onterechte domiciliëring

Enya
Topic Starter
Berichten: 9

onterechte domiciliëring

#1 , 14 sep 2014 17:06

Hallo,

Op mijn man zijn uitgavenstaat van zijn kredietkaart staat er GOOGLE*ADWS met daar een getal van 10 cijfers achter CC GOOGLE.COM IRL
Na enig surfen op het internet vond ik dat het hier gaat om Google adwords en dat het getal met 10 cijfers zijn klantennummer zou zijn. Mijn man heeft echter op geen enkele manier contact gehad met Google Adwords en er zeker geen domiciliëringsopdracht aan gegeven. Maar er is wel degelijk veel geld van zijn rekening afgehaald.

We zijn dan naar de bank geweest om dit aan te geven en die zegt dat ze het door Athos worldwide (kredietkaartmaatschappij) gaan laten onderzoeken. Ze zegt ook dat we als we al iets van het geld zouden terugzien er niet alles zal terug betaald worden maar er 150 euro zal worden afgehouden. Is dit normaal dat we niet gewoon ons geld terug krijgen (Sepa wetgeving?) en dat ze er dan nog een deel van afhouden ook? De kredietkaart werd wel meteen geblokkeerd.

We mochten ook geen contact opnemen met Google adwords zelf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 14 sep 2014 17:20

Euh, betalingen met kredietkaarten heeft niets met domicilieringen te maken en nog minder met sepa.
Normaalgezien zijn frauduleuze transacties op uw kredietkaart apart verzekerd.
Voor zover ik weet staat op frauduleuze transacties geen "franchise".

Enya
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 14 sep 2014 17:44

Het is deze site die me zorgen baart:

https://support.google.com/adwords/answer/2472641?hl=nl


Google adwords geeft zelf toe dat ze onrechtmatig geld kunnen afschrijven van je kredietkaart. Kunnen ze dit niet blijven doen dan?

Zijn we niet verplicht Google Adwords te contacteren om die opdracht stop te zetten? Maar is het veilig om ons kredietkaartuittreksel naar hen op te sturen via mail? Ze vragen dit namelijk zo te doen.

Maar onze bank moet dit dus volledig terug betalen?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 sep 2014 20:44

De vraag is eerder hoe google aan de kaartgegevens is geraakt, wanneer u stelt dat uw man nooit iets met Google te maken heeft gehad.

Wanneer je iets met kredietkaart betaalt, moet je ten allen tijde zeer alert blijven en zeer goed oppassen dat u niet kiest voor automatische betalingen.

Wanneer je je zelf een abonnement of iets dergelijks hebt genomen en zelf voor "automatic renew" hebt geopteerd dan zal u waarschijnlijk nooit uw geld terugzien.

Indien uw man echt niets met Google te maken heeft gehad, en nooit aan hun zijn kredietkaart gegevens heeft gegeven, dan is de kans groot dat de kredietkaartgegevens gecompromitteerd zijn en hackers of dergelijke de kaart hebben gebruikt om bijvoorbeeld de promotie (via adwords) van een waarschijnlijk illegale website te promoten (phishing, virus enzovoorts).

Het is een beetje moeilijk op te maken uit uw verhaal wat er nu juist aan de hand is, 100% frauduleus gebruik van de kaart, of het niet akkoord zijn dat Google blijft geld afhalen voor een al dan niet meer geleverde service...
In het laaste geval moet u inderdaad met Google rechtstreeks onderhandelen om de overeenkomst stop te zetten, in het eerste geval moet u het frauduleus gebruik van de kaart doorspelen aan de uitgever van uw kaart, en zo nodig de kaart blokkeren via card stop...


Ik gebruik online enkel een pre-paid mastercard (in mijn geval van Belfius), voor elke online transactie zet ik het geld erop om enkel die transactie te doen (gaat zeer snel via smartphone app), elke andere transactie zal dan gewoon falen!

Enya
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 18 sep 2014 14:50

Google adwords wil dat ik een online formulier invul waarin ik de zaak uitleg. Ik moet echter ook de laatste 4 cijfers van de kredietkaart ingeven alsook de vervaldatum en de veiligheidscode (op de achterkant van de kaart, CC2 ofzoiets?) Ik moet hen ook een copie mailen van de uitgavenstaat van de kredietkaartmaatschappij. Is dit veilig om dit allemaal naar hen te mailen of laat ik het onderzoek beter aan de bank over? De kredietkaartmaatschappij heeft wel een achterstal van 3 weken betreffende fraudezaken. Dus onze zaak komt pas laat aan bod zei men mij.
Is het normaal dat de bank ons zolang doet wachten om ons geld terug te geven? Het gaat om een Masterkaart die verzekerd was voor online aankopen.

Google adwords heeft wel telefonisch toegegeven dat onze mastercard misbruikt werd om bij hen een account te openen. Maar daar heb ik natuurlijk geen bewijs van.

Enya
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 18 sep 2014 17:10

Berenod, nog bedankt voor je heel volledige info trouwens.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 sep 2014 18:52

We mochten ook geen contact opnemen met Google adwords zelf?
Vanuit het oogpunt van de KK maatschappij of bank, is dat de fraudeur ... degene die onterecht incasseert.

Standaard dus om u aan te raden daar geen contact mee op te nemen.

Hun vragen om de code achterop de KK mee te geven is wat mij betreft onaanvaardbaar en phishy - die code is er net gekomen om mee te verifiëren dat de persoon die betaalt, de kaart effectief in zijn bezit heeft, zodat er niet enkel met het nummer en de naam geld kan afgehaald worden..

Enya
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 18 sep 2014 19:36

Bedankt voor je info.
Achteraf zei de bank dat ze nooit gezegd had dat we geen contact mochten opnemen en dat we konden informeren naar wat er gebeurd was bij Google adwords.
Blijkbaar ben je het dan ook niet eens met Berenod?
Maar dan vul ik dat contactformulier niet in. Het lijkt me ook te verregaand dat ze zoveel gegevens van de kredietkaart vragen.

berenod
Berichten: 942

#9 , 18 sep 2014 19:44

Jullie hebben niets te zien met Google!

Je kaart is frauduleus gebruikt, dus u contacteert de kredietkaartmaatschappij, en laat hun fraude afdeling de zaak afhandelen.

Uiteindelijk zijn zij het die u moeten terugbetalen, en zij zullen dan het verlies verhalen op Google (wat men een "charge back" noemt).

Ik ben persoonlijk verstomd dat een bedrijf zoals Google geen gebruik maakt van de diepgaandere verificatie die kredietkaarten toelaten.

Bijna alle online transacties die ik doe online sturen me door naar een pagina van mijn bank alwaar ik mijn transactie moet bevestigen met mijn digipas. Maar Google doet dit inderdaad niet, de betaling gaat door zonder de extra controle.

Terug naar “Bank & Beurs”