Annulering reservatie hotel

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

Annulering reservatie hotel

#1 , 11 jun 2012 15:06

Begin augustus dit jaar trouwt mijn schoonbroer en zijn vriendin. Ze wonen ver van ons af, en mijn echtgenote vreest nooit op tijd daar te zijn gezien ze ook nog haar haren moet laten doen die morgen. (vrouwen :roll:)

Om die reden had mijn echtgenote me gevraagd een hotel te boeken. Liefst zo dicht mogelijk bij de feestzaal, kwestie van de auto niet nodig te hebben na het avondfeest. Op die manier kunnen we rustig iets drinken, en hoeven we met niets rekening te houden. Toevallig wisten mijn schoonouders vlakbij de locatie van het trouwfeest een hotel liggen.

Afgelopen zaterdag zijn we daar een kamer gaan reserveren. We werden er heel onvriendelijk behandelt. Alles leek de hotelbeambte te veel: zo hebben we een keer of 3-4 onze naam moeten herhalen eer ze die eindeljk had ingevoerd. (nvdr. Verkeerd gespeld op de factuur) Na het betalen van een groot voorschot (1 van de 2 nachten) kregen we te horen deze week nog de rest van het bedrag te moeten storten willen we onze reservatie behouden. Ik was hierdoor uitermate ontstemd, ik heb tot nu toe nog nooit een voorschot moeten betalen, laat staan het volledige verblijf 2 maand op voorhand al te moeten betalen... Maar goed, mijn echtgenote wou een hotel dichtbij de feestzaal... ik had geen zin in een discussie...

Een paar uur later bleek mijn echtgenote zich vergist van hotel vergist te hebben: het hotel wat we geboekt hebben ligt nog op een serieuze afstand van de feestzaal, en zou dus geen voordeel opleveren.

We waren alle2 in ons gat gebeten wegens de behandeling die we daar ontvingen, ze vroeg me daarom dan maar het hotel te annuleren en een kamer te boeken in het hotel waar we anders altijd logeren. Het ligt verder van de feestzaal dan het andere, maar of we nu 5 minuten met de auto moeten rijden, of 15 minuten..

Ik belde naar het hotel (nog geen 2 uur later) om de reservatie te annuleren, en kreeg direct de wind van voren. Annuleren gaat niet zo maar meneer, we geraken die kamer niet meer kwijt meneer, en nog zo van die zever... Bottom line, we krijgen ons voorschot pas terug als ze de kamer verhuurd krijgen, meer nog... ik kreeg de indruk verplicht te zijn om ook de rest van het bedrag te moeten betalen, of we er nu logeren of niet.

Ik kan me nu serieus vergissen, maar ik betwijfel dat dat soort praktijken legaal is.. Als we nu de dag zelf annuleren, OK... maar 2 maand op voorhand? Het is ook nog eens een heel druk weekend, wij hadden laatste kamer gekregen die er was voor dat weekend...

Ik wil in elk geval mijn voorschot geheel of gedeeltelijk terug... Kan ik dit bekomen, en zo ja hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 11 jun 2012 19:05

Onder welke voorwaarden hebt u de kamer gereserveerd? Heel wat reservaties van hotels kunnen inderdaad niet geannuleerd worden en moeten volledig op voorhand betaald worden. Dit gebeurt o.a. vaak bij speciale aanbiedingen op sites zoals booking.com ... Indien u dus een document getekend hebt waarom stond dat de reservering niet meer geannuleerd kon worden, dan mag u het vergeten.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 jun 2012 19:56

Ik reserveer regelmatig via Booking.com ( al zeker meer dan 20 maal) en heb nog NOOIT op voorhand moeten betalen. Steeds betaald aan de receptie van het hotel bij het verlaten van het hotel.
Biij de booking moet je wel het nummer van he Visa of betaalkaart opgeven. Je kan ook steeds tot 12 uur voor aankomst annuleren, en dat meestal nog zonder bijkomende kosten.
Heb ook nog nooit gebruik gemaakt van speciale aanbiedingen. Daar krijg je pas misserie mee.

Reclame

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#4 , 11 jun 2012 21:00

Onder welke voorwaarden hebt u de kamer gereserveerd? Heel wat reservaties van hotels kunnen inderdaad niet geannuleerd worden en moeten volledig op voorhand betaald worden. Dit gebeurt o.a. vaak bij speciale aanbiedingen op sites zoals booking.com ... Indien u dus een document getekend hebt waarom stond dat de reservering niet meer geannuleerd kon worden, dan mag u het vergeten.

