Juridische Kwestie Betreffende Betalingsproblemen bij Bol.com

Rin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Juridische Kwestie Betreffende Betalingsproblemen bij Bol.com

#1 , 27 sep 2023 14:27

Ik wend mij tot u voor juridisch advies en mogelijke vertegenwoordiging met betrekking tot een kwestie bij bol.com, een online winkel.

Tijdlijn en details van aankoop:

19 juni 2023: Ik heb een product genaamd "Starfield Constellation Edition" in pre-order geplaatst bij bol.com.
1 september 2023: Het product werd bij mij bezorgd.
Bij het plaatsen van de pre-order heb ik mijn Mastercard gebruikt voor de betaling. Uit mijn bankafschriften bleek dat het bedrag voor deze aankoop gereserveerd was, wat mij deed geloven dat de transactie succesvol was verlopen.
Communicatieproblemen en factuurkwesties:

16 september 2023: Via e-mail werd ik geïnformeerd over een factuur van bol.com gedateerd op 1 september. Dit was de eerste communicatie die ik ontving over een betalingsprobleem. Dezelfde e-mail meldde dat, indien de factuur, die zou verlopen op 14 september, niet vóór 5 oktober 2023 betaald zou worden, de zaak naar een incassobureau zou worden gestuurd.
Na contact met hun klantenservice werd mij medegedeeld dat er een discrepantie leek te zijn, omdat de betalingsmethode aan hun kant als een Mastercard-transactie werd weergegeven. Ze erkenden mogelijke systeemfouten aan hun kant die tot deze verwarring zouden hebben kunnen leiden.
Na verificatie bij mijn bank bleek dat, hoewel het bedrag aanvankelijk gereserveerd was, het nooit daadwerkelijk van mijn creditcard is afgeschreven.
Pogingen tot oplossing:

Ik heb meerdere keren gecommuniceerd met de klantenservice van bol.com op 16 september, 20 september, 23 september en opnieuw op 25 september.
Elke keer bood ik proactief aan om de situatie te verhelpen door de betaling met mijn creditcard te verwerken, zelfs al lag de oorzaak van de fout niet bij mij.
Echter, bij elke gelegenheid werd er geen concrete oplossing geboden. Op 25 september werd mij door een vertegenwoordiger medegedeeld dat het financiële team van bol.com had besloten dat de uitkomst (directe betaling of doorsturen naar incasso) niet gewijzigd kon worden.
Huidige situatie:

Momenteel word ik geconfronteerd met een onmiddellijke betalingseis voor een aanzienlijk bedrag, wat financiële problemen voor mij oplevert vanwege andere lopende financiële verplichtingen.
Bovendien hebben de erkenning van het bedrijf van eerdere systeemfouten en de discrepanties in het betalingsproces de duidelijkheid van deze situatie verder vertroebeld.
Gezien deze omstandigheden zoek ik begeleiding over hoe ik deze situatie vanuit een juridisch standpunt het beste kan aanpakken, en welke rechten en bescherming ik mogelijk in deze zaak heb.

Hartelijk dank voor uw aandacht voor deze kwestie.

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 27 sep 2023 15:04

Ik begrijp het probleem niet goed. De betaling van Mastercard zou niet doorgegaan zijn, dan hebt u het geld toch nog altijd beschikbaar om het nu rechtstreeks aan Bol te betalen?

Rin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2023 17:16

Het probleem is dat dit via een krediet kaart gedaan zou moeten zijn, wegens omstandigheden heb ik mijn spaargeld de voorbije maanden opgebruikt en constant alles met mij krediet kaart gedaan, hierdoor zijn zo goed als al mijn inkomsten momenteel verbruikt. Momenteel heb ik nog wat reserve maar dit is niet genoeg om deze betaling af te ronden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12852

#4 , 27 sep 2023 17:59

Ok, maar dat is gewoon financieel wanbeheer. Nooit geld uitgeven dat je niet hebt. Hebt u al voorgesteld de koop te annuleren?

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2023 19:11

TS. Eerste opmerking : wij kopen/bestellen bijna wekelijks en dit sinds jaren bij Bol.com NOOIT problemen. Is er iets verkeerd in de levering door één van hun online verkoopleveranciers = directe actie Bol.com en snelle oplossing.

Wat mij opvalt in uw topic is : u betaalde in juni met uw mastercard voor een pré order.
Het valt u niet op dat bij de maandelijkse afrekeningen van uw mastercard het bedrag niet van uw bankrekening gaat.
Slechte opvolging van uw financiën. En ondanks de openstaande schuld spendeert u de provisie ?? De bedragen die u met mastercard uitgeeft, worden binnen een maand van uw bankrekening getrokken.

Mijn visie ( misschien wel correct ) : u betaalde per mastercard voor een pré order, Bol.Com
zal waarschijnlijk het bedrag/transactie laten doorgaan op het moment de bestelling wordt geleverd. Op dat ogenblik wordt de betaling in rekening gebracht MAAR u zegt het zelf u heeft het bedrag opgesoupeerd ( ?? ) dus gaat die transactie van mastercard niet door.
Gebrek aan provisie op uw bankrekening. Fout bij wie ??

Ook kunt u makkelijk uw openstaande bedragen controleren op uw account bij Bol.com

Ik zou het hier niet op de spits drijven en zeker het niet tot een juridische zaak laten komen.
Eerst eens in de spiegel kijken.

Betaal zo snel mogelijk uw schuld.

Terug naar “Bank & Beurs”