PayPal negatieve balans + aangetekende brief

ldlaet
Topic Starter
Berichten: 5

PayPal negatieve balans + aangetekende brief

#1 , 28 sep 2015 16:15

Hallo,

Laat me mezelf even kort voor stellen. Ik ben een jongen van 17 jaar wonend in België en ik heb een paar jaar geleden een PayPal account geopend.

In juli besloot ik game keys (codes activeerbaar op het platform "steam") te verkopen op eBay. Dit was een grote fout!
Ik verkocht voor 1200 euro aan keys. Had een winst marge van 20% dus een mooie 240 euro op slechts 3 dagen.

Nu blijkt dat er volgens de voorwaarden van eBay & PayPal duidelijk vermeld wordt dat virtuele voorwerpen niet verkocht mogen worden.
Gevolg: Elke klant moet zijn geld terug en diegenen die met een credit card hebben betaald kosten me vervolgens nog een extra 20 euro.
Ik had aan 1600 euro schulden en heb deze kunnen neertrekken tot 1020 euro(heden).

Mijn grootmoeder had haar visa kaart gekoppeld aan mijn PayPal account. Vanaf ik in het rood ging hebben we onmiddellijk cardstop gebeld.
Nu ontvang ik vandaag een brief waarin staat dat ik deze schuld aan PayPal moet aflossen; zo niet worden er verdere stappen ondernomen.
Na wat rondsnuffelen heb ik ontdekt dat het helemaal niet toegestaan is PayPal te gebruiken onder de 18. Wil dit zeggen dat "de onkosten" die ik maakten nietig verklaard worden?

Zie PayPal voorwaarden:
2.1 Voorwaarden.

Als u in aanmerking wilt komen voor onze services, moet u (i) woonachtig zijn in een van de landen die op de pagina ´PayPal wereldwijd´ zijn vermeld; (ii) wettelijk volledig bevoegd zijn om een contract aan te gaan; en (iii) als u een persoon bent, minstens 18 jaar oud zijn. Verder verklaart en garandeert u ons dat u bij het openen van een rekening bij ons niet namens of ten behoeve van iemand anders handelt, tenzij u de rekening opent voor en op aanwijzing van het bedrijf waarbij u in dienst bent, een geheime opdrachtgever of een derde begunstigde. Als u niet handelt namens het bedrijf waarbij u in dienst bent, mag de nieuwe rekening uitsluitend op uw eigen naam staan. Deze Overeenkomst is alleen van toepassing op gebruikers die woonachtig zijn in Nederland. Als u in een ander land woont, kunt u de Overeenkomst openen vanaf de PayPal-website(s) in uw land (indien van toepassing).
Ik heb mezelf geregistreerd als een 25 jaar oud persoon (01-01-1990). En mijn naam en voornaam zonder hoofdletters geregistreerd.

Zal ik deze 1020 euro moeten ophoesten of kunnen de schulden nietig verklaard worden?

Alvast bedankt voor uw tijd!

L. De Laet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 28 sep 2015 16:28

Wees blij dat paypal geen verdere stappen onderneemt wegens valsheid in geschrifte! En in de toekomst misschien eens de gebruikersvoorwaarden lezen voor je aan iets begint, dan had je dit allemaal kunnen vermijden.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 28 sep 2015 16:29

Ik zou dit zo snel mogelijk regelen ... als een 25 jarige ...

Als u gaat opbichten dat u via gebruik van valse gegevens de mogelijkheid heeft gezien om u als een ander persoon voor te doen denk ik dat u mogelijks nog wel wat anders boven het hoofd hangt ...

Bovendien heb ik de indruk dat u vanuit NL een vraag stelt ... ook daar bestaat er een juridisch forum ...

k.b.

Reclame

ldlaet
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 28 sep 2015 16:32

Ik zou dit zo snel mogelijk regelen ... als een 25 jarige ...

Als u gaat opbichten dat u via gebruik van valse gegevens de mogelijkheid heeft gezien om u als een ander persoon voor te doen denk ik dat u mogelijks nog wel wat anders boven het hoofd hangt ...

Bovendien heb ik de indruk dat u vanuit NL een vraag stelt ... ook daar bestaat er een juridisch forum ...

k.b.
Hebt u Überhaupt gelezen wat ik heb geschreven?
als een 25 jarige ... & Bovendien heb ik de indruk dat u vanuit NL een vraag stelt ... ook daar bestaat er een juridisch forum ...
Ik heb duidelijk het volgende vermeld:
Ik ben een jongen van 17 jaar wonend in België...
Toch bedankt voor deze info.

ldlaet
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 28 sep 2015 16:33

Wees blij dat paypal geen verdere stappen onderneemt wegens valsheid in geschrifte! En in de toekomst misschien eens de gebruikersvoorwaarden lezen voor je aan iets begint, dan had je dit allemaal kunnen vermijden.
Ik heb gehoord dat dit niet van toepassing kan zijn tegen een minder jarige.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 28 sep 2015 16:39

Ja ik heb het gelezen ... maar dan heb je de paypall voorwaarden van NL in je bericht verwerkt ... vandaar ...