Lenny
Ik reserveer regelmatig via Booking.com ( al zeker meer dan 20 maal) en heb nog NOOIT op voorhand moeten betalen. Steeds betaald aan de receptie van het hotel bij het verlaten van het hotel.
Biij de booking moet je wel het nummer van he Visa of betaalkaart opgeven. Je kan ook steeds tot 12 uur voor aankomst annuleren, en dat meestal nog zonder bijkomende kosten.
Heb ook nog nooit gebruik gemaakt van speciale aanbiedingen. Daar krijg je pas misserie mee.
Goh... 2 adviezen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Ik moet mava105 echter gelijk geven. Ik boek ook meestal met booking.com, en ook ik heb nog nooit op voorhand moeten betalen. Het idee een reservatie niet te mogen annuleren lijkt me belachelijk en zelfs niet legaal, of het nu op een ondertekend document staat of niet.

Maar goed... Ik kan me vergissen.

Ik heb zaterdag geen document getekend, al wat ik heb is een factuur waarop op de reservatie (nog maar van 1 dag) staat vermeld...

Mij lijkt het voldoende om een aangetekend schrijven te versturen, en daarin officieel mijn reservatie te annuleren... Maar hoe zeker ben ik hier van?

VDG2
Berichten: 785

#5 , 11 jun 2012 21:21

Heeft u de algemene voorwaarden als een nagelezen? Daarin staan meestal de modaliteiten van de annulatie. Indien u zich daarmee akkoord heeft verklaard (door de bestelling te plaatsen en te betalen) dient u zich ook aan die voorwaarden te houden (voor zover niet in strijd met dwingend recht), hoe belachelijk die ook lijken in uw ogen.

De wet bevat geen regels inzake annuleren van hotel, dus zullen de algemene voorwaarden bindend zijn. Indien daarin staat dat u de reservatie niet kan annuleren, dan kan u het hotel daartoe niet verplichten. In dat geval mag u al van geluk spreken dat het hotel nog een tegemoetkoming wil doen ingeval de kamer alsnog verhuurd zou raken.

Ter info: de bedenktijd i.v.m. verkoop op afstand is eveneens niet van toepassing voor een hotelreservatie (tenzij deze de 350€ p.p. overschrijdt) http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eccbelgie.be/een-hotelreserv ... s60841.htm

De annulering van een hotelreservatie is niet bij wet geregeld
Wanneer je een hotel of een ander logement reserveert, sluit je juridisch gezien een overeenkomst af waaraan je je moet houden. Wil je de reservatie toch annuleren, dan is de uitbater wettelijk gezien niet verplicht de annulering, al dan niet kosteloos, te aanvaarden. Je kan met andere woorden een reservatie in principe niet herroepen.

Enkel de algemene voorwaarden zijn bindend
Hotelreservaties zijn definitief en dwingend. Toch kunnen hoteluitbaters of reisbureaus in hun algemene voorwaarden bedingen opnemen die een annulering van de reservatie, al dan niet kosteloos, toelaten. De professionelen mogen de modaliteiten zelf bepalen. Zo kan de uitbater bv. bepalen dat de klant geen vergoeding verschuldigd is als hij annuleert binnen een bepaalde termijn, of dat de annuleringskosten (een vaste vergoeding of een percentage ) in alle omstandigheden verschuldigd zijn.

Hoteluitbaters en reisbureaus zijn niet bij wet verplicht dergelijke bedingen op te nemen in de algemene voorwaarden. Doen ze dit toch, dan moeten beide partijen ze respecteren. Wanneer je een hotel boekt, verklaar je je ook akkoord met de algemene voorwaarden van de hoteluitbater. Zij maken deel uit van je reservatie.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#6 , 12 jun 2012 10:36

Wel, ik kan de algemene voorwaarden nergens vinden. Ik ben juist op de site gaan kijken, en ook daar staat niets vermeld ivm. annulaties.
Mij blijft het raar overkomen.. Ik heb al ettelijke hotelreservaties achter de rug, ik heb nog nooit "binnen de week" alles moeten volstorten, of zelfs ook maar 1 euro op voorhand moeten betalen... De paar annulaties waren tot nu toe probleemloos en kosteloos...

Kunnen ze mij dwingen het ganse verblijf te volstorten? In elk geval lijkt het mij raadzaam op de opzeg aangetekend en met een advocaat onder de arm te doen.

VDG2
Berichten: 785

#7 , 12 jun 2012 11:07

Indien u volgens de algemene voorwaarden niet kan annuleren, zal u inderdaad het gehele bedrag dienen te betalen.
Normaal krijg je bij een online boeking, ergens tijdens de bestelling, een link naar de Algemene voorwaarden. Meestal dient u zelf aan te klikken dat u ze gelezen heeft.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#8 , 12 jun 2012 11:16

Het was geen online boeking. Ik ben naar het hotel zelf geweest. Getekend heb ik niets. Heb alleen een factuur gekregen voor 1 van de 2 dagen, moest in principe de 2de dag deze week betalen.

