Oplichterij en afpersing Lecturama

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Oplichterij en afpersing Lecturama

#16 , 07 feb 2016 23:01

Kh. Ieper 20 november 1995, T.B.H. 1996, 1007.

De bandopname van een telefoongesprek kan, in zaken van koophandel, in verband met het bewijs van het bestaan van een koopovereenkomst, als vermoeden aangenomen worden.
Volgens de omstandigheden van de zaak kan de rechter het bewijs door vermoedens, zelfs op gebied van koophandel, verwerpen en de voorlegging van een schriftelijk bewijs vragen.
In casu wordt het bewijs door één vermoeden, nl. de bandopname van een telefoongesprek, niet ondersteund door enig ander element, verworpen, te meer daar de wederpartij niet wist dat het gesprek op band opgenomen werd.

Een opgenomen gesprek zal aanvaard worden om het andere bewijs te versteken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 08 feb 2016 17:08

Cassatiearrest is van 2008.
Terwijl in 1995 het eerder zelden was wordt nu door een RB een opgenomen gesprek meer en meer aanvaard - wel gegeven dat het nog steeds de rechter is die beslist over het aanvaarden als bewijsmiddel.

Beekaert
Topic Starter
Berichten: 9

#18 , 09 feb 2016 21:38

Beste Franciscus.

Hartelijk dank voor je professionele uitleg. Dit geeft voor mij weer een meerwaarde aan het geheel.
Wat ik niet begrijp is dat een incasso zo maar een deurwaarder kan sturen, zelfs wanneer ze zelf schriftelijk bevestigd hebben dat de zending waarvan sprake misschien nooit verstuurd is. (Zie hiervoor hun mail onderaan dit schrijven) Hoe kan men dan centen eisen via een deurwaarder voor iets dat nooit verzonden is?
Ondertussen heb ik Lecturama, zowel schriftelijk, als via e-mail, een schrijven gestuurd dat zij een reactie moeten geven gelijk langs welk communicatie kanaal, op mijn schrijvens van" Ingebrekestelling van levering van goederen" als zowel op mijn schrijven van "Ontbinding van abonnement". Ik heb hun hierbij een termijn van vijf werkdagen voorgelegd. Indien zij nalaten van een antwoord beschouw ik hiermee dat zij stilzwijgend akkoord gaan met de door mij opgelegde voorwaarden. We zijn nu meer dan een week verder en er is nog geen enkele reactie van Lecturama, nog van Vesting Finance incasso binnen gekomen bij mij. Ik heb dan ook een bevestigingsbrief annex mail gestuurd dat zij hierbij stilzwijgend akkoord gaan met mijn voorwaarden en mij verder met rust moeten laten.

Ondertussen is er een aanmaning gekomen op mijn vrouw haar naam. Haar meisjesnaam is hiervoor gebruikt en zelfs helemaal fout gespeld.
Zij beweren nu dat zij bij hen een abonnement heeft (hebben haar een nummer gegeven) dat zij ingeschreven is op een pakket "Breien" en dat zij daarvoor nog moet betalen tot in 2017. Mijn vrouw heeft geen enkel abonnement afgesloten voor breien, aangezien ze zelfs zeer moeilijk kan breien, waarom zou ze dan zo iets doen.
Die kl... zakken (excuseer mijn woordgebruik) zijn tot alles in staat om aan centen te geraken. Ze dreigen nu weer met een incasso in te schakelen als we hier niet op ingaan. Wat zijn dit voor lui?? Je mag dan toch wel van criminelen spreken niet. Nu dit weer dat probleem.
Is het niet zo dat in België iemand schuldig is als zijn schuld bewezen word? Of moeten we altijd maar onze onschuld kunnen bewijzen?
Zo is het natuurlijk makkelijk om iemand voor blok te zetten als dit laatste het geval zou zijn.

