Factuur schoonbroer

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Factuur schoonbroer

#1 , 06 jul 2023 09:10

Beste leden,

Een moeilijke kwestie. We spraken de hulp aan van mijn schoonbroer in voor de afbraakwerken in voorbereiding van onze totaalrenovatie.
Mijn schoonbroer doet dit soort werk in bijberoep. Hij gaf aanvankelijk aan ons gratis te willen helpen, maar omdat we weten dat dit een langer werk zou zijn en hij hierdoor andere klanten zou mislopen, wilden we hem betalen. We gaven hem ons budget aan en hij ging hiermee akkoord. Tijdens de werken en na elk factuur vroegen we meermaals of de werken nog binnen budget vielen en kregen ofwel het antwoord ja of moet ik nakijken.

Nu zijn alle werken gebeurd en maakte hij een eindafrekening waaruit blijkt dat de helft van het oorspronkelijke budget ERBIJ zal komen. Het kwam toch hoger uit dan verwacht.
Ik vroeg hem of hij dit al langer wist, want dan hadden we bepaalde werken laten vallen. We kregen als antwoord dat ze het erg druk hadden gehad en dat dit was blijven liggen.
Zijn wij als klant nu genoodzaakt dit te betalen ondanks dat er oorspronkelijk een ander bedrag was afgesproken?
Hoe pakken we dit zakelijk aan?

lukasi
Berichten: 1150

#2 , 06 jul 2023 09:26

Nooit handelen met familie... maar die les heb je nu al wel door.
Wat staat er op papier betreffende ramingen, bedragen ?
Niets?
Dan vrees ik er voor.
Dit is een werk wat staat als regiewerk.

LeenW
Berichten: 12858

#3 , 06 jul 2023 09:53

Familieleden die zelfstandigen zijn, mogen niet gratis of bijna gratis werken als de werken overeenstemmen met hun beroepsactiviteit. Zij moeten marktconform factureren aan de werkelijke waarde.

Reclame

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2023 10:32

Beste,

Absoluut; het was nooit onze bedoeling om kortingen te vragen. Het gaat erom dat er vooraf een bedrag was afgesproken conform en dat hij tijdens de werken niet heeft laten weten dat er meerkosten zouden zijn. Moesten we geweten hebben dat we aan ons bedrag zaten, dan hadden we de werken gestopt op het moment dat het budget bereikt was. Tijdens de werken bij mondelinge navraag gaf hij aan dat er geen problemen waren.
We worden nu voor het voldongen feit gesteld dat er 4-5000 euro bij zal komen bij het maken van zijn afrekening. Hij liet ons weten dit te laten liggen hebben en hier nu pas achter te komen. Hebben we dan als klant zijnde hier niets in te zeggen?

Wat hebben we op mail: de eerste afspraken (voorwaarden naar huur materiaal en offerte voor zijn werk) en de opgestelde planning met aangegeven werk.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2023 10:57

Dit vond ik hierover en ik hoor graag of dit juridisch van toepassing is in onze situatie:
"Verder is van belang dat indien een richtprijs was bepaald, deze richtprijs met niet meer dan 10% mag worden overschreden, tenzij de aannemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding. De aannemer zal dus moeten waarschuwen zodra zo’n overschrijding dreigt.

Het doel van deze waarschuwing is om de opdrachtgever in de gelegenheid te stellen het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. Daarmee kunnen de kosten van het werk alsnog binnen het budget worden gehouden. De aannemer zal binnen de grenzen van het redelijke moeten meewerken aan zo’n beperking of vereenvoudiging."

LeenW
Berichten: 12858

#6 , 06 jul 2023 10:59

Dat lijkt mij niet van toepassing, net omwille van bovenstaande wetgeving. Anders gaat elke aannemer een laag bedrag voorstellen aan familie om toch onder de prijs te kunnen werken.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2023 11:09

Beste Leen,

Hij heeft geen laag bedrag voorgesteld hoor. Er zijn geen kortingen van toepassing; hij werkte aan zijn normale tarief. De richtprijs/ons budget werd in het begin aangegeven en we spraken af dat we gingen zien tot waar we kwamen in de werken. Meermaals vroegen we hiernaar en werden er geen problemen aangegeven. Als je letter van deze wetgeving volgt, lijkt me dit toch van toepassing of mis ik iets/begrijp ik iets verkeerd?

LeenW
Berichten: 12858

#8 , 06 jul 2023 11:19

Het probleem is dat er bij familieleden andere regels gelden, net om te vermijden dat ze gratis of onder hun vaste prijs werken. Als men dan allerlei consumentenbeschermende maatregelen kan inroepen om de prijs toch naar beneden, valt dat principe weg.

Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat u daar schuldig aan bent. Ik zeg enkel dat dit de deur zou openzetten voor misbruik. Schoonbroer stelt prijs van 5000 euro voor, doet "per vergissing" wat extra werken van 5000 euro maar zou deze dan niet mogen factureren. Begrijpt u waar ik naar toe wil?

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jul 2023 11:29

Dat begrijp ik. Dat is inderdaad niet de bedoeling, maar worden wij als klant (omdat we met familieleden werken) dan niet hierin beschermd?

iota
Berichten: 830

#10 , 06 jul 2023 13:08

Als u qua facturatie behandeld wordt als elke andere klant, hebt u dezelfde rechten en bescherming als elke andere klant.
Het probleem is hier toch: hoe gaat u dat afdwingen zonder in een familieruzie te belanden?
Als de ene partij betaling eist en de andere partij betwist dit, verzeilt men al snel in toestanden met aangetekende brieven, ingebrekestellingen, advocaten en uiteindelijk de vrederechter.
Tenzij u dat ervoor over hebt, zit er niets anders op dan diplomatisch te onderhandelen.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jul 2023 13:37

Dat is inderdaad de grote vraag. Aan de ene kant willen we vrede bewaren, maar aan de andere kant wil hij als een officiële aannemer behandeld worden en behandeld ons ook zo. Wij willen alvorens met hem in gesprek te gaan, informatie omtrent onze rechten hebben.
Dus als ik het goed begrijp, geldt dit principe in onze situatie en staan we juridisch gezien recht in onze schoenen?

Terug naar “Andere”