Rekening Kuisfirma

sarahw
Topic Starter
Berichten: 18

Rekening Kuisfirma

#1 , 26 nov 2015 19:45

Hallo,

eind juni hebben wij een brand gehad boven met heel veel rookschade. Kledij, gordijnen etc alles was zwart. Nu was er door de expert van de verzekering een kuisfirma aangesteld en deze zijn al onze kledij matten soit de hele boel komen ophalen. Nu eindelijk sinds een kleine maand zijn we terug thuis in onze vertrouwde omgeving en hebben ze onze kledij geleverd, en nu komt het. We hadden een factuur gekregen van meer dan 7000€ voor alles te reinigen, hierop staat onderaan wel vermeld: kledij die niet meer gereinigd kan worden rekenen wij niet aan.
Maar hier knelt het schoentje nu, we hebben zeker 100 artikelen, stuk, niet gereinigd, gekrompen, er zijn zelfs dingen bij die niet van ons zijn, of dingen die kwijt geraakt zijn.
Deze firma hierover aangesproken en zij beweren dat dit niet kan, we hebben alles gecontroleerd zelf alles nageteld, stuk per stuk op vlekken nagekeken.
Wij vragen nu een tegemoetkoming daar in hun contract staat dat niet gereinigde stukken niet aangerekend worden maar zij hebben hier absoluut geen gehoor naar. We hadden al gezegd van kom gerust kijken of we zullen u foto's sturen maar ze negeren dit compleet.

Wat kunnen wij hier nu aan doen, er zitten echt dure stukken tussen zelfs nog spiksplinternieuwe dingen. We hebben zelf een raming van de schade doorgegeven en komen op een 2000€ (op maat gemaakte gordijnen etc)

Alvast bedankt voor een antwoordje
Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 nov 2015 20:08

U moet de factuur aangetekend protesteren (binnen de maand). Dan kan de firma het voor de rechtbank laten komen, waar u uw verhaal kan doen.

sarahw
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 26 nov 2015 20:09

Probleem is wel dat deze betaald is of wij kregen niets van ons gerief terug..

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 26 nov 2015 21:14

Ik vraag mij af of een kuisfirma wel retentierecht heeft, iemand met kennis ter zake?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 27 nov 2015 04:26

Hangt ervan af:

BW
Art. 1612. De verkoper is niet verplicht de zaak te leveren, indien de koper de prijs niet betaalt en de verkoper hem geen termijn voor de betaling heeft toegestaan.

Zijn wel een paar randvoorwaarden. Als de factuur bv betaalbaar is binnen de x dagen dan mag de verkoper de goederen niet inhouden tot betaald werd. Er dient ook een link te bestaan tussen de reden waarom de goederen bij de verkoper zijn en de schuld, maar contractueel kan dat heel ruim worden gemaakt. De goederen hoeven zelfs geen eigendom te zijn van de schuldenaar (indien de verzekering de schuld mocht voldoen bv).

Is het overigens niet de verzekering die deze factuur dient te voldoen?

In elk geval de factuur protesteren en aangeven dat u slechts betaald heeft om uw goederen te kunnen recupereren doch hen in gebreke stelt. Eventueel via de verzekering? Kan u aantonen dat gefactureerde stukken effectief niet gereinigd werden?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sarahw
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 27 nov 2015 08:56

Wij kunnen alles aantonen, nog zwart nog brandgeur, er zijn zelfs dingen kapot, verkleurd, en ze hebben dus echt alles maar dan ook alles aangerekend.
We hebben alles in een doos gestoken, met nog de etiketten van hen aan bij sommige artikels dat dit niet gereinigd kan worden en toch is het aangerekend. Onze verzekeringsagent is er ook mee bezig maar we geraken geen stap verder, wel al op TA verschillende artikels over deze firma tegen gekomen ook dat ze mensen in het zak zetten, en probeert onze verzekeringsagent de expert die de opdracht aan de firma heeft gegeven te contacteren reageert hij niet. wij hebben ook niets getekend bij deze firma, ons gerief is enkele dage na de brand opgehaald door hen. Op deze moment ben je zo van je loodje dat je natuurlijk de experts vertrouwd.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 28 nov 2015 19:10

OK, maar is het uw verzekering die de factuur betaald heeft?

