Annulatiekosten zonder algemene voorwaarden

NYPASSENGER
Topic Starter
Berichten: 3

Annulatiekosten zonder algemene voorwaarden

#1 , 17 apr 2015 12:16

Beste,

Mijn vriend en ik gaan trouwen en 'boekten' een DJ. De boeking is gebeurd via mail. Er werd geen contract opgesteld (en dus ook niet ondertekend) want hij vond de 'mail voldoende'. We kregen enkel een totaalprijs, en kregen verder geen algemene voorwaarden te zien, met bijvoorbeeld de annulatievoorwaarden inbegrepen.

Door een miscommunicatie in de familie hadden we een dubbele boeking. Gezien de andere DJ een kennis is, mailde ik mijn DJ dat ik onze boeking graag zou annuleren. Daarop kreeg ik het antwoord dat ik 15% van de prijs moet betalen. Die 15% bedraagt bijna 100 EUR, en dit zou zijn voor mailing, planning en verhuur materiaal. Dit verhuur van materiaal zou ik volledig begrijpen, maar we hadden hem reeds van in het begin gemeld dat we alle licht- en geluidsinstallaties bij eigen firma zouden huren, en dat hij dus geen extra materiaal moest huren. Ik stuurde hem de specifieke installaties door ter zijne goedkeuring, die we ook kregen via mail.

We zijn ook nog 4 maanden voor het evenement, dus het lijkt me ook een redelijke termijn?

Ten eerste vind ik die 100 EUR een onredelijk hoog bedrag, maar aangezien hij ons nooit algemene voorwaarden heeft laten zien, of ons nooit melding heeft gemaakt wat de annulatievoorwaarden en -kosten zijn, lijkt het me onwettig? HEt enige wat hij eventueel kan terugvorderen zijn effectief gemaakte kosten, maar die zijn er volgens mij niet. Klopt mijn redenering?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg,
Fauve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 apr 2015 12:45

Werkt die DJ op zelfstandige basis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 17 apr 2015 13:12

Dat is toch onbelangrijk, of de dj op zelfstandige basis werkt of niet. TS heeft geen verkoopsvoorwaarden geaccepteerd en is dus geen annuleringskosten verschuldigd. En als het huwelijk pas over vier maanden plaatsvindt, zijn de kosten vandaag ongeloofwaardig.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2015 13:25

Burgerlijk Wetboek
Art. 1794 De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.

Indien de overeenkomst niet onder die bepaling valt kan deze m.i. niet eenzijdig worden opgezegd. Bij weigering te laten presteren kan de DJ de ontbinding van de overeenkomst vorderen, met schadevergoeding. Die schadevergoeding omvat ook het verlies dat hij lijdt omdat hij niet kan presteren en de overeengekomen prijs niet ontvangt. Dat hangt er dus van af of hij voor diezelfde avond een ander werk heeft of niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 apr 2015 13:51

Dat is toch onbelangrijk, of de dj op zelfstandige basis werkt of niet. TS heeft geen verkoopsvoorwaarden geaccepteerd en is dus geen annuleringskosten verschuldigd. En als het huwelijk pas over vier maanden plaatsvindt, zijn de kosten vandaag ongeloofwaardig.
Iemand die in zwart werkt kan moeilijk schadevergoeding gaan eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

NYPASSENGER
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 17 apr 2015 14:09

Ik weet dus niet of hij in het zwart werkte of niet. Hij vroeg ons gewoon op de avond zelf cash te betalen, dus ik veronderstel van wel?
Maar als ik hem dat nu zeg, kan hij dat natuurlijk nog wijzigen...

Bart 01
Berichten: 153

#7 , 17 apr 2015 14:35

Zoek even zijn ondernemingsnummer op hier:
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... hform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

NYPASSENGER
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 17 apr 2015 15:11

Heb het gevonden... maar dat wil nog niet zeggen dat hij alle opdrachten aangegeven doet natuurlijk...

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 17 apr 2015 15:41

Wat ook niet uw zorg is uiteraard.

De 15% wordt moeilijk, aangezien u geen voorwaarden hebt aanvaard. De dj kan zijn schade wel op u verhalen, bv als hij kan aantonen dat hij een andere afspraak heeft geannuleerd omdat hij een overeenkomst met u had. Dat kan meer worden dan die 15% als hij het voor de rechtbank brengt.

Terug naar “Andere”