privacywet interne bank gegevens doorgeven

Katia16
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

privacywet interne bank gegevens doorgeven

#1 , 08 apr 2024 22:07

Hallo,

Ik heb via een gesprek onrechtstreeks info kunnen oppikken en bevestigd dat er een persoon die ik vermoed via een kennis die intern werkt in het bankwezen mijn rekening informatie en saldo's doorgeeft off the record. De persoon weet informatie die alleen via mijn rekening te krijgen is. Mijn vraag is, hoe kan ik wettelijk dit bewijzen dat mijn gegevens gedeeld worden met derden zonder mijn toestemming. Kan er nagekeken worden wie mijn rekeningen consulteert en van welk filiaal? Indien ja hoe kan dit aanvragen en hoe lang kan men terug gaan in tijd, moet zeker de laatste 2 a 3 jaar gebeurd geweest zijn. Wat is de procedure aub. En indien deze bewijzen gevonden worden wat zijn mijn rechten juridisch?

Alvast dank
met vriendelijke groeten,

Katia16
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2024 22:07

Hallo,

Ik heb via een gesprek onrechtstreeks info kunnen oppikken en bevestigd dat er een persoon die ik vermoed via een kennis die intern werkt in het bankwezen mijn rekening informatie en saldo's doorgeeft off the record. De persoon weet informatie die alleen via mijn rekening te krijgen is. Mijn vraag is, hoe kan ik wettelijk dit bewijzen dat mijn gegevens gedeeld worden met derden zonder mijn toestemming. Kan er nagekeken worden wie mijn rekeningen consulteert en van welk filiaal? Indien ja hoe kan dit aanvragen en hoe lang kan men terug gaan in tijd, moet zeker de laatste 2 a 3 jaar gebeurd geweest zijn. Wat is de procedure aub. En indien deze bewijzen gevonden worden wat zijn mijn rechten juridisch?

Alvast dank
met vriendelijke groeten,

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2024 09:05

Intern, binnen de bank dus, en door een bankbediende, lijkt me niet strafbaar. Misschien wilde die bediende bijkomende info betreffende uw rekening.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 09 apr 2024 13:02

Wie heeft dat gezegd ?
Wie beweerd wat?
Wat kan u bewijzen?

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 09 apr 2024 13:18

Beste

U kan schriftelijk uw vermoeden doorgeven aan de klantendienst van betrokken bank. De interne inspectiedienst kan alleszins nagaan wanneer en hoe dikwijls iemand uw rekening consulteerde en evalueren of dit al dan niet professioneel gerechtvaardigde was. Indien daar een anomalie wordt vastgesteld kan dat tot maatregelen leiden. Kan gaan tot een gecontroleerd verbod om 1 of meerdere klanten in systemen te raadplegen tot tuchtmaatregelen. Het informeren van derden is moeilijker bewijsbaar maar wordt ook onderzocht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”