Partner toevoegen aan hypotheek

Potrel
Topic Starter
Berichten: 44

Partner toevoegen aan hypotheek

#1 , 27 mei 2015 08:51

Hallo,

Even de situatie: ik heb een 20-jarige hypothecaire lening aangegaan in 2010. Dit staat volledig op mijn naam en is aangegaan voor de enige woning ik 'bezit'.
Gisteren hoorden we van een accountant dat het fiscaal interessant is om mijn (wettelijk samenwonende) partner aan deze lening te laten 'toevoegen'. Volgens hem kost dit bijna niets.

Volgens dit artikel zou dit moeten gaan:
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... uw-lening/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk maar er zal wel ergens een addertje onder het gras zitten :twisted: Vandaar deze post:
- klopt het dat dit 'toevoegen' van de partner kan zonder te veel kosten?
- op het net las ik dat de bank haar dan dezelfde 'verantwoordelijkheden' als mezelf geeft (maandelijkse aflossing...)
- ik heb haar vruchtgebruik gegeven: het is de bedoeling dat ze na mijn dood daar kan blijven wonen en dat na haar dood het huis gaat naar mijn kind en niet naar haar kinderen. Komt dat dan te vervallen?
- ?

Bedankt voor jullie input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 mei 2015 13:45

Zij is geen mede-eigenaar. De meeste banken weigeren dan om zo iemand toe te voegen aan een lening met hypotheek.
In haar plaats zou ik ook weigeren mee verantwoordelijk te zijn voor de lening. Een toekomstig vruchtgebruik is onvoldoende.
oplossing : trouwen en de woning én de lening gemeenschappelijk maken. Hier moet bovendien rekening gehouden worden met uw kinderen.
Eén en ander wordt moeilijk , zo te zien.
Ik versta niet dat een accountant zo iets zegt zonder de gevolgen te vertellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”