garantie occasie auto - frans - nederlandstalig

Patricia34
Topic Starter
Berichten: 7

garantie occasie auto - frans - nederlandstalig

#1 , 19 apr 2008 11:37

graag had ik advies gevraagd
Ik heb in dec. 2007 een occasie gekocht (bj.2005) bij een Brusselse autohandelaar,die via internet zijn auto's te koop zette,
ik ben van de Kempen,
nu zijn er problemen met de airbag( storingen ) en nadat ik contact opnam met een plaatselijke handelaar , deelde deze mij ook mee dat deze wagen deels is opgespoten wegens een ongeval vooraan,en dat daardoor de airbag waarschijnlijk niet meer werkt of een storing geeft, en dat hij zodoende minder waarde heeft, de verkoper had ons daar niets van gezecht, ook het aantal kilometers die op hun website werden vermeld waren ook niet correct ipv 99.500km , waren zijn afgelegde km 110.000 km- maar dat terzijde,want dat had ik reeds vastgesteld bij de aankoop.
toen we de wagen gingen kopen kon de verkoper ( vreemde nationaliteit) een beetje nederlands spreken ( ik kan geen frans ) nu ik telefonisch contact opnam om het probleem uit te leggen ( Kempen - Brussel) dat de airbag een storing geeft, wat mogelijks verband kan houden met het ongeval dat deze wagen heeft gehad, kunnen ze geheel geen nederlands meer spreken !!
ik had uiteraard beter rekening kunnen houden met het feit dat ik geen auto in het Brusselse had moeten kopen,
ik vroeg me af hoe ik dit kan oplossen, het liefst ga ik naar een plaatselijke auto verdeler om het te laten nazien , maar kan ik die kosten verhalen, en hoe zit het met het ongeval dat die wagen heeft gehad, het is mogelijk dat ik die vraag niet heb gesteld of hij wel of niet een ongeval heeft gehad toen ik hem aankocht.

ik heb een uitgebreide rechtsbijstand bij mijn verzekering.

Mvg
Patricia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 apr 2008 11:08

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘dat deze wagen deels is opgespoten wegens een ongeval vooraan,en dat daardoor de airbag waarschijnlijk niet meer werkt of een storing geeft...’ kan eventueel niet in overeenstemming zijn met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en biedt niet de kwaliteit en prestaties die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die u redelijkerwijs mag verwachten.

Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies te voldoen binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn.Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan voor de bevoegde rechtbank van koophandel.Doe dit in de taal van uw bestelbon of factuur.

“Art.1116.Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan.Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen.”(B.W.).

‘Bedrog in de zin van art.1116 impliceert dat een contractant doelbewust listen gebruikt om de andere partij aan te sporen de overeenkomst te sluiten.Verzwijging bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde omstandigheden bedrog in de zin van deze bepaling uitmaken wanneer de partij die het verzwegen feit niet kende,niet gecontracteerd zou hebben indien zij dat feit zou hebben gekend‘[Cass. 30 juni 2005(S.C./R.G.),R.W.2007-08,1406,Noot].

‘de verkoper had ons daar niets van gezecht’ kan zulk bedrog uitmaken,op grond waarvan u de nietigheid van de koop kan inroepen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Patricia34
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 23 apr 2008 22:33

Bedankt J. demoor voor je uitvoerige toelichting en hulp.
ik ga verder informeren naar mijn verzekerings agent, ook omdat het factuur in het frans is opgesteld, en ik zodoende de handelaar niet in het frans kan aanschrijven omdat ik de taal niet machtig ben, de aankondiging op het internet , waar de auto te koop werd aangeboden was wel in het nederlands !
mvg
Patricia

Reclame

wuotan
Berichten: 18

#4 , 23 apr 2008 23:09

Hallo,

Er bestaan van alle regels op de handel in tweedehands wagens, waar ik niet van op de hoogte ben, meer info kan je zeker vinden via www.mineco.fgov.be, rubriek bescherming van de consument.

Wat ik wel weet, is dat indien er een gebrek is binnen de zes maanden na de verkoop, het gebrek vermoed wordt te hebben bestaan op het moment van aankoop. Het is dus niet aan jou om te bewijzen dat er iets mis was bij de verkoop.

Voor zover deze regel ook geldt voor tweedehands wagens, zou ik zeker geen kosten laten doen voor nazicht, dat is aan de verkoper (tenzij hij het blijft betwisten, dan kun je het beter laten vaststellen en de kosten op hem verhalen), en gezien de aankoop dateert van december 2007, een aangetekende brief schrijven met een beschrijving van ALLE gebreken die je kan vinden. Als er zich later andere problemen voordoen, hoef je ook niet te bewijzen dat die al bestonden bij de verkoop.

Als je dan nog advies van de verzekeringen wilt inwinnen, kan dat nog altijd, maar dat kan even duren, dus ben je best dat je al zo snel mogelijk zo'n aangetekende brief schrijft.

Die brief mag volgens mij in het Nederlands of in het Frans. In commerciële betrekkingen is het taalgebruik vrij. In gerechtszaken is het het taalstatuut van de woonplaats van toepassing. Er is dus geen probleem met Nederlands.

Patricia34
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 24 apr 2008 16:24

het taalstatuut van de woonplaats van toepassing. Er is dus geen probleem met Nederlands
de verkoop heeft plaatsgevonden in Brussel, waar het contract is ondertekend ...vd woonplaats !!
op de webpagina waar hij te koop werd aangeboden in het nederlands, en waarop vermeld de foute km stand, op het contract staat wel de werkelijke stand vermeld, ook vermelde foutief op de webside dat hij allerlei opties had , die er ontbraken, meer airbags dan werkelijk is, zetelverwarming -alarm -cruise control,
(er is een print afdruk vd webpagina )
de rechtsbijstand verzekering zal contractuele kwesties waarschijnlijk uitsluiten, dan stelt de vraag of de kool het sop waard is,het betreft hier een Citroen Berlingo BJ 2005.
mogelijks dat de airbag storing , dat kan uitgelezen worden in de garage , waarop na pijsofferte , het mogelijks een kleinigheid is, maar alvast een aangetekend schrijven te doen,in het nederlands dan wel, is dan ook geen moeite
wuotan,ook bedankt voor je advies
mvg
Patricia

Terug naar “Andere”