Woning als beroepskost

#1 , 25 apr 2011 20:44

Enkele vragen over het deels gebruik van mijn woning als bureau (voor beroep):

- welke bedrag dien ik te nemen bij een afschrijving van het gebouw, de totale aankoopprijs (excl kosten) of moet ik een schatting doen naar de waarde van de grond en dit dus in mindering brengen?
- kan ik de aankoopkosten van mijn woning (notariskosten etc) in 1 keer afschrijven of moeten deze ook over 20 jaar verdeeld worden?
- heeft het in rekening houden van de hypotheekintresten als beroepskost enig effect op mijn woonbonus?
- ik veronderstel dat ik mag beschouwen dat het merendeel van mijn lening werd aangegaan voor het beroepsgedeelte van mijn woning, dus ik veronderstel dat ik meer dan het pro rata gedeelte van de intresten mag inbrengen als beroepskost?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 28 apr 2011 18:58

Beste,

Je moet eerst het beroepsmatig gedeelte van je woning bepalen. Bereken dus de oppervlakte van de lokalen die je beroepsmatig gebruikt en hun verhouding ten aanzien van de totale bewoonbare oppervlakte. (vb bureaukamer, garage, eventueel archiefruimte). Let wel : de belasting heeft het recht dit te komen controleren en mestal zal er nog een discussie zijn omdat deze lokalen ook deels privématig gebruikt worden. Stel dat je 10 % beroepsmatig hebt, dan mag je 10 % van alle kosten gerelateerd aan de woning als beroepskosten aanrekenen. Wat de aankoop betreft is het duidelijk dat de grondwaarde niet afschrijfbaar is. deze breng je dus in mindering. Alle andere kosten neemt men doorgaans in afschrijving en niet in één keer in kost. Hypotheekinstresten, electriciteits-, verwarmings-, poetskosten, woningverzekering, huisvuil enz mogen eveneens voor het beroepsmatig aandeel verrekend worden. Dit belet geenszins de aftrek voor enige eigen woning. Let wel : afschrijving woning vandaag betekent nelastbaarheid van de meerwaarde bij verkoop in de toekomst.
Google even met de term beroepskosten en u zal een hele waaier aan documentatie terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 15 mei 2011 18:35

Ik heb zelf even rond geinformeerd en hier is alvast een antwoord op enkele vragen, als naslagwerk voor mocht er iemand dezelfde vragen hebben:
- enkel het gebouw mag in aanmerking genomen worden als "beroepskost", m.a.w. de waarde van het gebouw excl de grond. Stel dat je een woning hebt gekocht voor 300.000 euro en stel dat de waarde van de grond 200.000 euro geschat wordt, dan wil dit niet automatisch zeggen dat de woning op zich slechts 100.000 euro waard is. Je kan de waarde van de woning schatten op 150.000 euro of 200.000 euro, maar zeker niet 300.000 euro of meer.
- de aankoopkosten mogen afgeschreven worden op een kortere termijn dan de woning wordt afgeschreven, bijvoorbeeld 1,3 of 5 jaar (uiteraard enkel deze kosten in verhouding met het beroepsgedeelte van je woning)
- de hypotheekintresten kan je slechts één maal inbrengen, ofwel onder het stelsel van de woonbonus, ofwel bij de beroepskosten (inde veronderstelling dat je afbetaling lager is dan het maximum bedrag voor de woonbonus). In praktijk blijkt dikwijls dat het voordeliger is de intresten bij de beroepskosten bij te tellen dan bij de woonbonus.
- je kan inderdaad meer deel van je lening inbrengen als beroepskost dan de verhouding beroepsgedeelte/privegedeelte omdat je mag veronderstellen dat je de lening in eerste plaats voor het beroepsgedeelte gebruikt en je eigen geld voor het privegedeelte.

Dan nog even een reactie op de post van basejumper:
" afschrijving woning vandaag betekent nelastbaarheid van de meerwaarde bij verkoop in de toekomst"
-| dit is niet juist in het geval van een werknemer die een deel van zijn huis als beroepskost inbrengt (bijvoorbeeld een bureau), maar wel het geval voor een zelfstandige of vrij beroep

Voila, ik hoop dat anderen met deze antwoorden verder geholpen kunnen worden.

Reclame

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 15 mei 2011 18:39

Eén bijkomende vraag:
Stel ik pas het stelsel van degressieve afschrijving toe op mijn woning (dit is onherroepelijk) en stel ik breek deze woning binnen x jaar af en bouw een volledige nieuwe woning op dezelfde grond. Mag ik dan opnieuw kiezen welf stelsel van afschrijving ik mag toepassen?
En indien ik deze woning verkoop en ergens anders een nieuwe wonining bouw/koop?

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 11 jun 2011 15:09

Iemand een antwoord op bovenstaande vraag?

Alvast bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”