kopie identiteitskaart en bankkaart

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

kopie identiteitskaart en bankkaart

#1 , 21 jun 2023 14:38

Een pensioenfonds vraagt om een kopie van de voor- en achterkant van mijn identiteitskaart en van mijn bakkaart per mail of per brief op te sturen.

Dat lijkt me geen veilige manier om zo'n gevoelige informatie te delen.

Waarom hebben zij die kopie nodig?
Mogen ze die zelfs maar vragen?

Mag ik bepaalde delen op de kaart afdekken? (Bv. kaart nummer, barcode)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2023 22:46

De pensioenfondsen mogen in feite geen kopie van de EID vragen gezien ze deze gegevens doorkrijgen van Sigedis. Het is een pest dat ze dit blijven doen. Sommige pensioenfondsen blijven jammer genoeg hardleers en gaan zelfs zover dat ze het dossier niet verder afhandelen. Het staat u altijd vrij om een klacht neer te leggen bij het FSMA.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 22 jun 2023 08:55

Je zou n app zoals : Kopie-ID (uit Nederland) kunnen gebruiken:
https://play.google.com/store/apps/deta ... %2Ekopieid / https://apps.apple.com/nl/app/kopieid/id932970330

het principe is vooral dat je bepaalde gegevens die ze niet nodig hebben uit doet,
en dat je op je e-id schrijft voor wie het exact is met een datum.
zodoende is het lastig (niet onmogelijk) dat iemand het kan misbruiken voor andere doeleinden...

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 22 jun 2023 20:55

"""De pensioenfondsen mogen in feite geen kopie van de EID vragen gezien ze deze gegevens doorkrijgen van Sigedis. Het is een pest dat ze dit blijven doen"""

en de banken??

zij vragen ook om de zoveel tijd een fotocopy of een scan van mijn EID!


emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 24 jun 2023 22:38

Bedankt voor jullie reacties.

'k Denk dat ik liever zelf een strookjes papier leg op de delen waar gevoelige informatie op staat, dan de kaart door een app te halen.

En als het pensioenfonds zo'n kopie weigert kan ik alsnog nog verwijzen naar het FSMA.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 jun 2023 10:06


En als het pensioenfonds zo'n kopie weigert kan ik alsnog nog verwijzen naar het FSMA.
Maar als je het niet doet, zal uw dossier zeer lang onderaan de stapel blijven liggen. Ze vragen dit om te controleren of ze de juiste persoon aan de lijn hebben Je kan natuurlijk die privacy wet tot in het oneindige doortrekken, maar het zal zeker niet in uw voordeel uitdraaien.

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

#8 , 27 jun 2023 00:07

Je kan natuurlijk die privacy wet tot in het oneindige doortrekken, maar het zal zeker niet in uw voordeel uitdraaien.
Draait identity theft wel in mijn voordeel uit?
Die GDPR is er niet voor niets gekomen.

We leven niet op grote voet. We hebben - gelukkig - het geld niet nodig om een normaal leven te kunnen leiden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jun 2023 22:33

Ik heb het dossier enkele weken geleden voorgelegd aan de GBA, ik wacht nog op hun antwoord.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

emma_on
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 30 jun 2023 21:41

Bedankt voor de tip, Marcus Aurelius. Ik heb ondertussen hetzelfde gedaan.

jefke007
Berichten: 1815

#11 , 02 jul 2023 20:38

op spaargids.be vindt men het ook een risico dat een pensioenfonds een kopie van de bankkaart vraagt.
( er zitten op internet al genoeg fraudeurs )

https://www.spaargids.be/forum/pensioen ... ml#p585098

Hoe moeten ze het dan wel oplossen ( kopie ID mag niet gevraagd worden, maar kopie bankkaart wel ? )

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 jul 2023 22:53

Als je nu een pensioenaanvraag inleidt wordt al bij de aanvraag gevraagd om je banknummer in te vullen en hierbij verschijnt dan het bericht dat deze betaalgegevens zullen doorgegeven worden aan je Belgische pensioenfonds(en). De federale pensioendienst controleert je bankgegevens en verbindt de gegevens die zij doorgeven aan een gecontroleerde identiteit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1815

#13 , 02 sep 2023 18:39

Ik heb het dossier enkele weken geleden voorgelegd aan de GBA, ik wacht nog op hun antwoord.

Is er al een antwoord van de GBA ondertussen ? Want ik heb ook een dergelijke situatie voorgehad.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 sep 2023 20:15

#13, nog geen antwoord. Heb zo-even nog eens herinnerd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Bank & Beurs”