Bankgeheim - Wet op de privacy

ikkebedrogen
Topic Starter
Berichten: 3

Bankgeheim - Wet op de privacy

#1 , 17 dec 2014 17:27

Tot begin 2010 was ik gehuwd, eind 2011 gescheiden
Nu wil ik voor de vereffening-verdeling spaarformules van ex opvragen bij de bank.
Zij antwoorden het volgende:
Ingevolge de discretieplicht en de wet op de privacy mogen we geen informatie aan derden geven en uw vraag niet aanvaarden, aangezien u noch volmachthebber, noch titularis bent.
Het betreft een rekening die ze had voor het huwelijk maar tijdens het huwelijk zijn de rentes gemeenschappelijk.
Mijn ex heeft de rentes altijd laten staan hoe kan ik nu bewijzen dat ze een rekening had en de rentes voor zich zelf gehouden heeft?

Alle tips zijn welkom,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 dec 2014 17:39

Welk huwelijkscontract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 dec 2014 19:12

Is normaal antwoord vanwege de bank. Uw advocaat kan, in het kader van de verdeling, eens proberen om die info te krijgen. Misschien zal de bank de akte van echtscheiding ter inzage vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 18 dec 2014 14:00

Voor de vereffening verdeling zijn het de ex partners die zelf de informatie moeten opvragen. Uw ex kan dat perfect. Het is niet aan u om dat achter haar rug te doen. Uw advocaat zal van de bank hetzelfde antwoord krijgen. Een advocaat is geen rechter en die handelt namens u. ook aan hem zal de bank geen info geven. Het is aan uw advocaat om dat document op te vragen aan zijn confrater - de raadsman van uw ex. uw ex zal dat opvragen en overhandigen. Of zij zal dat niet doen en dan is het aan u om een volgende beslissing te nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 19 dec 2014 09:25

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn ex heeft de rentes altijd laten staan hoe kan ik nu bewijzen dat ze een rekening had en de rentes voor zich zelf gehouden heeft’

Bij de vereffening-verdeling kan u desnoods gerechtelijk vorderen dat u kopie ontvangt van alle rekeninguittreksels gedurende uw huwelijk en dit onder verbeurte van een dwangsom.

“Art.1385bis.De rechter kan op vordering van een der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd, voor het geval dat aan de hoofdveroordeling(=levering van de uittreksels) niet wordt voldaan, onverminderd het recht op schadevergoeding indien daartoe gronden zijn”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1278....Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (vonnis) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”