Bank sluit rekening eenzijdig af zonder motivatie

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

Re: Bank sluit rekening eenzijdig af zonder motivatie

#1 , 04 dec 2023 14:35

mijn bank heeft mijn rekening (met 2 maanden opzeg) eenzijdig afgesloten omdat ik een groot geld bedrag (€ 50.000,00) van Turkije naar België heb overgeschreven, volgens mij vonden ze mijn motivatie niet goed genoeg (nochtans wettelijke documenten afgegeven van de herkomst van het geld). Het bedrag is bijgeboekt op mijn rekening, ik kan mijn loon ontvangen, kan overschrijven, kan geld opnemen of met de kaart betalen dus ik kan alle diensten nog gebruiken, ik weet niet of dit een goede teken is en of de situatie niet zo groot is maar toch.
Je bent hier aan het gissen. Welke reden geeft die bank op en waarom zou je direct een advocaat moeten gaan zoeken? Veel mensen die geld naar het buitenland overmaken en veel grotere bedragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12852

#2 , 04 dec 2023 14:45

Banken zijn hier (terecht) voorzichtiger in geworden, ze worden hier ook strenger op gecontroleerd door de overheid. Men beschuldigt u nergens van, ze willen gewoon het risico niet lopen.

Een bank is een private instelling en is niet verplicht u als klant te houden. Een advocaat kan daar niet aan veranderen.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

#3 , 04 dec 2023 15:05

Ja, maar toch vreemd dat men een rekening afsluit voor zo’n klein bedrag, tenzij er andere factoren zijn. Koop je een auto in het buitenland dan zit je al aan een dergelijk bedrag, niets bijzonders.

Reclame

jefke007
Berichten: 1815

#4 , 04 dec 2023 15:17

We leven niet meer in de jaren 90.
Banken panikeren enorm door de grote boetes die opgelegd kunnen worden als zij niet voldoende bewijzen verzamelen over mogelijke witwaspraktijken.
Sommige banken vallen ( al dan niet terecht reeds over een bedrag van 4 000 euro, gewoon cashgeld afhalen gaat ook niet zomaar )
Zeker bij transferts naar het buitenland

Ingeval van twijfel kunnen ze het ook aan de witwascel doorgeven ZONDER dat ze de klant mogen verwittigen, de bedienden genieten zelfs strafrechtelijke immuniteit , om te vermijden dat ze door de klanten onder druk kunnen gezet worden dat ze hun onderzoek niet grondig doen

Het is eenvoudig als een bank twijfelt kan ze de relatie met de klant stopzetten en kan er een andere bank gezocht worden;

https://www.nbb.be/nl/financieel-toezic ... e/analys-3


https://www.gva.be/cnt/dmf20230908_9684 ... F4k5AfsQbM
Laatst gewijzigd door jefke007 op 04 dec 2023 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2023 15:35

TS : ik kan de bank begrijpen want ik begrijp uw info ook niet.
U gaat naar Turkije op vakantie ( home land ) en u maakt € 50.000 over op de belgische bankrekening.
In uw topic bent u accountant in loondienst ?? Nu kunt u uw loon betalen.
Begrijp niet dat u zelf geld op de bankrekening van uw patron moet overschrijven om uw loon te kunnen betalen.
Ik zou ook mijn twijfels hebben omtrent deze transactie.

Ofwel onthoudt u ons van vele details, maar ??

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

#6 , 04 dec 2023 15:43

Hoe zou men wel internationaal zaken kunnen doen als dergelijke bedragen per definitie problematisch zouden zijn?

