incasso webbilling

Ezerion
Topic Starter
Berichten: 3

incasso webbilling

#1 , 28 jul 2015 12:20

Begin Juni koop ik het lidmaatschap voor 30 dagen toegang op een site, kost 24,95euro.
Ik betaal het bedrag via directpay met pc banking.
Toegang tot de site is verleend. Na ongeveer 3 weken later merk ik dat ik geen toegang meer heb.
Ik check mijn emails en merk dat ik een email van webbilling alsook verscheidende van NIB ontvangen heb.
Volgens webbilling zou het bedrag door mijn bank niet zijn afgeboekt wegens "Dateiformat falsch" en moet ik nu 37,45 euro betalen ( hoofdbedrag + kosten + administratieve kosten )
Daar ik deze email veel te laat gezien heb hadden zij dit al doorgestuurd naar NIB ( nationaal incasso bureau ).
Volgens email NIB zou ik 75,52 euro moeten betalen ( invoice 35,45 + interest 0.07 + collection costs 40.00 ). Voor verdere problemen te vermeiden heb ik dan de invoice betaald en hen gemeld dat ik volgens de wet in Belgie geen incassokosten hoef te betalen.
Nu blijven zij mij steeds mailen dat ik wel degelijk verplicht ben deze kosten te betalen. Vandaag krijg ik een email dat als ik blijf weigeren deze kosten te betalen zij een gerechtelijke procedure zullen opstarten voor hun opdrachtgever.

Wat kan ik hier nog tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 28 jul 2015 14:16

Waar is dat bedrijf gevestigd?

Ezerion
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 jul 2015 14:38

Voor webbilling is dit:

Webbilling AG * Schulstrasse 7 * 5303 Würenlingen * Schweiz

Maar ze hebben wel dit:

Ontvanger: Webbilling AG
Bank: Commerzbank NL
Rekeningnummer: 637043065
Banknummer: AMSTERDAM
IBAN: NL07COBA0637043065
BIC: COBANL2X

NIB is incasso uit nederland:


Nationaal Incasso Bureau

Waterlandlaan 80

1441 MR PURMEREND

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 28 jul 2015 15:07

Grote kans dat die onderneming feitelijk gewoon in Nederland wordt gedreven en ze zich dus aan de Nederlandse wetgeving zullen moeten houden. Je bent die verplichting destijds wel aangegaan? Dan zul je gewoon moeten betalen en dan mogen ze bij wanbetaling incassokosten opvoeren. De maximale incassokosten zijn bij een bedrag van 35,45 15% met een minimum van 40 euro. Dus dat lijkt me correct. Webbilling zit in Nederland, dus ze schakelen een Nederlands incassobureau in. Correct. Je bent die verplichting immers ook bij een Nederlands bedrijf aangegaan. De Belgische wet is niet relevant in deze.

Ezerion
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 jul 2015 15:21

Ok en hoe zit het dan met dit;

Ook buitenlandse incassobureaus die schulden innen bij consumenten die hun gewone verblijfplaats in België hebben, zijn onderworpen aan de Belgische incassowet en moeten zijn ingeschreven.

Bron: http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... beBirsVhaQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 28 jul 2015 15:24

Het hele artikel gelezen?

Advocaten, gerechtelijk mandatarissen (bijv. gerechtsdeurwaarders) en ministeriële ambtenaren zijn uitgesloten van deze verplichting tot inschrijving.

NIB kan na het winnen van die procedure een deurwaarder inschakelen. Ze doen tot nu toe alles gewoon correct.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 28 jul 2015 22:10

incassobureau's hebben in belgie weinig tot geen macht, zelfs al zijn ze operationeel vanuit het buitenland.

als zij beweren dat het bedrag niet bij hun is geraakt wegens reden X, moeten zij dit kunnen bewijzen, net zoals u dient te bewijzen dat de betaling wel degelijk voldaan is (rekening nakijken).

bedrijven mogen geen extra kosten aanrekenen dan overeengekomen in de algemene voorwaarden, als in de algemene voorwaarden geen vermelding van incassobureau's word gemaakt, zijn deze kosten geheel voor de opdrachtgever.

Terug naar “Andere”