bankcheque

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

bankcheque

#1 , 21 sep 2010 23:00

Graag had ik info gekregen over de bankcheque aub

- Hoelang is die geldig ? Is die na 6 maand bv nog geldig?

- Mag men kiezen bij de bank of die cheque aan toonder, op naam van een autoverkoper bv of op uw eigen naam staat.? ( aan toonder gevaarlijk bij verlies, op naam autoverkoper bv vervelend als men toch van gedachte veranderd en de bank hoeft niet te weten wat men van plan is (privecy) Dus best op eigen naam, is dat zo?

- Wordt het geld door de bank van uw rekening genomen op het moment dat ze de cheque uitschrijft of enkel op het moment wanneer ge er iets mee doet (bv autoverkoper betalen of op een rekening bij een andere bank zetten (nog een reden te meer om een cheque op eigen naam te vragen zou ik zeggen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 sep 2010 23:04

Graag had ik info gekregen over de bankcheque aub

- Hoelang is die geldig ? Is die na 6 maand bv nog geldig?

- Mag men kiezen bij de bank of die cheque aan toonder, op naam van een autoverkoper bv of op uw eigen naam staat.? ( aan toonder gevaarlijk bij verlies, op naam autoverkoper bv vervelend als men toch van gedachte veranderd en de bank hoeft niet te weten wat men van plan is (privecy) Dus best op eigen naam, is dat zo?

- Wordt het geld door de bank van uw rekening genomen op het moment dat ze de cheque uitschrijft of enkel op het moment wanneer ge er iets mee doet (bv autoverkoper betalen of op een rekening bij een andere bank zetten (nog een reden te meer om een cheque op eigen naam te vragen zou ik zeggen)
- twee maanden
- best op uw eigen naam
- geld gaat onmidellijk van uw rekening
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 21 sep 2010 23:37

Dit is een heel duidelijk antwoord.
Ik vraag een bankcheque op mijn naam en open hiermede en spaarrekening bij een andere bank. Dat is dus geen probleem en ben geen verantwoording verschuldigd bij de bank.
Wat als ik door omstandigheden die bankcheque te lang laat liggen (dus meer dan 2 maand) ben ik al dat geld dan kwijt (kan niet m i) of kan ik die terug laten hernieuwen

Die 2 maand is dat de wettelijke termijn of een gemiddelde per bank ?

Wat ik ook eigenaardig vind, is dat ze vroeger in 't school zeiden ( is al 40 jaar geleden)dat een cheque hetzelfde was als geld. Daar stond dus geen termijn op. Dat is dus veranderd?
Dank u

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 sep 2010 23:47

Termijn kan misschien wat verschillen van bank tot bank maar zal niet veel zijn.
Jijzelf kunt natuurlijk steeds met de cheque terug naar de bank gaan waar je hem gekocht indien je hem niet hebt "gebruikt" voor einde van die termijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 22 sep 2010 09:29

In oorsprong wil het mij voorkomen dat de vraag onvolledig is; er zijn namelijk verschillende types van bankcheques.. en ik meen te weten dat dit ook zo z'n gevolgen heeft op de geldigheidstermijn annex de bijbehorende kosten?!

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 sep 2010 11:29

.
Ik vraag een bankcheque op mijn naam en open hiermede en spaarrekening bij een andere bank.
Is het dan niet eenvoudiger en GOEDKOPER om eerst een spaarrekening bij die andere bank aan te vragen, en dan het geld van uw oude bankrekening over te schrijven, en deze dan pas af te sluiten.
Aan een bankcheque zijn namelijk kosten verbonden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 22 sep 2010 11:47

In oorsprong wil het mij voorkomen dat de vraag onvolledig is; er zijn namelijk verschillende types van bankcheques.. en ik meen te weten dat dit ook zo z'n gevolgen heeft op de geldigheidstermijn annex de bijbehorende kosten?!
Uit de vraag leidt ik af dat het om een gewaarborgde bankcheque gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4665
Locatie: Diest

