Blokkering rekening - tankstation

GB2702
Berichten: 232

Re: Blokkering rekening - tankstation

#16 , 18 mei 2015 18:05

Vroeger kon je tanken tot je rekening op 0 stond heb het in mijn jeugd toch zo gehad... 40 € op rekening gaan tanken met de bankkaart en wanneer de teller van de pomp op 39,75€ stond ging het debiet veel minder om uiteindelijk op 39,99€ uit te vallen. Waarom gaat dit niet meer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#17 , 18 mei 2015 18:45

Ik moet het blijven vaststellen, het Belgische bankwezen is een grote grap.

Ik heb 20 jaar in een ver land gewoond (in Azië), waar alles met een efficiëntie gebeurd waar je van achterover valt.
Om even op te sommen:
- Transfers tussen rekeningen van verschillende banken: real time, 24/7
- Tanken, zoals hierboven beschreven door GB2702
- Geld word nooit achtergehouden, wat je bezit op je rekening(en) kan je ten allen tijde aan.

Hier in Belgie is het de ene farce achter de andere.
Geld dat geblokkeerd word voor verschillende dagen.
Geld dat zoek is voor verschillende dagen (overschrijving vrijdagnamiddag naar een andere bank gaat wel onmiddellijk van je rekening, maar de ontvanger kan er pas Dinsdag aan), waar zijn mijn centen?
En nu heel recent, om zulke situaties (en eventueel fraude risico te verminderen) bezit ik een Pre-paid mastercard (van een Belgische grootbank), die zeer mysterieus 16 dagen bijna 100 Euro negatief heeft gestaan (en dus onbruikbaar was voor die periode).

Enkel in België????

Ze willen cash eruit, maar met je geld op je rekening doen ze blijkbaar wat zij willen en niet wat je zelf wil!

Franciscus
Berichten: 38602

#18 , 18 mei 2015 18:47

Ook de economische inspectie in kennis stellen.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#19 , 18 mei 2015 18:57

Ik moet het blijven vaststellen, het Belgische bankwezen is een grote grap.

Ik heb 20 jaar in een ver land gewoond (in Azië), waar alles met een efficiëntie gebeurd waar je van achterover valt.
Om even op te sommen:
- Transfers tussen rekeningen van verschillende banken: real time, 24/7
- Tanken, zoals hierboven beschreven door GB2702
- Geld word nooit achtergehouden, wat je bezit op je rekening(en) kan je ten allen tijde aan.

Hier in Belgie is het de ene farce achter de andere.
Geld dat geblokkeerd word voor verschillende dagen.
Geld dat zoek is voor verschillende dagen (overschrijving vrijdagnamiddag naar een andere bank gaat wel onmiddellijk van je rekening, maar de ontvanger kan er pas Dinsdag aan), waar zijn mijn centen?
En nu heel recent, om zulke situaties (en eventueel fraude risico te verminderen) bezit ik een Pre-paid mastercard (van een Belgische grootbank), die zeer mysterieus 16 dagen bijna 100 Euro negatief heeft gestaan (en dus onbruikbaar was voor die periode).

Enkel in België????

Ze willen cash eruit, maar met je geld op je rekening doen ze blijkbaar wat zij willen en niet wat je zelf wil!
't is waar. Zelf tot voor een paar jaar in India gewoond, nochtans geen lichtend voorbeeld in de ogen van velen. Wel, ik deed daar in mijn online banking een overschrijving van mijn lokale rekening naar die van mijn vrouw (zelfde bank): letterlijk 10 seconden later kreeg ze via sms bericht dat de som was aangekomen op haar rekening. Overschrijving tussen 2 verschillende banken (elektronisch: max. 6 uur, behalve tijdens het weekend, dan duurde het soms een dag). Fraude zeer moeilijk want je krijgt een sms (gratis) wanneer je geld afhaalt of een betaling doet. Tanken daar: cf. reeds genoemd systeem waarbij je aan de bediende (overal bediening aan de pomp) zegt hoeveel er in moet, betaling via een draadloze terminal (of cash). 's nachts om 3 uur met mijn moto bijna zonder brandstof in een klein gat met een pomp: goeie mep op de deur en daar komt de bediende (bon, dat moet hier niet ingevoerd worden maar soit). En het beste: rekening en kaart gratis, op voorwaarde dat je een gemiddeld saldo van omgerekend 600 EUR aanhield. Over de intrest ga ik zelfs niets zeggen want anders keert de migratiestroom om :lol:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 18 mei 2015 19:03

Ik moet het blijven vaststellen, het Belgische bankwezen is een grote grap.
Mocht het Thaise bankwezen dan zo goed zijn, is het altijd het afvragen waard waarom geen enkele Thaise bank hun bankwezen exporteert naar EUropa, gezien quasi gans Europa (ongeveer) hetzelfde systeem zoals België gebruikt :).

