koper houd zich niet aan de aankoop tussen particulieren (contractbreuk)

fir3wulf
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

koper houd zich niet aan de aankoop tussen particulieren (contractbreuk)

#1 , 23 apr 2016 17:58

Even de situatie schetsen.

Ik wou via internet mijn computer verkopen, ik had een koper maar hij wou een voorschot betalen en dan binnen een maand, maand en half max de computer af komen halen en het resterende bedrag ineens betalen.
Nu heeft deze echter afgehaakt omdat hij zijn wagen ging binnendoen en het duurder was dan hij had gedacht. Dus hij vroeg zijn voorschot terug.

Nu is de vraag, heb ik het recht van dit voorschot in te houden wegens contractbreuk?
Ik heb een papier opgesteld waarin de specs vermeld zijn, gegevens van ons beide, en dat hij de computer zal afbetalen ten laatste de laatste week van september 2015. Hijzelf en ik hebben het beide ondertekend.

Ik heb gedurende een paar maanden (voorschot heb ik ontvangen op 10/7) de computer voor hem opzij gehouden en eventuele andere kopers afgewimpeld.
Vanaf hij afzag van de verkoop ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe koper, alles is uiteindelijk in stukken verkocht.
Een paar maanden later kreeg ik een bericht van zijn vader dat hij eventueel de computer wel zou aankopen voor hem voor in zijn bedrijf dan zogezegd.
Uiteraard was deze al verkocht.

Hij begon over het feit dat ik geen BTW nummer heb en zo niet mag handelen, terwijl het duidelijk was dat ik zelf een particulier ben.

Hij ging zogezegd via FOD uitpluizen wie ik was e.d.
Onlangs heeft het verhaal dus nog een staartje gehad en is er klacht tegen mij neergelegd door hem of zijn vader wegens "fraude"

Ik ben zojuist bij de politie zelf geweest en die hebben mij meegedeeld dat er iets vermeld moest staan in het contract dat ik het voorschot mocht inhouden als de verkoop niet doorging.

Er stond enkel bij dat de betaling ging vervolledigd worden tegen een bepaalde datum, niet van dat voorschot.
Ze hebben mij dan aangeraden om ofwel met een advocaat te gaan praten (wat mss meer gaat kosten dan dat voorschot) of dat voorschot terug te betalen.
Nu blijft natuurlijk de vraag, ben ik in mijn recht of niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12893

#2 , 23 apr 2016 22:18

Politie heeft niet tussen te komen in burgerlijke geschillen..

Als u kunt aantonen dat de koper de koop eenzijdig hebt verbroken, hebt u het recht het voorschot in te houden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 apr 2016 22:41

Je hebt niets onwettig gedaan, om u tweedehands PC te verkopen je hebt geen BTW nr nodig.
Zie ook wat LeenW zegt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

fir3wulf
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2016 22:52

maar hij haakt fraude aan, om meer info te verschaffen, ik had hem te koop aangeboden in een groep op facebook. In priveberichten hebben we dan verder afgesproken.

Ik vraag me gewoon af hoe ze op een klacht over fraude komen, terwijl ik gewoon een particulier ben.
Laatst gewijzigd door fir3wulf op 23 apr 2016 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12893

#5 , 23 apr 2016 22:55

Fraude is aan hem om te bewijzen.

fir3wulf
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2016 23:08

even een quote uit 1 van de emails van zijn vader naar mij
"Daarom had ik ook uw bedrijfsgegevens gevraagd aangezien u onderwerpen verkoopt
Niets heb ik intussen van u gehoord en dit na al die tijd
Daarom vraag ik nog eenmaal om de 300,00€ terug te betalen en dit binnen de 8 dagen op mijn rekening
Gebeurd dit niet bij de gestelde termijn dan ga ik verdere politionele en gerechtelijke stappen wegens fraude tegen u ondernemen
Verder zal mijn boekhouder via FOD financiën laten nagaan wie u bent en of u zaken mag doen"

LeenW
Berichten: 12893

#7 , 23 apr 2016 23:14

Laten zeveren, zou ik zeggen.

Franciscus
Berichten: 38654

#8 , 23 apr 2016 23:15

Bij een aangifte van fraude zal politie wel moeten reageren.
Alleen wat gaat hij vertellen en wie is de dader ?
(heeft hij uw persoonlijke gegeven? Als hij dat niet weet is het vermoedelijk een VPV tgo onbekenden.)
Indien het geen fraude zou zijn.... vraag me af wat de aangever zou aanhalen is het een verkoop waarvan door een van de partijen is afgezien.
In dat geval hier uit het burgerlijk wetboek in vet de artikels betreffende deze situatie. Moet dus niet in een contract staan maar is gewoon de wet en van toepassing in gans België voor elke overeenkomst. Dus ook voor niet-handelaars.

