Hypotheekaftrek na 2de woning door erfenis

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

Hypotheekaftrek na 2de woning door erfenis

#1 , 23 apr 2011 14:57

Situatieschets
Mijn vrouw en ik zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en hebben een enige en eigen wonig gekocht in 02/2010. Hiervoor gingen wij een hypothecair krediet aan met startdatum 03/2010.
Ikzelf ben in 08/2010 mede-eigenaar geworden van een appartement na een erfenis. Dit appartement is verkocht in 03/2011, met als compromis-datum 12/2010.

Mijn vraag
Wat kan ik in mijn belastingaangifte 2011 inbrengen als hypothecair krediet? Is dit 2080 euro of is dit 2080+690 euro?
Geldt dit enkel voor mij of tevens voor mijn vrouw?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 apr 2011 16:34

Mede-eigenaar worden van een andere woning door erfenis belet niet dat men ten volle kan genieten van de woonbonus. U heeft dus een aftrek van belastbaar inkomen van 2770 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 23 apr 2011 18:53

Bedankt voor je reactie.
Ik dacht tevens dat dit het geval is, tot ik vandaag de belasting-bijlage van Knack doornam.
Hierin staat het volgende vermeld:
"Aftrek enige woning vervalt niet indien je mede-eigenaar wordt van een tweede woning door erfenis...In de eerste tien jaar kan je 690 euro extra aftrekken... Deze laatste verhoging vervalt wel definitief zodra je eigenaar wordt van een tweede woning, ook al is dat door een erfenis."

Toen heb ik informatie proberen te zoeken op internet, maar ik vind niet expliciet een sluitend antwoord...

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 apr 2011 19:42

Ik heb me miskeken op de datums. U heeft geërfd na uw aankoop. Knack heeft gelijk. Hoewel de situatie bezien wordt op 31 december , vermoed ik dat een compromis in december onvoldoende is. In principe is voor u het bedrag 2080 , voor uw vrouw 2770 €. Maar in uw geval zou ik toch 2770 € opschrijven in code 1370. Volgend jaar is er geen probleem meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

darkchanges
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 23 apr 2011 19:47

Dank.
Mag ik de suggestie verstaan onder het motto "niet geschoten is altijd mis" en gewoon een eventuele reactie van de fiscus afwachten?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”