Rekening leeggehaald door vader

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

Rekening leeggehaald door vader

#1 , 04 jul 2015 21:55

Graag had ik wat advies en meningen van andere personen voor volgende situatie.

Het zit namelijk zo dat ik een week geleden 18 (en dus meerderjarig) ben geworden. Nu, 3 weken voor mijn verjaardag is de spaarrekening die ik via mijn vader heb leeggehaald (er staat nog een luttele €25 op). Mijn ouders zijn trouwens gescheiden. Via de rekeningafschriften die ik hiervan aankrijg kwam ik dit te weten aangezien ik sinds een jaar geen contact meer heb met mijn vader. Het geld was afgehaald in de gemeente waar mijn vader momenteel woont, hierdoor ga ik er vanuit dat het mijn vader was die het geld heeft afgehaald.

Ook hebben mijn ouders vroeger twee 'toekomstverzekeringen' afgesloten voor mij die zou lopen tot mijn 18de verjaardag. Ook van dit geld weet zowel ik als mijn moeder niet wat ermee gebeurd. Dit omdat, mijn vader bij de ene verzekering alleen heeft ingetekend op mijn naam en bij de tweede heeft hij samen met mijn moeder ingetekend. Deze toekomstverzekeringen gaan om een berg geld en daarom maak ik mij wel zorgen om wat hiermee gebeurd.

Ik heb reeds gelezen over beheersrecht van de ouders maar de wetgeving hieromtrent lijkt precies vol gaten te zitten, is er iemand die mij expliciet kan uitleggen wat de feiten zijn in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 30 jul 2015 08:52

De wetgeving is zoals ze is omdat men er vanuit gaat dat uw ouders een opname van de rekening op een andere manier compenseren. Doet men dat niet, dan doet men iets wat niet mag. U kunt naar de rechter gaan en dan zal - als u uw claim kunt bewijzen - uw vader verplicht worden om dit geld aan u terug te betalen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 30 jul 2015 13:46

Geachte

Lees ondermeer :

http://www.financieleinformatie.be/2008 ... nderjarige" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... artikel=48" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de spaarrekening betreft : ik heb geen kennis van de inlage op betrokken spaarrekening. het is in elk geval zo dat er een verschil is tussen daden van beheer en daden van beschikking. De gelden mogen enkel aangewend worden in het belang van de minderjarige. afnames zijn dus mogelijk voor zover het gaat om normale uitgaven (vb nieuwe fiets, reisje minderjarige enz) het lijkt me dat hier een mogelijk aanzienlijke som werd afgehaald zonder duidelijke uitgave ten gunste minderjarige. Dat is een daad van beschikking en geen daad van beheer. Ik zou in eerste instantie naar de bank gaan en daar klacht indienen. je bankier moet weten dat het hier een daad van beschikking betrof en dat in dat geval het aangewezen was om ook de andere ouder te raadplegen én het belang van de minderjarige te beschermen. er is een aanzienlijke kans dat je bankier dan - ook door zijn interne juridische dienst - de instructie krijgt ie vader te contacteren om de gelden te laten terugstorten. Mogelijk staan die trouwens op een rekening op zijn naam bij diezelfde bank. Indien dat niet helpt kan je best klacht neerleggen en wel zo spoedig mogelijk. Hoe langer je wacht des te groter wordt de aannemeleijkheid dat hij met die sommen in de afgelopen tijd uitgaven ten jouwen gunste deed. wat de "toekomstverzekeringen" betreft; hier is het verhaal anders. dat gaat doorgaans om een type levensverzekering op naam van je vader zelf met een begunstigingsclausule waardoor bij je meerderjarigheid (maar soms ook op 21 of 24 jaar) een som ten jouwen gunste wordt betaald. MAAR : die gelden staan op zijn naam en niet op jouw naam en zijn dus zijn eigendom. secundo heeft hij als houder van dat contrcat het recht de begunstiging te wijzigen bvb naar zichzelf. Dat is juridisch perfect in orde omdat er geen gift of schenking aan jouw gebeurde. dat gebeurt pas op eindvervaldag contract. Hier kan je dus geen rechten laten gelden. Tenzij daarover afspraken werden gemaakt in de EOT destijds.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 21 aug 2015 21:01

Geachte

Lees ondermeer :

http://www.financieleinformatie.be/2008 ... nderjarige" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... artikel=48" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de spaarrekening betreft : ik heb geen kennis van de inlage op betrokken spaarrekening. het is in elk geval zo dat er een verschil is tussen daden van beheer en daden van beschikking. De gelden mogen enkel aangewend worden in het belang van de minderjarige. afnames zijn dus mogelijk voor zover het gaat om normale uitgaven (vb nieuwe fiets, reisje minderjarige enz) het lijkt me dat hier een mogelijk aanzienlijke som werd afgehaald zonder duidelijke uitgave ten gunste minderjarige. Dat is een daad van beschikking en geen daad van beheer. Ik zou in eerste instantie naar de bank gaan en daar klacht indienen. je bankier moet weten dat het hier een daad van beschikking betrof en dat in dat geval het aangewezen was om ook de andere ouder te raadplegen én het belang van de minderjarige te beschermen. er is een aanzienlijke kans dat je bankier dan - ook door zijn interne juridische dienst - de instructie krijgt ie vader te contacteren om de gelden te laten terugstorten. Mogelijk staan die trouwens op een rekening op zijn naam bij diezelfde bank. Indien dat niet helpt kan je best klacht neerleggen en wel zo spoedig mogelijk. Hoe langer je wacht des te groter wordt de aannemeleijkheid dat hij met die sommen in de afgelopen tijd uitgaven ten jouwen gunste deed. wat de "toekomstverzekeringen" betreft; hier is het verhaal anders. dat gaat doorgaans om een type levensverzekering op naam van je vader zelf met een begunstigingsclausule waardoor bij je meerderjarigheid (maar soms ook op 21 of 24 jaar) een som ten jouwen gunste wordt betaald. MAAR : die gelden staan op zijn naam en niet op jouw naam en zijn dus zijn eigendom. secundo heeft hij als houder van dat contrcat het recht de begunstiging te wijzigen bvb naar zichzelf. Dat is juridisch perfect in orde omdat er geen gift of schenking aan jouw gebeurde. dat gebeurt pas op eindvervaldag contract. Hier kan je dus geen rechten laten gelden. Tenzij daarover afspraken werden gemaakt in de EOT destijds.
Beste,

Ondertussen weet ik dat, voor de toekomstverzekeringen, bij het gezamenlijk ingetekend contract weigert zijn handtekening te geven en het contract dat hij alleen intekende heeft hij, na de vervaldatum van het contract, zelf het geld gaan halen bij de maatschappij. Valt hier iets aan te doen?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 22 aug 2015 19:26

Dat hangt er van af. Wie was begunstigde op eindvervaldag, Als hij dat zelf was kan dat perfect. Indien u begunstigde was absoluut niet. u kan dit navragen bij verzekeringsmaatschappij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”