Maar als ik goed begrijp denkt pay-pal nog steeds dat u vandaag 25 bent ... ik zou dat zo houden ... want ik deel de mening niet van "u hebt geluk dat paypall u niet aanklaagt voor valsheid in geschriften " ... Heeft volgens mij niks met geluk te maken ... ze denken gewoon nog steeds dat u 25 bent ...

Ga je morgen zeggen dat je 17 bent dan gaat volgens mij een automatisme in werking treden dat vermoedelijk veel ergere gevolgen heeft dan deze 1000 euro ...

k.b.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 28 sep 2015 16:42

Wees blij dat paypal geen verdere stappen onderneemt wegens valsheid in geschrifte! En in de toekomst misschien eens de gebruikersvoorwaarden lezen voor je aan iets begint, dan had je dit allemaal kunnen vermijden.
Ik heb gehoord dat dit niet van toepassing kan zijn tegen een minder jarige.
En wie is verantwoordelijk voor die minderjarige? Uw ouders gaan het vast heel tof vinden als daar ineens een deurwaarder staat omdat zoonlief dacht dat hij slim kon zijn en als 25 jarige zou kunnen doorgaan.

Redrum
Berichten: 574

#8 , 29 sep 2015 09:52

Strikt genomen kan je als minderjarige geen verbintenissen aangaan, maar de rechtspraak past dat zeer soepel toe. Een 10 jarige gaat zelf snoep kunnen kopen, een 12-jarige gaat kunnen betalen voor een kermisattractie en een 17-jarige gaat bv games of zelfs een smartphone kunnen kopen. Als redmiddel in deze zaak zou ik in dit geval niet te veel van verwachten.

Los daarvan, en van het simpele financiële plaatje:
- Je hebt zelf een valse identiteit opgegeven, wat ook al strafbaar is
- aan die valse identiteit is dan nog andermans visa-kaart gekoppeld.
- Je verkoopt gamekeys, ik ben er vrij zeker van dat ook dat dat sowieso niet toegestaan is.
- je drijft handel in het zwart, zonder ook maar met enige sociale of fiscale vereiste in orde te zijn

Indien dit een gerechtelijke kwestie wordt, gaat inderdaad ook de verantwoordelijkheid van je ouders aangesproken worden, en kan het mogelijk nog veel kostelijker worden.
Ook je grootmoeder gaat er niet zomaar van onder kunnen, cardstop of niet. Je kan kredietkaart-schulden niet zomaar omzeilen door naar cardstop te bellen, anders zou iedereen dat doen...

Verstandigst is om dit samen met je ouders en grootmoeder zo snel mogelijk uit te klaren, te betalen en dit een serieuze les voor de toekomst te laten zijn.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 29 sep 2015 10:04

ook nogal redelijk mondig voor ne 17 jarige..

Wat je doet is trouwens 100% illegaal vrees ik.

Gamekey hangt vast aan de aankoop van een game en zou dus uniek moeten zijn.

handel drijven -> btw nummer nodig.

ik zou gewoon braaf de 1020 € betalen en het bekijken als een dure leerschool.
Als je gaat reageren en PayPal gaat dieper graven zal je veel meer kwijt zijn.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 29 sep 2015 16:33

Je hebt echt geen argumenten. Gewoon betalen, anders zullen ze wel komen invorderen. Je ouders zullen dan een ganse procedure mogen starten die meer zal kosten dan €1000.

Laat het een les zijn..

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 sep 2015 22:13

Even terug naar de bron van heel de case. Ebay werpt zich graag op als zijnde "slechts een platform waar koper en verkoper elkaar ontmoeten", zonder zelf verder ergens voor aansprakelijk te zijn. Waarop baseren zij zich dat u uw klanten zou moeten terug betalen? De koop heeft plaats gevonden waarbij beiden partijen gekregen hebben wat ze wilde. Mij lijkt dat ebay het terugdraaien van deze transactie niet kan afdwingen aangezien zij volgens hun eigen regels geen betrokken partij zijn.

Redrum
Berichten: 574

#12 , 30 sep 2015 09:04

Even terug naar de bron van heel de case. Ebay werpt zich graag op als zijnde "slechts een platform waar koper en verkoper elkaar ontmoeten", zonder zelf verder ergens voor aansprakelijk te zijn. Waarop baseren zij zich dat u uw klanten zou moeten terug betalen? De koop heeft plaats gevonden waarbij beiden partijen gekregen hebben wat ze wilde. Mij lijkt dat ebay het terugdraaien van deze transactie niet kan afdwingen aangezien zij volgens hun eigen regels geen betrokken partij zijn.
Het is niet omdat het slechts een platform is (of bv slechts een forum zoals bij dit forum) dat er geen regels of voorwaarden zouden kunnen zijn die het gebruik van of toegang tot het platform reguleren. Zoals je zegt gaat het hier inderdaad niet over een geschil met de koper, maar over een inbreuk op de platform-regels zelf. Een geschil met Ebay zelf dus, en uiteraard zijn ze dan betrokken partij.

Het gaat hier trouwens niet enkel over Ebay, maar ook over PayPal.

Terug naar “Andere”