Ondertekenen documenten door dementerende

Sleurs
Topic Starter
Berichten: 15

Ondertekenen documenten door dementerende

#1 , 25 feb 2012 16:49

Kan het zomaar dat stiefschoonvader mijn schoonmoeder allerlij documenten laat tekenen alhoewel ze in een beginnende fase van dementie verkeerd , niet goed meer hoort en absoluut geen benul meer heeft van de waarde van geld ?
In het verleden heeft hij haar een papier voor volmacht over haar rekeningen laten ondertekenen .
Ik weet nu niet of dat binnen de periode was dat mijn schoonmoeder beginnende dementie had of niet .
Het betreft hier anulering van rekening van haar , papieren voor volmacht en wie weet wat nog allemaal want mijn vrouw is niet geadopteerd door hem .

Op dit gebied vind ik dit een dikke smeer naar banken toe die zich dus niet afvragen of de papieren wel bij volle verstand zijn ondertekent en schoonmoder niet op bankkantoor is geweest .

Hij schuift haar in deze toestand gewoon allerlij documenten toe en blijkbaar ondertekent ze deze ook nog .

In hoeverre is dit een strafbaar feit , een persoon documenten laten ondertekenen tijdens een dementiefase ?
In hoeverre zijn deze geldig ?

Wat kan men ondernemen indien de doucmenten die binnen deze fase zijn ondertekent financiele gevolgen hebben voor de erfgenamen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 25 feb 2012 18:26

Heeft U een bewijs van de dementie van uw schoonmoeder?

Sleurs
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 25 feb 2012 18:35

Schoonmoeder heeft een tweetal jaar geleden in het ziekenhuis gelegen wegens longonsteking.
Naar mijn goede weten is ons dit toen gemeld dat mijn schoonmoeder in een beginstadium van dementie zat , alvast zo heeft ons toen de geriatrisch geneesheer gezegd .
Ik denk dus dat dit wel in het verslag van haar zal staan dat gemaakt is door die geneesheer .

Misschien toch eens best contact oipnemen met het ziekenhuis .

Wij hebben het probleem al eens voorgelegd aan de huisdokter , maar deze wil naar onze indruk niet echt meewerken alhoewel hij op de hoogte is dat stiefschoonvader medicijnen weigerd te geven aan schoonmoeder en dergelijke .

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 25 feb 2012 18:45

Indien u wenst dat schoonmoeder wilsonbekwaam wordt gemaakt, dan is dat een hele procedure voor de vrederechter meen ik.
Bij mijn weten is er geen tussenstadium van "beetje wilsonbekwaam".

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 26 feb 2012 00:29

Dat is in geen geval, zoals gesuggereerd, een hele procedure bij de kantonnale vrederechter!
Vraag aan deze of gene geneesheer die haar recent of geregeld behandelde een "attest".. waarmee hij/zij haar gezondheidstoestand beschrijft; bedoeld "attest" mag niet ouder zijn dan 15 kalenderdagen en is toe te voegen aan een gemotiveerd verzoekschrift van bijv. het verzoekende familielid.. aldus te richten aan de kantonnale vrederechter van haar woonplaats!
Alsdan zit het er dik in dat er een "voorlopige bewindvoerder" wordt aangesteld; een familielid of een advocaat.. die zich t.o.v. bedoelde vrederechter periodiek zal moeten verantwoorden met o.a. de in te vullen documenten omtrent haar inkomsten en uitgaven!

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 26 feb 2012 12:26

Dat is in geen geval, zoals gesuggereerd, een hele procedure bij de kantonnale vrederechter!
Vraag aan deze of gene geneesheer die haar recent of geregeld behandelde een "attest".. waarmee hij/zij haar gezondheidstoestand beschrijft; bedoeld "attest" mag niet ouder zijn dan 15 kalenderdagen en is toe te voegen aan een gemotiveerd verzoekschrift van bijv. het verzoekende familielid.. aldus te richten aan de kantonnale vrederechter van haar woonplaats!Alsdan zit het er dik in dat er een "voorlopige bewindvoerder" wordt aangesteld; een familielid of een advocaat.. die zich t.o.v. bedoelde vrederechter periodiek zal moeten verantwoorden met o.a. de in te vullen documenten omtrent haar inkomsten en uitgaven!
Dit is wat ik bedoel met "een hele procedure voor de vrederechter"!