Op de site van het hotel staat niets vermeld van de Algemene Voorwaarden, op de factuur ook niets...

artemis
Berichten: 3297

#9 , 12 jun 2012 12:30

Hoe hebt u de reservatie betaald? cash, bankkaart of cc?

Wat booking.com betreft daar heb ik ook al jaren ervaring mee.
Je moet er nooit op voorhand betalen, je geeft enkel je cc autorisatie en je betaalt in het hotel bij het uitchecken. Annuleringsvoorwaarden bepaalt het hotel zelf. Er zijn er die tot een dag ervoor gratis laten annuleren, en er zijn er die dat tot 1 week of 2 weken op voorhand toestaan (het staat er steeds duidelijk bij vermeld). Soms zijn er op Booking.com aanbiedingen van bepaalde hotels waarbij een kamer goedkoper aangeboden wordt onder de voorwaarde 'geen restitutie mogelijk', dan kan je niet meer annuleren. Het gebeurt dat een hotel er 2 tarieven voorstelt: een hoger tarief voor een reservatie die je kan annuleren en een lager tarief voor dezelfde kamer zonder restitutie, annuleren is dan niet meer mogelijk.

VDG2
Berichten: 785

#10 , 12 jun 2012 12:36

Als u naar het hotel zelf bent geweest waren de Algemene voorwaarden hoogstwaarschijnlijk ook ter plaatse beschikbaar. Heeft u deze al opgevraagd bij het hotel om na te kijken welke de annulatievoorwaarden zijn?

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#11 , 12 jun 2012 12:57

Hoe hebt u de reservatie betaald? cash, bankkaart of cc?

Wat booking.com betreft daar heb ik ook al jaren ervaring mee.
Je moet er nooit op voorhand betalen, je geeft enkel je cc autorisatie en je betaalt in het hotel bij het uitchecken. Annuleringsvoorwaarden bepaalt het hotel zelf. Er zijn er die tot een dag ervoor gratis laten annuleren, en er zijn er die dat tot 1 week of 2 weken op voorhand toestaan (het staat er steeds duidelijk bij vermeld). Soms zijn er op Booking.com aanbiedingen van bepaalde hotels waarbij een kamer goedkoper aangeboden wordt onder de voorwaarde 'geen restitutie mogelijk', dan kan je niet meer annuleren. Het gebeurt dat een hotel er 2 tarieven voorstelt: een hoger tarief voor een reservatie die je kan annuleren en een lager tarief voor dezelfde kamer zonder restitutie, annuleren is dan niet meer mogelijk.
Via bankkaart.

De bedoeling was een reservatie te maken voor 2 dagen.
Ik heb een factuur gekregen, maar dat leest als voor een betaling voor 1 dag. Er wordt niets vermeld waaruit blijkt dat het om een reservatie gaat, ook van wordt er niet verwezen naar een 2de dag.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#12 , 12 jun 2012 12:59

Ik kreeg enkel vage verwijzingen aan de telefoon.
Ik heb er tijdens de reservatie er ook niets van gevraagd, er van uitgaande er wel iets over te vinden op de factuur of op de site.
Maar buiten de tarieven staat er niets op...

VDG2
Berichten: 785

#13 , 12 jun 2012 13:05

U heeft niet gevraagd om informatie betreffende de algemene voorwaarden?

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
Art. 4. Ten laatste op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst moet de onderneming te goeder trouw aan de consument de behoorlijke en nuttige informatie geven betreffende de belangrijkste kenmerken van het product en betreffende de verkoopsvoorwaarden, rekening houdend met de door de consument uitgedrukte behoefte aan informatie en rekening houdend met het door de consument meegedeelde of redelijkerwijze voorzienbare gebruik.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#14 , 12 jun 2012 13:27

Op het moment niet gedacht aan een annulering, tenslotte dacht ik op dat moment in het juiste hotel te zitten...

Ik heb ook nog nooit spontaan informatie gekregen over annulatievoorwaarden... Tot nu toe vond ik die informatie altijd op de papieren die ze me meegaven of op hun site... In dit geval vond ik ook daar geen informatie.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 12 jun 2012 13:45

. Ik ben naar het hotel zelf geweest.
Wat ik toch nog altijd niet begrijp: je zocht dus een hotel vlakbij de feestzaal waar het feest zou doorgaan. Volgens de schoonouders lag dit hotel vlakbij die locatie.
Hoe kan je je dan vergissen, en een hotel boeken dat toch veraf ligt?

Terug naar “Andere”