Moeder met volmacht haalt al het geld af

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

Moeder met volmacht haalt al het geld af

#1 , 24 jun 2012 15:39

Mijn moeder heeft een week geleden 15.000 euro afgehaald.

Blijkbaar had ze een volmacht zonder ik hier enige weet van had, ze heeft mij ook nooit iets laten weten of ze het mocht.

Ik heb natuurlijk de bank gecontacteerd met de vraag of dit allemaal wel mocht. Ze zeiden dat het volledig wettelijk was dat ze tot 0 euro mocht afhalen, omdat ze een volmacht heeft.

Is dit allemaal wel wettelijk? Kan ik mijn geld nog terug eisen of krijgen?


-edit-

Ik ben meerderjarig en ze heeft het geld op haar eigen rekening gestort.
Laatst gewijzigd door dfh op 25 jun 2012 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jun 2012 17:13

Indien het uw geld is , en ze heeft het niet voor u afgehaald , kan u dat terugeisen. Een volmacht is bedoeld om om te treden van en voor de titularis-eigenaar , in diens plaats. Een volmacht is niet bedoeld om uzelf te verrijken. Begin al maar van die volmacht te annuleren. En vraag desnoods op de bank om u het oorspronkelijk dokument te tonen. En heeft ze het afgehaald , csh of heeft ze het overgeschreven?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 24 jun 2012 18:02

Ben je meerderjarig?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 24 jun 2012 21:40

Indien het kind minderjarig is , geeft dat nog geen vrijgeleide aan de moeder om dat geld voor eigen doel af te halen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VDG2
Berichten: 785

#5 , 24 jun 2012 21:49

TS is blijkbaar meerderjarig. Vraag is al eerder gesteld in dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 13&t=38623" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 24 jun 2012 22:22

Via AS eist u het geld terug, en dat u anders klacht gaat indienen wegens diefstal.
Indien ze dan nog het geld niet teruggeeft, zal u werkelijk klacht moeten indienen. Ik vrees wel een beetje dat de politie eerst dit niet serieus zal nemen, daar ze wel een volmacht had, maar als ze niet kan bewijzen dat ze deze voor u gebruikt heeft, blijft dit diefstal. Desnoods dus een officier eisen te spreken, en niet buitengaan tot uw klacht ingediend is.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 24 jun 2012 23:20

Diefstal of misbruik van vertrouwen maar art 462 zal vermoedelijk van toepassing zijn.
"Art. 462. Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.
Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt of die de gestolen voorwerpen of een gedeelte ervan heeft, wordt gestraft alsof de vorige bepaling niet bestond".
PS artikel is ook van toepassing op oa misbruik van vertrouwen.
Doe in elk geval aangifte maar vermoedelijk alleen een burgerlijke vordering mogelijk.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 jun 2012 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

VDG2
Berichten: 785

#8 , 24 jun 2012 23:44

Misbruik van vertrouwen vermoed ik ook:

Art. 491
Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden, koopwaren, biljetten, kwijtingen, geschriften van om het even welke aard, die een verbintenis of een schuldbevrijding inhouden of teweegbrengen en die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro].
De schuldige kan bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.


Art. 492
De bepaling van artikel 462 is toepasselijk op het misdrijf in het vorige artikel omschreven.

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 24 jun 2012 23:54

PS is het geld afgehaald of op een andere rekening gezet?

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 25 jun 2012 17:06

Danku voor al deze goede feedback.

Ze heeft het geld naar haar eigen rekening gestort.

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 25 jun 2012 17:46

DAN heb je een zeer duidelijk spoor.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#12 , 26 jun 2012 15:40

Toch even voor alle zekerheid vragen of het echt wel UW rekening is en niet bv. een spaarboekje die uw moeder destijds opende voor u (maar in HAAR naam). Als het haar rekening is, mag ze ermee doen wat ze wil, al is het natuurlijk helemaal niet netjes het spaargeld van je kind op te halen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

#13 , 26 jun 2012 22:28

Ik heb een klacht "proberen" neer te leggen maar ik geraakte niet ver.

De politieagent zei letterlijk dat mijn moeder zoveel mag stelen van mij als ze wil, en ik van haar. Als ik heel haar huis ga leeghalen is dat niet strafbaar.
Blijkbaar mag ik van heel mijn dichte familie stelen zonder dat het strafbaar is.

Gelukkig heeft het bezoekje bij de politie haar wel dingen doen inzien en heeft ze het terug gestort.

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 27 jun 2012 10:35

Zorg er dan voor dat nu alle volmachten op uw rekeningen worden ingetrokken. Beter voorkomen dan te moeten genezen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#15 , 27 jun 2012 16:52

Dat van je familie mogen bestelen betwijfel ik toch, hoor ... Hier en daar hoor je toch dat politie echt wel vanalles uit hun botten slaan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Bank & Beurs”