Ik denk dat het zo ver zal komen dat er toch nog een rechtszaak van zal moeten gemaakt worden. Weeral kosten voor ons op het sterfhuis.
Advocaat nemen, rechtszaak aanspannen, stress en bijhorige miserie en natuurlijk weeral euro's die uit je zakken gejaagd worden nodeloos.

Heb je nog raad voor mij, altijd welkom dat weet je.

Vriendelijke groeten
Dré

MAIL ONTVANGEN VAN VESTING FINANCE

Beste Heer Beekaert,
Na ons aangenaam telefonisch onderhoud van zonet,, bevestigen wij u
Dat uw abonnement bij de firma Lecturama is ontbonden van zodra een dossier is overgedragen aan onze diensten.
Aangezien Lecturama het dossier heeft overgedragen op 02/12/2015, en uw schrijven dateert van 17/01/2016 gaat u van Lecturama uit geen bevestiging ontvangen.
Helaas is er geen bewijs van aflevering meer mogelijk, niettegenstaande u beweert nooit deze zendingen te hebben ontvangen, heeft u verschillende betalingen gedaan. (Dit is door mij gebeurd in afwachting van een zending)
Pas na een schrijven van onze diensten bent u gaan betwisten.
Het openstaand saldo blijft gehandhaafd.

Met vriendelijke groeten,
Cordialement,
Vesting Finance nv/sa
Dossierbeheerder
Sally Maloney
Bellevue 3
BE-9050 Gent

Tel. +32 (0) 92982600
Fax +32 (0) 92545686

E-mail s.maloney@vestingfinance.be

www.vestingfinance.be

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#19 , 10 feb 2016 13:40

Hmm gelet op de openstaande boete van Lekturama In Nederland kan het misschien wel eens interessant zijn de eisende instelling in dit geding op de hoogte te brengen van de acties van dit incassobureau zodat ze op basis van de geldende europese regelgeving een derdenbeslag kunnen uitvoeren op de bedragen die ze innen...

Maikel9210
Berichten: 1

#20 , 11 feb 2016 11:03

Beste,

Mijn schoonmoeder was vroeger klant bij LECTURAMA, beetje de fout van haar naïviteit… Ze heeft altijd mooi haar pakketjes betaalt en ontvangen. In mei 2015 had ze haar laatste pakket besteld en volledig betaalt. Vervolgens krijgt ze in september een herinnering voor een openstaand saldo. Ik neem contact op met LECTURAMA (na meerdere pogingen eindelijk gelukt na 2 maanden…) zij vertelden mij vriendelijk dat het pakket die ze nog moest betalen een nakomertje is dat ze op eigen beslissing hebben opgestuurd. En dit uit voorzorg om namelijk zeker te zijn dat we de volledige serie in huis zouden hebben, omdat deze binnenkort stopt. Ik heb hen er op gewezen dat dit niet besteld was door ons en dat we dit pakket niet moesten hebben. Het leukste gedeelte is het feit dat we nooit dit pakket ontvangen hebben… Heb hen er dan ook vriendelijk op gewezen dat ik dit in geen enkel geval zal betalen. Herinneringen blijven binnenkomen en dreigingen dat ze een incassobureau gaan aanstellen. Telefoonnummer op hun brieven is niet in gebruik, email correspondentie is allesbehalve duidelijk… Ze draaiden continu rond de pot, negeren vragen, en als er gevraagd wordt naar een bestelbon of bewijs van afgifte door de postbode of leverancier wordt er simpelweg niet op gereageerd.

Als laatste middel dan maar een aangetekende brief opgestuurd naar hun correspondentieadres die vermeld stond op de brieven. Netjes een bewijs van ontvangst gekregen thuis en niks meer gehoord, dit was in december 2015. Op 8 februari brief ontvangen van het incassobureau Vesting Finance. Ondertussen contact opgenomen met Test-Aankoop voor wat juridisch advies. Zij zeggen ook dat ik wettelijk gezien volledig in orde ben, maar stellen toch voor om nog eens een aangetekende brief te versturen naar hun hoofdzetel, die inmiddels in Curacao zou zitten. Ik zie het nut niet in om weer geld te verspillen aan een aangetekende brief, om dan uiteindelijk weer hetzelfde te schrijven en tegen een muur aan te staan spreken.

