LENING ZONDER SCHRIFTELIJK BEWIJS

pepperoni
Topic Starter
Berichten: 58

LENING ZONDER SCHRIFTELIJK BEWIJS

#1 , 01 apr 2015 14:19

Beste,
vorig jaar heb ik mijn ex-vriendin een aantal keren geld geleend door storting van mijn rekening naar hare.
Telkens wel vermeld over wat het ging bv. betaling advocaat, belastingen, telefoonrekening etc.

Nu zou ik graag deze bedragen terug willen hebben , heb wel bewijs via sms dat ze ging storten .
maar aangezien er geen overeenkomst is gesloten op papier schermt ze met het feit dat dit giften zijn van mij naar haar toe.

het zijn telkens serieuze bedragen.
kan ik hier aan iets doen ?

Hartelijke dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 01 apr 2015 14:28

Zonder bewijs gaat er moeilijk iets aan te doen zijn. Erkent ze de lening in de smsen?

pepperoni
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 01 apr 2015 15:58

per sms liet ze weten dat haar vriendin het geld zou storten op mijn rekening ( dit was wel in augustus vorig jaar )

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 01 apr 2015 16:23

Dat lijkt mij iets te vaag om bewijskrachtig te zijn.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 02 apr 2015 22:52

Beste

Heeft u in de melding ook telkens geschreven dat het om een lening gaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 03 apr 2015 10:57

“Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Indien bij een geldlening voor de teruggave geen tijd bepaald is,kan de rechter aan de lener uitstel toestaan naar gelang van de omstandigheden‘(Cass. 20 april 1989,R.W. 1989-90,513-514).

Maan de lener aan het achterstallige onverwijld te betalen. Geeft zij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg roep haar dan op in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen schikking tot stand dan kan u haar alleen nog dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg,doch uw bewijs lijkt mij ontoereikend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”