Belgen gebruiken héél veel debitkaarten, terwijl andere landen eerder VISA/Mastercard (de échte, dus de credit kaarten) gebruiken. Dat verklaart al een deel van het verschil :).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#21 , 18 mei 2015 19:07

@JPV: Wel, ik zat bvb bij....Deutsche Bank India. En daar lukte het wel...met een debetkaart. Hier heb ik ook een rekening bij DB...byebye snelheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 18 mei 2015 19:32

opnieuw: waarom zit hier dan (bijna) geen enkele Thaise/Indische bank?

berenod
Berichten: 942

#23 , 18 mei 2015 20:09

Ik moet het blijven vaststellen, het Belgische bankwezen is een grote grap.
Mocht het Thaise bankwezen dan zo goed zijn, is het altijd het afvragen waard waarom geen enkele Thaise bank hun bankwezen exporteert naar EUropa, gezien quasi gans Europa (ongeveer) hetzelfde systeem zoals België gebruikt :).

Belgen gebruiken héél veel debitkaarten, terwijl andere landen eerder VISA/Mastercard (de échte, dus de credit kaarten) gebruiken. Dat verklaart al een deel van het verschil :).
Ik ben niet echt thuis in het bankwezen en de machinaties op de achtergrond die het allemaal doet (of niet) werken.
Maar het Thais (of eender welk ander) bankwezen dat zich naar hier exporteert zal zeker en vast niet geaccepteerd worden tenzij dat ze in de Belgische (Europese) plooi vallen.

Trouwens in Thailand gebruikt quasi iedereen debetkaarten, credit kaarten zijn eerder zeldzaam!
Maar al de debetkaarten zijn ofwel van visa (visa electron) of van mastercard.

Ik weet eigenlijk niet hoe het Europees systeem werkt, iets met een eenmaal daagse clearing of zoiets.
En toch werkt het eigenlijk ook in real time, toch als het erop aankomt van mij geld te geven aan de bankcontact, dan weet de machine toch onmiddellijk tot op de eurocent wat er op mijn rekening staat en dus hoeveel het mij mag geven!

Wat ik wel weet is dat in Thailand het "real time" transfer systeem op hetzelfde netwerk werkt als de ATM's (bankcontacten).
En er moet bijgezegd worden, het is NIET gratis. Voor instant overschrijvingen betaal je per transactie!

MAAR, je hebt de keuze!!!
Gratis, en volgende werkdag staat het geld op de ontvanger zijn rekening, betalen (ongeveer 0,5 to 0,7 Euro/transactie) en het is in seconden bij de bestemmeling 24/7.
Binnen je eigen bank is natuurlijk wel gratis!
Gemakkelijk als bijvoorbeeld een vriend in een financiële noodsituatie terecht komt aan de andere kant van het land om 4 uur zaterdag morgen! Op 2 minuten uit de nood geholpen! Hoe doe je dat hier? België is natuurlijk niet groot dus je kan altijd in je wagen springen!


Nog een vreemde vaststelling, ik heb een familie lid in Nederland, en als wij naar mekaar geld opsturen (volstrekt verschillende ongerelateerde banken), dan gaat dit zeer snel (maximum enkele uren). In beide richtingen! Gewone SEPA overschrijving.
Veel sneller dan wanneer ik geld overschrijf naar mijn moeder, op haar Belgische bank (1 a 2 dagen al naargelang ik voor of na de middag verstuur)...

Eenvoudig voor mij, hier in België moet ik goed plannen hoe en wanneer ik geld naar iemand stuur, ten eerste om zeker te zijn dat het tijdig aankomt, en ten tweede dat het geld niet ergens in een soort "twilight zone" hangt voor ettelijke dagen, geld dat op dat ogenblik noch door mij, noch door mijn begunstigde kan gebruikt worden, terwijl het toch zonder discussie van een van ons is!

In Thailand had ik die zorg niet! Einde verhaal (voor mij toch)!

Wanneer cash eruit moet, dan wil ik 100% zeker zijn dat ik 24/7 aan mijn geld, dat aan mij toebehoort aankan, en dat wanneer ik beslis van mijn geld aan iemand anders te geven, dat die persoon er gebruik kan van maken het ogenblik dat ik er geen gebruik meer kan van maken, bij de overhandiging dus. Net zoals wanneer ik iemand een briefje van 50 Euro overhandig!
Al dan niet tegen betaling voor deze service, ik heb er zeer zeker geen probleem met het feit dan een bank ook winst moet maken!

Het kan elders, al vele jaren lang, zonder problemen, dus moet het in ons eerste wereld landje ook kunnen!

berenod
Berichten: 942

#24 , 18 mei 2015 20:13

Oh, tussen haakjes, ik bankierde in Thailand bij Standard Chartered, een heel erg Europese bank :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 18 mei 2015 20:15

dat in 1 bepaald land de regulering véél minder strikt is en daardoor alles gemakkelijker gaat, geloof ik gerust. Maar ik heb nog altijd iets liever de regulering zoals die van hier ipv de regulering in vele andere landen (zonder specifiek over THailand en India te kunnen spreken)

berenod
Berichten: 942

#26 , 18 mei 2015 20:48

Dan zal der bij onze Noorderburen veel minder regulering zijn.
Overschrijving uitgevoerd voor 14:00, naar eender welke andere bank staat nog dezelfde dag op de rekening van de begunstigde.

