Incassobureau gemandateerd? Kosten van toepassing voor niet-consument?

mitch2k
Topic Starter
Berichten: 8

Incassobureau gemandateerd? Kosten van toepassing voor niet-consument?

#1 , 01 jul 2016 12:58

Hi,

voor een factuur die net te laat is betaald (maar ondertussen wel is betaald aan de opdrachtgever), kreeg ik onlangs een mail van een 'incassobureau X'. (Nou ja, incassobureau, het is een lokale bvba met enkel de zaakvoerder die wat mails met spellingfouten stuurt, maar dat ter zijde :-)).
Ik heb contact gehad met de opdrachtgever, en zij bevestigen ook dat ze het geld hebben ontvangen, en de openstaande factuur voldaan is, maar dat ik de kosten moet betalen aan 'incassobureau Y'.
Ik krijg dus een brief van een heel ander incassobureau dan waar de opdrachtgever het aan heeft doorgegeven.

Hoe weet ik of de mail van incassobureau X überhaupt echt is? Voor hetzelfde geld is het een scam :). Moet een incassobureau kunnen bewijzen dat ze gemandateerd zijn? Voor het zelfde geld betaal ik de 40 euro aan bureau X, en komt bureau Y toch nog op de proppen...

Wat betreft de incassokosten, dit staat in de AV van de opdrachtgever:
In geval van onvolledige, niet - of laattijdige betaling van de factuur op de vervaldag zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling het factuurbedrag vermeerderd worden met de wettelijke interesten alsook met een forfaitaire schadevergoeding van 15%, met een minimum van €25. Tevens zal de consument gehouden zijn tot betaling van alle incassokosten – zowel de buitengerechtelijke als de gerechtelijke - waartoe de invordering van een onbetaalde factuur aanleiding kan geven. De buitengerechtelijke incassokosten ter inschakeling van een derde buiten gerechte-lijke procedure om, worden forfaitair vastgesteld op een bedrag gelijk aan 10% van het factuurbedrag, met een minimum van €40.
Ze hebben de incassokosten opgenomen in hun AV, dus in theorie zijn ze wettelijk. Echter, in de AV staat 'de consument'. Ik heb dit op een BTW nummer gekocht om verder te verkopen. In dat aspect ben ik volgens mij geen consument, toch?

In hun eigen AV staat ook de definitie van een consument:
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Thanks voor enige input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 jul 2016 13:14

De opdrachtgever kan kosten aanrekenen, dit kan het incassobureau niet. Op een incassobureau nooit antwoorden, zonder dat ze de nodige stukken voorleggen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mitch2k
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 jul 2016 14:54

En wat moet ik dan onder 'nodige stukken' verstaan? Heeft een incassoburo een mandaat document of iets dergelijk?

Reclame

Gert_D
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2016 09:15

Kan dit misschien een overdracht van schuldvordering zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2016 09:24

Alle incasso bedrijven hebben een mandaat eer ze aan een dossier beginnen, net het zelfde als men een advocaat zou vragen om je factuur te innen.

Het woord consument heeft een brede betekenis, en dit zal er niet toe doen om je kosten niet te moeten betalen.

Bij factoring betaal je ook een kost als je één dag te laat zijt, en dit is ook de leverancier zelf niet maar een gemandateerde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 okt 2016 09:36

Niet voorziene kosten aanrekenen
Het is verboden bedragen te innen die niet in de overeenkomst tussen u en de oorspronkelijke schuldeiser voorzien zijn of die niet door de wet zijn toegestaan. Het gaat hier bijvoorbeeld om schadevergoedingen of nalatigheidsintresten of kosten die niet in de overeenkomst staan of in strijd zijn met de wet


http://www2.vlaanderen.be/socialedienst ... n_2011.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2016 09:46

Hier is de kost wel voorzien in de AV.

Firma's die met factoring werken daar zijn de kosten altijd ook opgenomen in de AV, heb jaren een leverancier gehad die alles via factoring deed, het is een dure werking maar zeer veilige.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 okt 2016 10:53

Firma's die met factoring werken zullen 10 a 15% duurder zijn dan hun concurrenten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 okt 2016 11:38

Firma's die met factoring werken zullen 10 a 15% duurder zijn dan hun concurrenten

.
Dit was zeker bij mij het geval niet, betaalde enkel de marktprijs !

De kostprijs van factoring hangt af van sector tot sector, in de vleessector was dit 0.5% van het factuur bedrag, betaling binnen de 10 dagen, voor een jonge vleeshandelaar was dit toen veel goedkoper dan een kaskrediet, dit zal nu misschien wel anders zijn daar de intresten zeer laag liggen.

En wat ik nu zie is dat incasso bedrijven ook allemaal factoring doen, zie maar naar het beruchtste incasso is een groot factoringsbedrijf geworden.

Dus let toch op met incasso ze kunnen niks!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”