aanpassing beheerskost broker

kv7
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aanpassing beheerskost broker

#1 , 16 nov 2023 18:21

Goede avond,

Ik ontving onlangs het bericht dat mijn broker vanaf 01.01.2024 een 'beheerskost' zal aanrekenen van forfaitair 200 eur / jaar. Op dit moment wordt hiervoor niets in rekening gebracht.
Aangezien mijn saldo bij deze broker minder bedraagt dan 3.000 eur (2 aandelen) wens ik dit uiteraard niet te betalen.
Niettemin geeft hij aan dat ik 2 * 75 eur zou moeten betalen indien ik deze beide aandelen zou transfereren naar een andere bank.
Is dit correcte handelswijze ?
Ik meen me nl. te herinneren dat ik bij een aanpassing in voorwaarden deze niet moet aanvaarden en wordt m.i. nu 'verplicht' een keuze te maken die in feite geen keuze inhoudt.

alvast dank voor jullie reactie.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 16 nov 2023 19:02

Beste

De transfer kosten staan doorgaans in de tarieven lijst. Dus daar ga je weinig aan kunnen doen. Gezien de beperkte waarde lijkt een verkoop van die aandelen bij die broker en een weder aankoop elders goedkoper te zijn….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

kv7
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2023 20:35

Dank voor bericht.
Is echter geen optie gezien waarde - 50% ;-(

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 17 nov 2023 19:45

Beste

Dat geldt zowel bij verkoop als aankoop he... Als je kocht aan pakweg 100 en inventariswaarde is nu 50; dan verkoop je aan 50 en koop je terug aan 50 bij een andere bank/makelaar. je bent dan enkel wat beurskosten kwijt. Maar gezien dat doorgaans iets meer dan 1 % is zal dat op 3000 euro minder kosten dan 2 x 75 euro transferkosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”