Bank weigert dossier huurwaarborg te openen

Fcb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Bank weigert dossier huurwaarborg te openen

#1 , 27 jun 2016 16:46

Hallo

Zoals in een vorig topic beschreven, ben ik ambtshalve geschrapt en is mijn id-kaart afgenomen.

Nu heb ik eindelijk een verhuurder gevonden die aan mij wil verhuren, doet de bank moeilijk.
Om de waarborg op een aparte rekening te zetten, moeten ze dus mijn identiteitskaart hebben.
Wanneer ik hen wil uitleggen dat ik net iets moet kunnen huren om terug een identiteitskaart te krijgen, begrijpen ze er niks van...

Ze blijven dus bij hun standpunt dat ze mij geen dossier voor waarborg kunnen openen. (Ter aanvulling: ik vraag de bank niet om geld! Ik vraag enkel om de waarborg van mijn zichtrekening bij hun naar een aparte rekening te zetten.) Ik ben er al meer dan 15 jaar klant, maandelijks komt mijn loon op de zichtrekening,...

Mogen zij dit echt weigeren en er zo voor zorgen dat ik niets kan huren? Ik ben maar alleenstaande...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 27 jun 2016 17:25

Zij moeten dit zelfs weigeren dacht ik, zonder IDcard mogen ze geen bankrekening meer openen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 27 jun 2016 17:47

Kan je niet tijdelijk bij het OCMW een zgn. postbusadres nemen. Die moeten en kunnen u - voor een tijdje - helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Fcb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2016 17:52

@ wanton : Bedankt om mee richting een oplossing te zoeken. Het OCMW wil mij helaas ook niet helpen. Daar vroeg ik een referentieadres aan en dit werd geweigerd omdat ik voldoende inkomsten heb om te kunnen huren. Dat klopt ook, maar zonder identiteitskaart bots ik overal wel op een of ander probleem.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 28 jun 2016 10:56

Waarom overleg je niet met de verhuurder en spreek af om de huurwaarborg rechtstreeks naar hem over te maken in afwachting van een nieuwe identiteitskaart?
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2016 11:07

Waarom overleg je niet met de verhuurder en spreek af om de huurwaarborg rechtstreeks naar hem over te maken in afwachting van een nieuwe identiteitskaart?
Dit was ook mijn eerste idee, maar het is erg om te moeten vast stellen dat particulieren het falen van de regels van de staat moeten opvangen.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 28 jun 2016 18:05

Jammergenoeg wel. TS zit blijkbaar in zo'n catch-22 dat er wat bijzondere creativiteit aan te pas zal komen om hieruit te geraken.
"sowieso" schrijf je zo.

simonjo
Berichten: 285

#8 , 29 jun 2016 10:30

Kan je jezelf niet laten registreren als asielzoeker, dan wordt alles voor je geregeld... Just an idea (sarcastisch bedoeld !? )

Fcb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jul 2016 21:23

Even een update:

Het huurcontract is uiteindelijk in orde gekomen. De huisbaas is er dan toch mee akkoord gegaan dat ik tijdelijk de huurwaarborg op zijn rekening heb gestort. Heb er een maand extra bij gedaan, als voorstel, om het toch maar in orde te krijgen.

Net heel het weekend verhuisd. Ik ben dan ook meteen naar het stadhuis gegaan. Kan ik geen adreswijziging doorgeven omdat de wijkagent een dossier heeft opgestart om mij van ambtswege in te schrijven waar ik logeerde hiervoor. Kan blijkbaar een maand duren. Probleem is wel dat ik ondertussen in mijn huurappartement geen brandverzekering kan afsluiten. Ook kan ik nu nog altijd dat huurwaarborgdossier niet in orde laten maken. En ik heb de huisbaas verzekerd dat dit binnen de maand in orde zou zijn.

Iemand raad? Dacht ik eindelijk uit deze k*tsituatie uit te zijn... Niet dus.

Terug naar “Bank & Beurs”