Wat als curator werkt met bank?

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

Wat als curator werkt met bank?

#1 , 25 okt 2014 16:25

Beste, wij zitten in een heel nare situatie.

Wij hebben paar jaar geleden geld geleend bij ing, om een restaurant te beginnen (De pand wordt gekocht). Maar door foute structuur en alle andere problemen, zijn wij in faillissement gegaan.
Wij hebben een privé waarborg getekend bij de bank voor 100 000,00 euro.

Nu, heeft de bank bij de rechtbank ons faillissement verklaart, en een curator opgesteld.
In begin lijkt ok, curator doen zijn werk.
Maar wanneer onze makelaar met een kandidaat koper op vloer komt, doet hij raar.
Hij verhoogt telkens de verkoopprijs van de pand, geen samenwerking (stuur geen grondplan of andere documenten dat koper graag wilt zien).
Nochtans met de bod van de koper, kunt bank all zijn geld terug krijgen.

Dan heb ik de dossierbeheerder van de bank proberen te bereiken, na 3 dagen doorschuiven en zoeken, heb ik haar eindelijk gevonden. Maar ze wijst me door naar haar adviseur.

Ik heb de situatie uitlegt aan de adviseur, en de adviseur vindt de bod aanvaardbaar (de dossierbeheerder van de bank vindt ook goed) en via email bevestigd.

Maar wanneer hij met de curator en de makelaar en de kandidaat koper samen aan tafel zit, verandert zijn van mening, de bod moet veel hoger zijn en moet binnen een week de tijd een bod brengen. De reden daarvoor is hij vindt deze pand meer waard.

Even de situatie van de pand, al een jaar zonder onderhoud, versleten, er staat niks meer in de pand ondanks de deurwaarde.

Ik kan niks anders de dossierbeheerder contacteren, na zeker 10 keer bellen, neemt ze eindelijk op, en voor dat ik de situatie wil uitleggen, is ze kwaad en valt me aan.
Blijkbaar moet ze niks weten van ons verhalen, alles zult haar adviseur regelen enz.

Onze makelaar heeft informatie gekregen, dat de curator en de bank onder een hoed speelt.

Eerst gaan en kandidaat koper geen medewerking krijgen, zodat niemand het pand wilt meer kopen. Bij de openbaar verkoop zult ook niemand aanwezig zijn, zodat de bank met een lage prijs het pand kunt krijgen.

Dan kunt ze de pand verkopen voor een hoge prijs, ondertussen moeten wij de privé waarborg maar terug betalen.

En de curator krijg commissie van de bank waarschijnlijk (Hij is opgesteld door de bank).

Ik heb een advocaat gecontacteerd, en verbazend genoeg zegt hij de curator mag verkopen als hij wilt, hij kan bod weigeren, en als op openbaar verkoop een lager bod haalt, mag hij ook. Ik vroeg dus bank en de curator mag ons in de zaak zetten. Ja antwoord hij.

Beste, wat kunnen wij doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2014 16:53

Zijn jullie Nederlanders ???

Als je Belgen zijn is het als volgt.
De curator word aangesteld door de rechtbank van koophandel

De curator moet voor alle partijen het beste voor hebben ook voor de andere schuld eisers.

Ik heb een advocaat gecontacteerd, en verbazend genoeg zegt hij de curator mag verkopen als hij wilt, hij kan bod weigeren, en als op openbaar verkoop een lager bod haalt, mag hij ook. Ik vroeg dus bank en de curator mag ons in de zaak zetten. Ja antwoord hij.
Dit is volledig juist !!

Is het een vennootschap?

Ik meen dus te begrijpen dat het pand op de naam van de zaak staat die failliet is verklaart.

Eigenlijk hebben jullie daar niks meer met te zien daar jullie in faillissement bent verklaart, hebben jullie alle rechten verloren wat betreft dit pand, en het is de curator en de rechter commissaris die zal beslissen hoe het moet.

Wanneer jullie zich te veel moeien kan de rechter-commissaris jullie zelfs straf rechterlijk laten vervolgen.

Als ik een goeden raad mag geven bekijk de zaak van op afstand!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2014 17:04

Als de verkoop van het pand meer opbrengt dan de hypotheek (bijzonder bevoorrechte schuldeiser) gaat de restwaarde naar de andere schuldeisers zoals de bevoorrechte schuld eisers en dan de gewone schuldeisers.
Indien niet zal je na de sluiting van het faillissement nog de restwaarde van de 100.000€ spijtig genoeg nog moeten betalen, ik moet je ook zegen dat zo een verkoop van een pand in een faillissement zeer veel kosten met zich meebrengt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2014 17:11

Indien niet zal je na de sluiting van het faillissement nog de restwaarde van de 100.000€ spijtig genoeg nog moeten betalen,
Tenzij de gefailleerde verschoonbaar verklaard wordt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2014 20:24

Indien niet zal je na de sluiting van het faillissement nog de restwaarde van de 100.000€ spijtig genoeg nog moeten betalen,
Tenzij de gefailleerde verschoonbaar verklaard wordt.
Dit is niet van toepassing hier, want het gaat om een vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 25 okt 2014 22:08

Zijn jullie Nederlanders ???

Als je Belgen zijn is het als volgt.
De curator word aangesteld door de rechtbank van koophandel

De curator moet voor alle partijen het beste voor hebben ook voor de andere schuld eisers.

