internetbankieren bewijslast

Bonbon
Topic Starter
Berichten: 6

internetbankieren bewijslast

#1 , 13 mei 2015 12:45

Ik zit hier als broer van , in volgende situatie .
Mijn alleenstaande broer heeft blijkbaar een volmacht gegeven aan een andere persoon ( zogezegde goede vriend ) om zijn rekeningen te beheren .
Nu ben ik te weten gekomen van een goede vriend van die volmachthouder dat die man blijkbaar de rekeningen van mijn broer beheerd via internetbankieren maw alle rekeningen die toekomen aan mijn broer hiermee betaald .
Ik heb mijn broer hierover aangesproken en blijkbaar wist hij hier niets van van dat internetbankieren , maar maakt er geen probleem van .
Op mijn vraag of hij naar de bank is moeten gaan voor die volmacht te geven antwoorde hij dat zijn kameraad met een papier van de bank bij hem is aangekomen om dat in te vullen voor een volmacht .
De bankmedewerkster zou dit aan hem hebben meegegeven .
Volgens mijn bank is dit niet de wettige procedure en moet de bankdirecteur steeds de volmachthouder en rekeninghouder zien op kantoor of in extreme situaties ( wat hier niet het geval is ) bij hem thuis .
Dan stel ik mij ook nog vragen over volgende .
Moet de volmachthouder niet elke overschrijving die door hem word betaald via dat internetbankieren laten ondertekenen voor goedkeuring door mijn broer ?
De volmachthouder zou zo toch wel overschrijvingen kunnen doen zonder dat mijn broer daar iets vanaf weet of zijn goedkeuring heeft gegeven .
Mochten er later blijken dat dit niet zo is ( niet ondertekende overschrijving door rekeninghouder ) kan de volmachthouder hier problemen mee krijgen ?
Kunnen wij stappen ondernemen tegen de bankdirecteur , want volgens mijn bank is dit toch een redelijk zware fout .
Maar bankdirecteur kan natuurlijk beweren dat alles wel volgens regels is gebeurd ?
Misschien camerabeelden als bewijs dat broer op kantoor is geweest?

Momenteel maak ik mij nog niet echt zorgen , maar wil toch wel voorbereid zijn mocht er iets gebeuren dat niet kan of niet had mogen gebeuren .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 mei 2015 12:48

Moet de volmachthouder niet elke overschrijving die door hem word betaald via dat internetbankieren laten ondertekenen voor goedkeuring door mijn broer ?
De volmachthouder zou zo toch wel overschrijvingen kunnen doen zonder dat mijn broer daar iets vanaf weet of zijn goedkeuring heeft gegeven .

Neen. De volmacht dient nu net om aan die rompslomp te ontkomen.
Dan beter geen volmacht geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2015 13:11

Een volmacht houder kan ook geld afhalen en storten op die rekening, dus pas daar mee op met volmachten geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bonbon
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 13 mei 2015 17:44

En wat met de rest dan ?

Zodus volmachthouder kan bankkaarten aanvragen , en internetbankieren enz zonder dat de rekeninghouder hier weet van heeft ?

Wat met de fout van die bankmedewerkster die zomaar een volmachtpapier meegeeft zonder de rekeninghouder gezien te hebben ?

Bonbon
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 13 mei 2015 17:46

Eigenlijk zijn die volmachten toch een gevaarlijk president want hoe kan de bankdirecteur nu goed oordelen of de rekeninghouder goed begrijpt wat volmacht inhoud en of deze man dat voldoende begrijpt , laat staan bij volle verstand is .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 13 mei 2015 17:56

Jaja een gevaarlijke president.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 13 mei 2015 17:57

Via internetbankieren heb je eigenlijk geen volmacht meer nodig. Je geeft je bankkaart en je pin en niemand die weet wie het geld effectief heeft overgeschreven. Dus de vriend beschikt ook over de bankkaart van de broer.

Is de broer niet in staat om zijn eigen rekeningen te beheren ? Bewindvoering overwegen dan ?

artemis
Berichten: 3294

#8 , 13 mei 2015 18:40

Een volmacht op je bankrekening geef je enkel aan iemand die je honderd procent vertrouwt.
Is uw broer onbekwaam? Waarom laat hij de betalingen van zijn rekeningen door een vriend uitvoeren en waarom doet hij het niet zelf. Broer kan de volmacht op elk moment intrekken.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#9 , 13 mei 2015 23:23

Bonbon,

Een volmacht is in essentie aan een ander persoon de bevoegdheid geven tot alle verrichtingen die je zelf kan doen. Volmacht = volle macht. Zodra iemand een volmacht heeft op bepaalde rekeningen komen die rekeningen trouwens automatisch in de lijst PC Banking te beheren rekeningen. Een volmacht geven vertrekt vanuit een vooronderstelling van vertrouwen. Als dat vertrouwen er niet is kan je beter de volmacht terug intrekken. Wat de procedure betreft is het aangewezen om dit in het bankkantoor te laten gebeuren, of de handtekening te laten wettigen op het gemeentehuis. In deze zou de bank nalatigheid kunnen verweten worden als er daardoor verrichtingen gebeuren die niet mochten. Indien - zoals in dit geval - de volmachtgever geen bezwaar heeft, kan je dat niet inroepen. Of dit een precedent is weet ik niet, want deze term is hier niet van toepassing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 13 mei 2015 23:38

Uw broer zou alles moeten lezen en begrijpen al voor hij iets tekent. Als uw broer een mentale achterstand of iets dergelijks heeft waardoor hij niet inziet wat voor gevolgen zijn acties hebben, kunt u zoals hierboven vermeld voor bewindvoering gaan.

De huidige volmacht is dus perfect mogelijk, en het is aan uw broer om die te beëindigen als hij dat nodig acht. Als derde partij hebt u daar in principe geen zaken mee. Noch de bank, noch de vriend zijn u enige verantwoording schuldig.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 16 mei 2015 23:35

Hamvraag:
En zijn er betalingen gedaan die betwistbaar zijn, overschrijvingen naar vreemde rekeningen?
Heeft uw broer de bankafschriften
enz enz

Terug naar “Bank & Beurs”