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 26 feb 2012 20:29

@ Vaoke
In Nederland noemen ze vrederechter een "kantonrechteré. In België blijft een vrederechter een vrederechter en niets anders.
Ik raad de topicschrijver ook aan om een extern bewindvoerder aan te stellen en via de advocaat-bewindervoerder de gelden terug te vorderen van stiefpa.
De huisarts is gebonden aan zijn beroepsgeheim. Als je hem om een medisch attest vraagt zal hij enkel "dementieel beeld" vermelden. Verder gaat de omschrijving niet.
De vrederechter beslit dan n.a.v. eenvoudige vragen of bovenvermelde persoon wel echt dement is.

Vaoke
Berichten: 400

#8 , 26 feb 2012 23:55

Creatief.. waarom schrijf ik "Kantonnale Vrederechter" denk je?!
Dat is heel simpel, een Kanton is een gebied binnen dewelke alleen deze vrederechter bevoegd is voor de inwoners van zijn/haar kanton; m.a.w. je kan U niet aanmelden of een verzoek indienen bij eender welke vrederechter te lande!
De diensten van de bevolking corresponderen trouwens ook met deze vrederechter.. dat bijv. naar aanleiding va

Vaoke
Berichten: 400

#9 , 26 feb 2012 23:56

.. van het overlijden van een ouder met minderjarige kinderen of verlengd minderjarigen!

Vaoke
Berichten: 400

#10 , 27 feb 2012 00:08

Zie hierna een voorbeeld:
Het vredegerecht van het kanton Kontich is gevestigd aan de Mechelsesteenweg 83.
Het is bevoegd over de gemeenten Kontich, Edegem, Hove, Lint en Boechout.

lucas123
Berichten: 483

#11 , 27 feb 2012 10:36

Ik heb ook zo'n geval gehad en hier op het forum geposted:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=19783" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan heb ik nog ontdekt dat mijn vader zijn huwelijkscontract heeft gewijzigd. Waarschijnlijk zodanig dat ik als kind niets erf als mijn dementerende moeder sterft...

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 27 feb 2012 10:45

@ Vaoke, ik begrijp wel dat je de term goed bedoeld, maar de Belgen kennen eigenlijk meer de term "vrederechter". Het is de bedoeling om geen verwaaring te scheppen.
@ Lucas
Ik heb een antwoordje gerschreven in je eigen topic.

Sleurs
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 27 feb 2012 16:19

Om zo'n aanvraag in te dienen voor voorlopig bewindvoerder moeten de andere kinderen van stiefmoeder daar dan ook niet mee in ondertekenen .
Probleem is hier ook dat een broer de ééne zuster van mijn vrouw rijk getrouw is en er zich dus geen bal van aantrekt .
De andere zuster heeft nog medelijden met stiefschoonvader en hoopt nog van hem te erven en wil dus heel het probleem niet inzien .

Alhoewel documenten ondertekent zijn met haar handtekening stel ik me toch wel de vraag of dat haar handtekening wel effectief is want ze beweerd dat ze niets ondertekent .

Natuurlijk moeten we dit ook wel met een korreltje zout nemen .

Mijn vrouw heeft maar angst dat haar stiefvader haar moeder het leven zowat gaat zuur maken in haar oude dag , als er een bewindvoerder word aangevraagd , want stiefvader beheerd dus ook haar gelden en kan ze zonder geld zetten .

Het is zelfs al zover dat hij nog geen kapper meer voor haar wil laten komen .

Creatief
Berichten: 2513

#14 , 27 feb 2012 16:43

Geen kapper meer wil laten komen!!! De kapper komt ter plaatse in de zorginstelling. Leg klacht neer voor mishandeling en zeker bij de vrederechter!
Iedereen, zelfs kennissen, OCMW's, kunnen een bewindvoerder aanvragen vanaf het moment dat ze ervaren dat er misbruik wordt gemaakt van een dementerende persoon. Je kan zelfs alleen optreden en hebt daarvoor de toestemming niet nodig van de anderen.

Angst of geen angst voor stiefvader. Als iedereen stiefvader zo laat betijen, zal er niks te erven vallen op termijn. Stiefvader zal zorgen dat alles op is.

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 27 feb 2012 17:30

Website oudermishandeling - meldpunt:

http://www.meldpuntouderenmishandeling.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

En tegenwoordig hangt deze website in alle zorginstellingen in posterformaat op.

Terug naar “Bank & Beurs”