Uitgevoerd door Equens, het Nederlands systeem dat interbank overschrijvingen verwerkt.

En zij volgen ook de Europese wetgevingen terzake (dat bijvoorbeeld geen interbank overschrijvingen gedurende het weekend toelaat).

Ice
Berichten: 240

#27 , 19 mei 2015 13:01

Ik moet het blijven vaststellen, het Belgische bankwezen is een grote grap.

Ik heb 20 jaar in een ver land gewoond (in Azië), waar alles met een efficiëntie gebeurd waar je van achterover valt.
Om even op te sommen:
- Transfers tussen rekeningen van verschillende banken: real time, 24/7
- Tanken, zoals hierboven beschreven door GB2702
- Geld word nooit achtergehouden, wat je bezit op je rekening(en) kan je ten allen tijde aan.

Hier in Belgie is het de ene farce achter de andere.
Geld dat geblokkeerd word voor verschillende dagen.
Geld dat zoek is voor verschillende dagen (overschrijving vrijdagnamiddag naar een andere bank gaat wel onmiddellijk van je rekening, maar de ontvanger kan er pas Dinsdag aan), waar zijn mijn centen?
En nu heel recent, om zulke situaties (en eventueel fraude risico te verminderen) bezit ik een Pre-paid mastercard (van een Belgische grootbank), die zeer mysterieus 16 dagen bijna 100 Euro negatief heeft gestaan (en dus onbruikbaar was voor die periode).


Enkel in België????

Ze willen cash eruit, maar met je geld op je rekening doen ze blijkbaar wat zij willen en niet wat je zelf wil!
Dat "zwevende" geld, dat enkele dagen 'verdwijnt' bij overschrijving, brengt miljàrden op aan de....bànken - zelfs een overschrijving tussen een zichtrekening en een spaarrekening bij dezelfde bank gebeurt niet meteen en moet even "zweven"...

Wat betreft dat negatief staan: ook dàt brengt negatieve intrest op voor de bank, nietwaar?
Als het cash er helemaal uit is (want daar werken ze op, met medeplichtigheid van de overheid/eu) dan pas hebben we geen van allen nog enige controle over ons eigen geld, dan kunnen ze zelfs via de sepa-domiciliëringen gewoon al je rekeningen ongestraft plunderen; enkel kwestie van de code verwijderen waardoor het knopje verdwijnt waarmee je een domiciliëring kunt terugvorderen..

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#28 , 19 mei 2015 13:09

We moeten er inderdaad bij stilstaan of we dit big brother gedoe wel willen.
Het strekt veel verder dan wat de fiscale fundamentalisten er zich bij voorstellen.
Het legt de kiemen van een totalitaire staat. Beeldt even in wat er zou zijn gebeurd als het Derde Rijk tijdens de tweede wereldoorlog over dergelijk drukkingsmiddel zou hebben beschikt......sterker dan een atoombom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

berenod
Berichten: 942

#29 , 25 mei 2015 09:42

Nog een kleine update:
Heb gisteren Engelse vrienden op bezoek gehad en even het "Belgisch" banksysteem ter sprake gebracht.
Zij vonden het best grappig dat er absoluut geen optie bestaat in België om sneller geld te transfereren (tenzij cash natuurlijk, dat werkt nog steeds onmiddellijk).

In de UK hebben zij 3 methoden, met name,
- De gewone old style transfer (bacs), gratis, maximum 3 werkdagen nodig, vergelijkbaar met ons systeem.
- FPS (faster payment system), ook gratis voor particulieren, maximum enkele uren benodigd en werkt 24/7.
- Chaps, niet gratis, werkt van onmiddellijk tot maximum enkele uren wanneer het zeer druk is op het systeem.


Het word tijd dat enkelen hier hun roze zonnebril afzetten en de realiteit van moderne systemen onder de ogen zien, en misschien, hopelijk, begint het dan door te dringen dat al die zaken zoals veiligheid, bescherming en dergelijke enkel maar worden gebruikt door de banken om de gemiddelde burger zoet te houden en braaf te accepteren dat de banken hier baas zijn over ons geld, en niet wijzelf!
Laatst gewijzigd door berenod op 25 mei 2015 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#30 , 25 mei 2015 09:47

maar worden gebruikt om de gemiddelde burger zoet te houden en braaf te accepteren dat de banken hier baas zijn over ons geld, en niet wijzelf!
Niemand verplicht u bij een bank uw geld te plaatsen. Je kan het ook gewoon onder uw matras steken. Dus baas over eigen geld. :lol:

Terug naar “Andere”