Zal ondertussen kijken om klacht in te dienen bij het ECC, en dan maar een archiefmap aanleggen om de aanmaningen van het incassobureau in te steken. Ik spreek voornamelijk hier in de “ik” vorm omdat ik de correspondentie doe in de plaats van mijn schoonmoeder. Ze kan haar namelijk niet goed verwoorden en heeft wat schrik.

We zullen ons ten alle tijden verzeten tegen deze criminele praktijken, geen cent zullen ze krijgen ! Het geeft wat motivatie om te zien dat wij niet de enigen zijn met hetzelfde probleem. Hopelijk geeft mijn verhaal wat moed aan mensen die in hetzelfde schuitje zitten, en kunnen we samen deze praktijken aanvechten door onze ervaringen te delen.

Met vriendelijke groet.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#21 , 11 feb 2016 13:43

Wat ik niet goed begrijp:

In bericht #1 was er hoegenaamd geen sprake van een commerciële relatie met de firma in kwestie en laat TS het uitschijnen dat hij out of de blue bestookt wordt met betalingsverzoeken gericht aan iemand die hij noch zijn echtgenote kennen; ondertussen is er sprake van wél een klantenrelatie en diverse eerdere bestellingen en betalingen maar wordt geclaimd dat nu een betaling wordt gevraagd voor iets dat nooit werd geleverd.

Quid?

In elk geval is het eenvoudig: laat hen een rechtszaak opstarten en daar bewijzen produceren van het bestaan van een bestelling en van de levering. Kunnen ze dat dan zit u met een probleem, kunnen ze dat niet dan kan u vragen dat ze veroordeeld worden tot de kosten en een schadevergoeding. Een deurwaarder kan door hen ingeschakeld worden in het kader van minnelijke invordering maar heeft daar geen enkele uitvoeringsbevoegdheid; daarvoor dient men eerst over een vonnis te beschikken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Beekaert
Topic Starter
Berichten: 9

#22 , 13 feb 2016 00:28

Beste vrienden.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties en tips.
Het is duidelijk dat Lecturama hier in een zeer nauwe situatie bevind en zij zich weren als een duivel in en wijwatervat.
Nogmaals een goede raad: BETAAL NIETS VOOR IETS DAT JE NIET OF ONGEVRAAGD ONTVANGEN HEBT. LAAT U NIET INTIMIDEREN DOOR INCASSO OF DERGELIJKE. Ze zijn enkel op je zuurverdiende centjes uit.
Momenteel hoor ik niets meer van hen dus laat een klacht geworden naar het ECC en FOD ECONOMIE -fraudebestrijding.
Adressen zijn te vinden op internet.
Hoe meer klachten hoe beter.
Succes allen.
Groetjes
Dré

Beekaert
Topic Starter
Berichten: 9

#23 , 13 feb 2016 15:37

Beste Vrienden.

ZEER GOED NIEUWS ONTVANGEN.

Lecturama ziet af van verdere aanklacht en aanmaning voor hetgeen hier boven allemaal uitvoerig beschreven is.
Alles word nietig verklaard, geen aanklacht geen incasso, geen deurwaarder.
Staat duidelijk in een mail die ik vandaan ontvangen heb.

JE ZIET MAAR DE AANHOUDER WINT....................... Laat je niet kisten door die criminelen.

Groetjes en succes voor allen die in hetzelfde schuitje moesten zitten.

Dré

WP002
Berichten: 1479

#24 , 14 feb 2016 12:54

Ze weten natuurlijk dat ze zwak staan. Wat jammer is is dat ze van minder assertieve personen kunnen profiteren.

Terug naar “Andere”