Telenet op ander dan domicilieadres wettelijk?

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

Telenet op ander dan domicilieadres wettelijk?

#1 , 17 mar 2009 20:30

Volgende deed zich voor. Even de situatie in het kort.

Mijn schoonzus zet mijn vrouw onder druk om telenet aan te vragen (zij kan dit zelf nietmeer, waarschijnlijk door schulden).
Dit is makkelijk want mijn vrouw is +66% mentaal gehandicapt.
Zolang de factuur betaald werd, geen probleem.
Schoonzus vertrekt met de noorderzon en via incasso komt thuis een factuur van 400€ aan.

Is dat eigenlijk wel wettelijk om ergens anders dan je thuisadres Telenet te laten installeren ? We hebben immers thuis zelf al 7 jaar telenet!
Wat kan ik het best doen ?
De factuur moet binnen 2 weken betaald zijn, maar ik heb zelf niet genoeg geld meer om dat te betalen door een eigen afrekening.
En ik wordt er mottig van om te moeten opdraaien voor iemand anders zijn miserie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#2 , 18 mar 2009 17:37

Al 23 bezoekers en niemand die een antwoord weet ?

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 18 mar 2009 18:48

Er is een contract afgesloten met telenet - de persoon die getekend heeft is verantwoordelijk en dus aansprakelijk om de geleverde diensten te betalen

Het feit dat uw echtgenote 66% mentaal gehandicapt is doet er niet toe.

edoch

als uw echtgenote onder bewindvoering staat of dat zij handelingsonbekwaam is en geen contracten mag tekenen kan je protesteren.
Dan moet het wel de eerste maal zijn dat je daarvoor een factuur krijgt zodat de argumentatie steek houdt.

Anders sta je zeer zwak en kan je enkel beroep doe op de 'goodwill' gezien het een rechtsgeldig contract is.

U of uw echtgenote kan zich eventueel wel richten naar haar zuster met de vraag tot betaling van 'telenet' ...
Misschien best een nagaan wat uw echtgenote mogelijk nog ondertekend heeft voor de schoonzus....

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 19 mar 2009 14:37

Om je vraag te beantwoorden of je uberhaupt wel wettelijk is om Telenet te laten installeren ergens anders dan je thuisadres:

Tuurlijk is dat wettelijk. Denk maar aan kotstudenten die op hun kot Telenet hebben, papa en mama hebben thuis ook Telenet, en betalen thuis dus effectief twee facturen: voor hun eigen Telenet en dat van zoon-/dochterlief op een ander adres.

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 20 mar 2009 13:54

Dus als ik niet betaal hebben ze zelfs het recht om mijn eigen telenet af te sluiten en/of hier eventueel de boel komen leeg maken tot ze hun bedrag hebben ?

Franciscus
Berichten: 38712

#6 , 20 mar 2009 16:07

de boel leeghalen kan enkel mits een vonnis rechtbank.
Als partij in een contract kunnen zij de uitvoering van het contract eisen en alle rechtsmiddelen gebruiken om dit te bekomen.

Ik zou eens gaan praten met de sociale dienst van het ocmw. Dikwijls kunnen die met telenet een andere regeling bekomen mits een schadevergoeding en de onmiddellijke stopzetting van het contract.

Ik zou zo wie zo het contract zo snel mogelijk opzeggen
tevens zou ik ook de schoonzus op de wettelijke wijze in gebreke stellen dmv een aangetekend schrijven.

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 17 apr 2009 14:21

Hoe is het ondertussen verder gelopen ??

graag wat info terug aub

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 20 apr 2009 18:00

Een aangetekend schrijven is gestuurd naar Telenet. Hierin heb ik nogmaals gevraagd om me een afdruk te bezorgen van het contract dat mijn vrouw zou getekend hebben alsook alle eventuele lopende contracten op haar naam met onmiddelijke ingang stop te zetten.
Ik ben nog steeds aan het wachten op dat contract.
Het incassobedrijf, waar ik trouwens niet verplicht ben om aan te betalen, enkel deurwaarder (vernomen van een advokaat) heeft me nog een mail gestuurd met de bedragen die reeds betaald zijn en die nog dienen betaald te worden. Er is geen enkele betaling gebeurd op mijn vrouw haar naam.

btw vind ik hier de manier niet om je eigen berichten terug te vinden, wat is de truuk ? Ik doe het nu via de zoekfunctie.

Franciscus
Berichten: 38712

#9 , 21 apr 2009 18:43

via zoekfunctie je eigen naam ingeven

Telenet moet nu in principe een copie van dat contract bezorgen - zij beroepen zich daar op dus moeten ze het ook bewijzen.

Met het copie - is het getekend door uw echtgenote --- zie hoger
blijkt het haar handtekening niet te zijn - strafklacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter --dit doet u via de politie waar u en uw echtgenote de feiten aangeven - dat contract door onbekende is getekend -- met het sterke vermoeden door de 'begunstigde'.
U laat u dan ook als slachtoffer registreren - zo zal het parket ipv de onderzoeksrechter al een aantal opsporingsdaden laten verrichten door de politie zonder dat u kosten (burgerlijke partijstelling) moet betalen of de deskundigen om de vaslheid te bewijzen.
Politie zal dan verder onderzoek doen.
U stelt Telenet daarvan in kennis en geeft hen het PV nr -- dan kunnen ze de (vermoedelijke) dader rechtstreeks aanspreken.

Mogelijk kan je beroep doen op rechtshulp via uw familiale verzekering

Ivanders
Berichten: 11

#10 , 15 mei 2009 10:56

ondertussen al een copy van je contract gekregen?

mvg,

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#11 , 31 jan 2013 20:45

Hallo, een laat antwoord, maar van Telenet zijn kant blijft alles stil.
Het incasso heeft wel nog in 2011 en deze maand gewone brieven verstuurd met daarin opnieuw de vraag tot betaling van +-400euro.
Kan hier nu nog iets van voortkomen ?
Intussen ben ik ook fijtelijk gescheiden, maar vraag het ter info voor mijn ex.

Franciscus
Berichten: 38712

#12 , 31 jan 2013 21:16

Hebt u en uw ex aangifte bij politie gedaan?

freelance
Berichten: 2615

#13 , 31 jan 2013 21:32

Diegene die iets eist , moet dit kunnen bewijzen. Diegene die iets protesteert moet het ook kunnen bewijzen.
Dus als Telenet niet met een contract voor de dag komt , moet u zich van incasso niets aantrekken .
U hebt toch nog het ontvangstbewijs AS naar Telenet bewaard ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

fonzie
Topic Starter
Berichten: 20

#14 , 31 jan 2013 21:47

Ik hoop voor mijn ex dat ze dat nog heeft...

Terug naar “Andere”