HOOFDSTUK I. - AARD EN VORM VAN DE KOOP.
Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.


Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.


Mocht men u persoonlijk lastig vallen bij u thuis of op eender elke wijze dan kan u klacht indienen wegens belaging (stalking).
(Op dit ogenblik nog een van de weinige klachtmisdrijven maar zou binnenkort ook wijzigen naar een gewoon misdrijf)

De vader is geen partij in het geding en moeit zich nu ... en ik denk niet dat zijn boekhouder zulke zaken zou gaan uitzoeken nu ja via KBO kan men veel dus kijken mag maar die zal wel slim genoeg zijn om die boot af te houden.
Trouwens u had een overeenkomst per partij een en niet met de vader of die zijn firma.

Voor de rest sluit ik me aan bij @leenW

fir3wulf
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2016 23:29

bedankt voor de snelle info, ben alvast een beetje gerustgesteld nu, Moet de 7e op gesprek bij de politie ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.

Ik zal nog niet direct betalen dan en afwachten wat er gezegd word. Dat zijn vader zich niet mag bemoeien was ook al een van de dingen waar ik me vragen bij stelde, ik denk zelfs dat hij de klacht heeft ingediend, heb daar nu niet specifiek achter gevraagd.

Ik zal alleszins de gesprekken enzo afdrukken en meenemen naar het verhoor.

Franciscus
Berichten: 38654

#10 , 23 apr 2016 23:56

In principe zou de politie de originele ten minste moeten zien dus indien op laptop deze meenemen kan politie alles lezen en ook zoals gezegd de gesprekken afdrukken.

Wat staat er juist op de uitnodiging -
welke artikels strafwetboek of ander wetboek staan vermeld op de uitnodiging?
Recht om voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 24 apr 2016 08:01

Wat stond er in u advertentie op internet. €300 voorschot op een tweedehands PC is toch een heel groot bedrag, hoe oud was hij en welke specificaties.
Heb hier toch ernstige bedenkingen bij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 24 apr 2016 08:48

Het is heel simpel.
U mag perfect uw tweedehands pc verkopen zonder btw nummer...

Als de koper eenzijdig de overeenkomst verbreekt mag u het voorschot inhouden. Maar dan moet u wel kunnen bewijzen dat die koper de overeenkomst heeft verbroken.

Dit is een burgerlijk geschil en moet geregeld worden via het vredegerecht. Politie kan niets doen.
Ivm de fraude kan de politie wel ingeschakeld worden, maar dit slaat nergens op...

Dus gewoon negeren en zaakje zal uitdoven... Hoedanook zal u nooit in het ongelijk gesteld worden.


Meld die vader simpelweg dat je het voorschot niet zal terugbetalen en u zich gesteund voelt door de artikels 1582 tot en met 1593 in het burgerlijk wetboek. Volgens artikel 1590 mag u het voorschot houden als de koper de overeenkomst verbreekt. Nogal logisch ook, wat is anders het nut van een voorschot.

Meld die vader ook dat de klacht op fraude nergens op slaat.

Meld hem ook dat voor u dit hoofdstuk is afgesloten en u hierover geen communicatie meer wenst. Indien hij dit toch blijft doen, u klacht zal indienen wegens stalking.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 24 apr 2016 09:06

Volgens mij word hier niet alles verteld door TS, kijk mijn vorige post.
Weet heel goed dat je al een degelijk PC met scherm hebt tussen de €500 a €800.
Voor ik TS in gelijk stel, zou ik graag de specificaties kennen en totaal bedrag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12893

#14 , 24 apr 2016 11:47

Er bestaan ook duurdere computers he, specifiek voor gamen en zo. En dan nog, waarom zou je niet boven de normale prijs mogen verkopen, koper heeft toegestemd en er is geen enkele discussie geweest over de prijs.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 24 apr 2016 12:22

Er bestaan ook duurdere computers he, specifiek voor gamen en zo. En dan nog, waarom zou je niet boven de normale prijs mogen verkopen, koper heeft toegestemd en er is geen enkele discussie geweest over de prijs.
Dan nog hangt het veel af, hoe de advertentie opgemaakt was, er kan ook misleidende gegevens instaan. Geen garantie was hij dan al meer dan twee jaar oud. Is de aankoop factuur aanwezig, is de software legaal. Dergelijke advertenties vind je in vele aantallen op die tweedehands website's.
Denk toch dat die vader weet wat hij doend.
Is dit een eenmalige verkoop, of zijn er bewijzen van regelmatige verkoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”