Borg Stellen voor hypothecaire lening

BLE
Topic Starter
Berichten: 25

Borg Stellen voor hypothecaire lening

#1 , 14 aug 2014 07:49

Tegenwoordig vragen banken dat diegene die borg staat voor een hypothecaire lening, een economisch belang moet hebben.
Bij de meeste banken wordt 10% eigenaar gehanteerd als economisch belang. Dit moet ook zo beschreven worden in de notariële akte.

Graag had ik meer info bekomen hoe die 10% eigenaar nadien kan overgezet worden naar de persoon die al 90% eigenaar is.
Volgens de bank is de hieraan verbonden kost te verwaarlozen omdat de borgsteller niets van de aankoop betaald heeft.
Of is de kostprijs altijd 2.5% van de waarde van het onroerend goed?

Heeft iemand hier ervaring mee of meer info over?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 14 aug 2014 12:06

Het is mijn mening dat dit een "uit onverdeeldheid treden " is waarop de 2,5 % + aktekosten van toepassing zijn. Het lijkt me echter weinig waarschijnlijk dat de kredietverstrekker in kwestie dit zal toestaan tijdens de looptijd van het krediet. Gezien er een vervreemding van eigendom onder hypotheek is, zal de bank door de notaris verwittigd worden met de vraag onder welke voorwaarden deze vervreemding kan toegestaan worden. Volgrecht hypotheek blijft, dus op zich geen probleem. Maar bank gaat niet toestaan dat uw borgstelling dan gehandhaafd blijft indien uw economisch belang wegvalt. Op dat ogenblik zal zij moeten afwegen in welke mate de solvabiliteit van de resterende kredietnemer voldoende is om de borgstelling te schrappen. Dit zal doorgaans de eerste jaren van het krediet weinig waarschijnlijk zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

BLE
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 14 aug 2014 12:33

Ok bedankt voor de info. Ik kan uw redenering volgen.

Uit onverdeeldheid treden, is dit dan 2,5% op te totale waarde van het onroerend goed of 2,5% op het x% deel dat de borgsteller in bezit heeft.

Bijkomend, misschien verder gezocht, kan de borgsteller voor bv 20 jaar vruchtgebruiker ipv 10% eigenaar van het onroerend goed worden?
Dit is dan toch ook een economisch belang en dan hoeft er niet uit onverdeeldheid getreden worden ?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 14 aug 2014 21:36

Beste,

2,5 % op de waarde van het overgedragen deel. Lenen NE/VG kan theoretisch, maar dan zal er geen fiscale aftrek meer kunnen gebeuren door zoon/dochter. Daarvoor moet je volle eigenaar zijn, of nakte eigenaar ingevolge erfenis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 aug 2014 10:36

De verdeeltaks is afhankelijk van hetgeen gekocht wordt. Indien er een onverdeeldheid blijft bestaan , wordt de taks geheven op het overgedragen deel. Indien de onverdeeldheid eindigt , wordt verdeeltaks betaald op het geheel van het goed. Goed nieuws : één van de beslissingen van de nieuwe Vlaamse regering zou zijn om die verdeeltaks terug op 1 % te brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”