spaarrekening kleindochter

HappyBee
Topic Starter
Berichten: 9

spaarrekening kleindochter

#1 , 20 apr 2015 17:30

Kunnen ouders het geld afhalen van de spaarrekening die wij, als grootouders, speciaal voor onze kleindochter hebben geopend, het geld afhalen en op een nieuw spaarboekje zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HappyBee
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 20 apr 2015 18:03

ik zal er nog even iets aan toevoegen: het geld dat wij op het spaarboekje hebben gestort, is eraf gehaald. De spaarrekening is afgesloten. De vraag is: kunnen ouders dus, de spaarrekening (die ze zelf niet geopend hebben) van hun minderjarige kinderen leeghalen en afsluiten

chantika
Berichten: 961

#3 , 20 apr 2015 19:07

Waarom vraag je dat? Je geeft zelf het antwoord ja het kan. In de plaats van op een nieuw spaarboekje konden ze er ook een staatsbon op naam van hun kind mee gekocht hebben.

Reclame

HappyBee
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 20 apr 2015 19:14

ik vraag het omdat het volgens mij niet logisch klinkt dat, als je geen volmacht hebt op een spaarrekening die niet door de ouders is geopend, zomaar kan afsluiten en leeghalen. Als ik het kan aanvechten, zal ik het ook doen

chantika
Berichten: 961

#5 , 20 apr 2015 19:46

Nu voor mij klinkt het wel logisch. Trouwens mijn moeder heeft dit altijd voor mij gedaan. Ik stelde me daar geen vragen bij. Geld van mijn spaarrekening naar een kasbon op mijn naam. Buiten het geld van mijn grootvader tante en oom kwam daar ook door mezelf verdiend geld op. Op de lagere school spaarden we toen bij de post. Ze heeft de rekening ook afgesloten en op een andere rekening geplaatst. Een minderjarige kan zelf nog niet zijn eigen geld begeren. Met het handteken van de grootouders zou dat niet mogen lukken. Maar met dat van een van de ouders wel.

HappyBee
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 20 apr 2015 21:23

Wat is hier nu logisch aan?

Wij hebben, toen mijn kleindochter net geboren werd, een spaarrekening geopend. Bij de opening is er clausule gezet dat, mijn kleindochter op haar 18 jaar, er geld kon van af halen. Mocht ze op t verkeerde pad zitten, konden wij aan het geld en zou het dan aan mijn dochter gegeven worden. Niet mijn dochter of mijn schoonzoon heeft volmacht op de rekening. Mijn kleindochter is nu 8 jaar, het is geld voor haar gegeven, niet voor mijn dochter of mijn schoonzoon.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 20 apr 2015 22:03

Ouders zijn de wettelijk beheerder van de tegoeden van hun minderjarige kinderen. Daar hoeven ze geen volmacht voor te hebben, dat is hun wettelijk recht. Het is wel hun plicht die gelden in het belang van het minderjarig kind te beheren. Juridisch mogen ze dus wel daden van beheer, maar geen daden van beschikking doen. Als het geld van spaarrekening A op naam minderjarige naar spaarrekening B op naam van minderjarige werd verplaatst, dan is dat een daad van beheer. Mogelijk zijn de voorwaarden op de nieuwe rekening beter?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 21 apr 2015 10:25

Een dergelijke situatie zou men kunnen vermijden door een rekening zoals in de link in bijlage te openen
http://www.spaargids.be/forum/wijziging ... 17158.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 apr 2015 17:40

Op wiens naam stond de rekening ?

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 21 apr 2015 19:23

daar is maar één antwoord op mogelijk : op naam van de dochter
( indien dit niet zo zou zijn, dan zou het kafka tot de zevende macht zijn, en zou de bank een heel zware fout gemaakt hebben )

Terug naar “Bank & Beurs”