#8 , 23 sep 2010 19:14

Een bankcheque (uitgegeven door de bank zelf dus) is 6 maand en 8 dagen geldig. Indien niet geïnd krijgt de opdrachtgever na 5 maand en 20 dagen een brief waarin de blokkering van de cheque na de aanbiedingstermijn wordt aangekondigd. Na 6 maand en 8 dagen wordt de cheque geblokkeerd en oninbaar. Het bedrag wordt terug tegengeboekt op de rekening van de opdrachtgever.
Bankcheques zijn altijd op naam, meestal op naam opdrachtgever, desgewenst eventueel op naam notaris of leverancier. Maar gezien je zelf de cheque kan endosseren (overdragen) is dat eigenlijk zinloos. Aaan toonder nooit gezien wetgeving op witwassen misdaadgeld en gezien mogelijke successiefraude.
Bij aanmaak bankcheque wordt rekening onmiddellijk gedebiteerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

joris boris
Berichten: 87

#9 , 24 sep 2010 13:43

Aan toonder zal de bank inderdaad nooit een bankchaque opmaken gezien mogelijke fraude, wat normaal is (witwas en successie)

Ik wist echter niet dat het meestal opgemaakt werd op de naam van de opdrachtgever. Men vraagt gewoonlijk in de bank aan wie moet betaald worden (autoverkoper, notaris, makelaar enz enz)

Voor de privecy is het inderdaad, beter op eigen naam (de bank heeft toch geen zaken wie u gaat betalen), maar heeft men wettelijk het recht aan de bank te eisen dat de cheque op eigen naam wordt opgesteld. Zo weten ze bv niet dat het geld bedoeld is voor een sparrekening bij een andere bank (bij een overschrijving weten ze het natuurlijk wel)

Natuurlijk als men op naam van een levrancier , notaris of zo vraagt is er geenenkele fraude mogelijk, maar als men op eigen naam vraagt zit er toch nog eens waterkansje van fraude in.


Stel dat een bankcheque gevraagd word de dag voor het overlijden van de partner en dat daarmee een rekening geopend wordt bij een andere bank enkele maanden later. Moet de bank hiervoor niet beducht zijn . Wat heeft voorrang uw privecy of de mogelijkheid van eventuele successiefraude stel ik me de vraag.

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 24 sep 2010 14:37

Stel dat een bankcheque gevraagd word de dag voor het overlijden van de partner en dat daarmee een rekening geopend wordt bij een andere bank enkele maanden later. Moet de bank hiervoor niet beducht zijn . Wat heeft voorrang uw privecy of de mogelijkheid van eventuele successiefraude stel ik me de vraag.
Het geld dat via bankcheque wordt overgedragen en pas enkele maanden later bij een andere bank wordt gedeponeerd , staat op een interne rekening bij de bank. Maar de bank weet van wie dat geld is. De bank dient ook deze gelden door te geven als zijnde een deposito op naam van de opdrachtgever/overledene. Het is dus geen goed middel om successierechten te ontlopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4665
Locatie: Diest

#11 , 25 sep 2010 12:38

Inderdaad. Wanton heeft gelijk. gelden op bankcheque zijn intern gekend als gelden van de opdrachtgever en zullen doorgegeven worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#12 , 25 sep 2010 16:32

Eigenaardig. Het saldo van al de rekeningen ( zicht ,spaar, termijn ,en effectenrekeningen) op de dag VOOR het overlijden dient door de bank aangegeven te worden aan de fiscus.Zij zeggen dat ze niets meer aangeven

Iemand die geld afhaalt voor deze dag, deze gelden worden door de bank niet aangegeven ( men dient ze natuurlijk zelf aan te geven)

Iemand die kasbons thuis bewaart en deze destijds bij de bank intekende, deze zal de bank ook niet aangeven dat moet ge zelf doen ( spreek over het nog bestaande oud systeem, nu staan ze op een effectenrekening en worden ze door de bank aangegeven)

Het is dus goed om weten dat de banken een bankcheque die uitgeschreven is enkele dagen voor een overlijden en nog niet uitbetaald is ook aan de fiscus doorgeven, dit om mensen te waarschuwen en boetes te vermijden.

Toch is de vraag, waarom de bank dit doet ,vermits ze het niet doet voor gelden en (oude) kasbons.

basejumper
Berichten: 4665
Locatie: Diest

#13 , 25 sep 2010 19:41

Kasbons zijn stukken aan toonder. Hoogstens kan de bank weten dat ze die ooit verkocht heeft aan een klant. Maar intussen kan daar al van alles mee gebeurd zijn. De kasbon in kwestie kan via een andere bank verkocht zijn, de kasbon kan weggeschonken zijn, of gebruikt als betaling aan een derde.
De bankcheque daarentegen is duidelijk traceerbaar tot de uitschrijver en zoalng die niet geïnd is blijft die behoren tot het patrimonium van de uitschrijver.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”