Mij lijken daar nog bijkomende factoren een rol te spelen. Tegenpartij misschien?

jefke007
Berichten: 1815

#7 , 04 dec 2023 15:44

Een bank hoeft zich niet te verantwoorden om een klantenrelatie stop te zetten, ook al komt die stopzetting gewoon door het twijfelen of paniekeren van de bank.
De wetgeving daarover is heel vaag en verwarrend, maar daarom heeft bank nog altijd het recht om de voor hen veiligste beslissing te nemen
( er zijn banken genoeg )

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

#8 , 04 dec 2023 15:51

We leven niet meer in de jaren 90.
Nee, maar we leven ook niet meer onder de kerktoren. Als iedereen met buitenlandse contacten, job, zaken, familie die 50.000€ overmaakt per definitie als verdacht wordt gezien, zitten we wel met een probleem van “heikneuter” mentaliteit denk ik.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 dec 2023 15:52

TS : ik kan de bank begrijpen want ik begrijp uw info ook niet.
U gaat naar Turkije op vakantie ( home land ) en u maakt € 50.000 over op de belgische bankrekening.
In uw topic bent u accountant in loondienst ?? Nu kunt u uw loon betalen.
Begrijp niet dat u zelf geld op de bankrekening van uw patron moet overschrijven om uw loon te kunnen betalen.
Ik zou ook mijn twijfels hebben omtrent deze transactie.

Ofwel onthoudt u ons van vele details, maar ??
Maar nee, ik ben gewoon accountant dat is een bijzaak, ik werk voor een werkgever.
U begint uw topic met ik ben een accountant, werkt verwarrend want u zegt zelf is bijzaak.

Het bedrag werd van mijn eigen Turkse bankrekening overgeschreven naar mijn eigen bankrekening in België. Het heeft dus niks te maken met dat voor job ik doe en voor wie.

Het gaat hier gewoon om een transactie tussen mijn Turkse euro rekening (staatsbank) naar mijn Belgische bankrekening.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

#10 , 04 dec 2023 16:11

Begrijp het, is je eigen Turkse rekening dus?

CityBird
Topic Starter
Berichten: 796

#11 , 04 dec 2023 16:36

Dat lijkt mij idd een correcte voorstelling van de situatie. Gaat het hier over een Belgische grootbank zonder een naam te noemen?

Mogelijk is dit een foute of overijverige beslissing binnen die bank, zijn immers ook maar mensen. En zoals reeds aangehaald is een bank nog steeds een privé onderneming en kan je altijd bij een andere terecht.

LeenW
Berichten: 12852

#12 , 04 dec 2023 16:50

Ik vrees dat het probleem hier vooral “Turkse Staatsbank” gaat zijn. Moest het geld uit bv Duitsland komen, was er waarschijnlijk geen probleem.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#13 , 04 dec 2023 18:13

Beste

Een bank kan inderdaad met vooropzeg de samenwerking stopzetten en hoeft daar geen reden voor te geven. Net zomin u een reden moet geven als u een bankrekening op zou zeggen’. Zelfs al is er een reden zal de bank u die niet meedelen. Primo omdat men net wil vermijden om discussie/rechtszaak over de grond van de zaak aan te gaan. Secundo omdat men in een aantal gevallen de klant niet slimmer wil maken en/of info geven die hem van pas kan komen. De filteren van uw klanten met fictieve leningen is bvb al een gegronde reden om in voorkomend geval een klant of boekhouder op te zeggen. En indien de afdeling compliance een rekening sluit gaat men het plaatselijk kantoor niet zeggen waarom. Primo omwille van privacy redenen. De lokale medewerker heeft daar geen zaken mee. Secundo is er een aanzienlijke kans dat in het lokale bankkantoor vriendschapsrelaties/familierelaties van de klant werken waardoor geheimhouding onzeker wordt. U focust op de rekening in Turkije. En mogelijk is het bedrag niet het probleem, maar het gebrek aan transparantie over geldstromen in Turkije.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 04 dec 2023 19:53

Komt meer dan waarschijnlijk omdat het bezit van die rekening nog nooit in uw belastingsaangifte was vermeld.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 dec 2023 19:54

Als u bewijsstukken heeft, wat is dan het probleem als de bank dit veiligheidshalve heeft doorgegeven. Dat kan u deze bewijzen toch tonen als ernaar gevraagd wordt.

Om over 10 jaar slecht slapen te spreken, is toch wel overdreven.

Terug naar “Bank & Beurs”