Ik heb een advocaat gecontacteerd, en verbazend genoeg zegt hij de curator mag verkopen als hij wilt, hij kan bod weigeren, en als op openbaar verkoop een lager bod haalt, mag hij ook. Ik vroeg dus bank en de curator mag ons in de zaak zetten. Ja antwoord hij.
Dit is volledig juist !!

Is het een vennootschap?

Ik meen dus te begrijpen dat het pand op de naam van de zaak staat die failliet is verklaart.

Eigenlijk hebben jullie daar niks meer met te zien daar jullie in faillissement bent verklaart, hebben jullie alle rechten verloren wat betreft dit pand, en het is de curator en de rechter commissaris die zal beslissen hoe het moet.

Wanneer jullie zich te veel moeien kan de rechter-commissaris jullie zelfs straf rechterlijk laten vervolgen.

Als ik een goeden raad mag geven bekijk de zaak van op afstand!!!

Wij zijn Belgen, dus we kunnen maar afwachten hoe het afloopt.
Vraag, mag de curator het pand verkopen onder het geschatte waarde?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2014 22:13

Wij zijn Belgen, dus we kunnen maar afwachten hoe het afloopt.
Vraag, mag de curator het pand verkopen onder het geschatte waarde?

Niemand kan hem dit verbieden, een curator is aangesteld door de rechtbank in het belang van de schuldeisers!

Maar hij heeft er persoonlijk alle belang bij als de prijs hoog is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 25 okt 2014 22:26

Wij zijn Belgen, dus we kunnen maar afwachten hoe het afloopt.
Vraag, mag de curator het pand verkopen onder het geschatte waarde?

Niemand kan hem dit verbieden, een curator is aangesteld door de rechtbank in het belang van de schuldeisers!

Maar hij heeft er persoonlijk alle belang bij als de prijs hoog is.
Vraag

Onze kandidaat koper bidt een prijs, die alle schulden kan terugbetaald worden aan bank, overheid en de leverancier.
En wij zelfs kan nog stuk geld krijgen.

Stel dat hij weigert, en hij zet de pand op de openbaar verkoop, het verkoopprijs is te laag,

Is hij niet verantwoordelijk voor het?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2014 07:18

Vraag

Onze kandidaat koper bidt een prijs, die alle schulden kan terugbetaald worden aan bank, overheid en de leverancier.
En wij zelfs kan nog stuk geld krijgen.

Stel dat hij weigert, en hij zet de pand op de openbaar verkoop, het verkoopprijs is te laag,

Is hij niet verantwoordelijk voor het?
Zoals ik reeds schreef NEEN

De curator is de bewindsvoerder van de vennootschap in faillissement, en is geen uitleg verschuldigd aan jullie, enkel moet hij zien dat hij voor alle betrokkenen het beste voor heeft.

Als ex zaakvoerder heb je niks meer met de vennootschap te maken, je bent via de rechtbank ontheven van je ambt als zaakvoerder.

Als aandeelhouder kan je nog je vragen stellen aan de curator.

Begrijp niet waarom de curator het goedkoper zou verkopen?

Hij heeft daar een bepaalde % op de verkoopprijs

Verkoop onroerend goed

Wanneer hij een onroerend goed kan verkopen dat bezwaard is met een hypotheek of een onroerend voorrecht, heeft de curator recht op een afzonderlijk ereloon. Dat bedraagt, geïndexeerd:
Opeenvolgende schijven (in euro)

Percentage

Gecumuleerd bedrag (in euro)
0,01 tot 335.023,91 = 5%

335.023,92 tot 1.675.119,55 = 3%

1.675.119,56 tot 3.350.239,11 = 2%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

andrijet
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 26 okt 2014 13:54

Vraag

Onze kandidaat koper bidt een prijs, die alle schulden kan terugbetaald worden aan bank, overheid en de leverancier.
En wij zelfs kan nog stuk geld krijgen.

Stel dat hij weigert, en hij zet de pand op de openbaar verkoop, het verkoopprijs is te laag,

Is hij niet verantwoordelijk voor het?
Zoals ik reeds schreef NEEN

De curator is de bewindsvoerder van de vennootschap in faillissement, en is geen uitleg verschuldigd aan jullie, enkel moet hij zien dat hij voor alle betrokkenen het beste voor heeft.

Als ex zaakvoerder heb je niks meer met de vennootschap te maken, je bent via de rechtbank ontheven van je ambt als zaakvoerder.

Als aandeelhouder kan je nog je vragen stellen aan de curator.

Begrijp niet waarom de curator het goedkoper zou verkopen?

Hij heeft daar een bepaalde % op de verkoopprijs

Verkoop onroerend goed

Wanneer hij een onroerend goed kan verkopen dat bezwaard is met een hypotheek of een onroerend voorrecht, heeft de curator recht op een afzonderlijk ereloon. Dat bedraagt, geïndexeerd:
Opeenvolgende schijven (in euro)

Percentage

Gecumuleerd bedrag (in euro)
0,01 tot 335.023,91 = 5%

335.023,92 tot 1.675.119,55 = 3%

1.675.119,56 tot 3.350.239,11 = 2%

Bedankt voor all u uitleg

Terug naar “Bank & Beurs”