Zij moeten zelf hun boontjes doppen, u houdt gewoon alle stukken bij, met de stickers er nog op, maakt een onkostennota voor de schade en zendt die aangetekend naar de verzekering met het verzoek u te compenseren en desgewenst een expert aan te stellen. Die zal het dan wel met zijn/haar eigen ogen zien.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 nov 2015 20:06

Het lijkt me toch evident dat de stukken die niet konden gereinigd worden vergoed worden door uw verzekering?
En dat U toch niet zelf die reinigingskosten hebt moeten betalen?
Wat is het echte probleem?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sarahw
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 01 dec 2015 19:41

Wel, we hebben bedrag gekregen van verzekering (voor opbouw e.d) en expert van Baloise heeft die firma aangesteld zonder wij wisten hoeveel dit zou kosten, de verzekering wil de kapotte kledij niet vergoeden, de firma zegt zelf dat dit niet kan ook, Wij hebben als persoonlijk budget gekregen: 18.OOO€ hiervan moesten wij 7500 betalen voor de opkuis van den brand en als puntje bij paaltje kwam 7252 denk ik dat het was voor de kuiserij dus komt op 14752 al dus niet veel over om nieuwe dingen die verlore gegaan zijn te kopen (nieuwe matrassen kosten ook al vele geld), MAAR, de expert van Baloise wist dit bedrag al, heeft ons dit niet vermeld dat dit in persoonlijk budget zat. En nu op de factuur staat er: niet gereinigde kleding wordt niet aangerekend maar ze doen dit toch, dus hebben wij veel te veel betaald, wat we dus konden gebruiken om persoonlijk materiaal aan te kopen. Moet rekenen wij wonen met 4-geslacht onder 1 dak ik ben alles van mijn dochtertje van 2,5j kwijt dus nieuw moeten kopen ook. voila da ist verhaal :)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 02 dec 2015 07:54

Indien dat budget aan u persoonlijk toegekend werd, hoe is het dan mogelijk dat die expert gecontracteerd heeft met de reinigingsfirma zonder dat u uw akkoord heeft gegeven of een opdracht heeft ondertekend? Had hij daartoe een mandaat? Indien niet moet hij de factuur maar betalen.

Ik vermoed dat u wel akkkoord zal geweest zijn maar nu spijt heeft en meer geld uit de brand wil slepen (no pun intended). Indien de reinigingsfirma onterecht zaken heeft gefactureerd tegen de overeenkomst in en u kan dat bewijzen dan dient u hen in gebreke te stellen en een deel van de factuur niet te betalen ofwel een advocaat aanstellen en uw geld evt via de rechter recupereren.

Met hoeveel u onder één dak woont en hoe duur een matras wel is maakt hier niet veel uit: u dient te lezen wat in uw verzekeringspolis staat over de modaliteiten van de dekking en voor hoeveel u verzekerd was.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sarahw
Topic Starter
Berichten: 18

#11 , 02 dec 2015 16:38

Hij heeft die firma de toelating gegeven zonder dat wij hiervan op de hoogte waren en ook maar iets ondertekend hebben. Nergens staat onze handtekening op.
De kuisfirma zei zelf wij regelen alles met expert ivm ophaling en reinigen
Onze verzekeringsagent kan zelfs deze expert niet bereiken als hij uitleg wil vragen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 03 dec 2015 08:33

Dan dient de reinigingsfirma de factuur ook maar naar hem te zenden. Contacteer een advocaat en laat die het dossier bekijken, eventueel via uw rechtsbijstandsverzekering indien u die heeft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”