Sociale lening sluiten via lening bank

Babette2024
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Sociale lening sluiten via lening bank

#1 , 16 jan 2024 17:36

Hoi iedereen,

In 2016 heb ik mijn huidige woning kunnen kopen dankzij een sociale lening. Ik woon nog steeds in het huis maar zou naar het buitenland gaan en dan wil ik het huis graag verhuren.

Om deze reden zou ik de hypotheek willen overzetten naar een bank. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet ik zeker rekening mee houden? Kan ik een soort hypotheekoverdracht doen of is dit geen optie in mijn situatie?

Alvast bedankt voor jullie input!

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 16 jan 2024 19:01

Lees de voorwaarden in je huurovereenkomst na.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 16 jan 2024 19:45

Beste

Eerst even kijken in je leen contract of verhuur verboden is. En indien dat zo is wat dan de sanctie is die er op staat. Indien dat bvb een beperkte stijging van rentevoet is, kan je dat mogelijk best aanvaarden. Een hypotheek overdracht is niet van toepassing Die techniek bestaat er in de hypotheek van pand A naar pand B over te dragen bij verkoop en verhuis. Dat is hier niet het geval. Herfinanciering bij een andere bank kan wel. U betaalt dan de oude lening terug door een nieuwe lening. Daar komen wat kosten bij kijken. Denk aan wederbeleggingsvergoeding op de terugbetaalde lening, schrapping s kosten hypotheek voor oude kredietverstrekker. Ook nieuwe hypotheekkosten en dossier kosten, mogelijk andere schuld saldo verzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Babette2024
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2024 22:23

Lees de voorwaarden in je huurovereenkomst na.
Er is geen huurovereenkomst… gaat over een koopwoning

Babette2024
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2024 22:28

Beste

Eerst even kijken in je leen contract of verhuur verboden is. En indien dat zo is wat dan de sanctie is die er op staat. Indien dat bvb een beperkte stijging van rentevoet is, kan je dat mogelijk best aanvaarden. Een hypotheek overdracht is niet van toepassing Die techniek bestaat er in de hypotheek van pand A naar pand B over te dragen bij verkoop en verhuis. Dat is hier niet het geval. Herfinanciering bij een andere bank kan wel. U betaalt dan de oude lening terug door een nieuwe lening. Daar komen wat kosten bij kijken. Denk aan wederbeleggingsvergoeding op de terugbetaalde lening, schrapping s kosten hypotheek voor oude kredietverstrekker. Ook nieuwe hypotheekkosten en dossier kosten, mogelijk andere schuld saldo verzekering.
Hoi, bedankt voor de duidelijke reactie! Verhuur is inderdaad verboden en er staat helaas niets over sancties. Het is druk bij de VMF dus nog geen reactie op mijn vraag. De enige optie lijkt me momenteel zoals u vermeld, een nieuwe lening maar dat wil ik net vermijden door de hoge kosten en natuurlijk ook de hoge rente momenteel.

Nogmaals bedankt en ik hoop dat er inderdaad een sanctie is waardoor verhuur wel mogelijk is zonder een nieuwe lening. To be continued

Ellipse
Berichten: 30

#6 , 17 jan 2024 09:58

Er staat dat ze naar het buitenland gaat, niet dat ze een huis in het buitenland gekocht heeft.

Babette2024
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2024 10:27

Er staat dat ze naar het buitenland gaat, niet dat ze een huis in het buitenland gekocht heeft.
Inderdaad, bedankt voor uw reactie!

Terug naar “Bank & Beurs”