Stopzettingscontract fitness verloren, geldigheid?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Stopzettingscontract fitness verloren, geldigheid?

#1 , 28 feb 2015 17:45

Hallo,

Ik heb een hele tijd gefitnessed bij Jim's Fitness in Gent tot mijn tevredenheid, vriendelijke mensen en een goede sfeer. Omdat het niet meer goed lag mbt mijn nieuw werk heb ik het opgezegd. Hiervoor heb ik een document getekend bij de balie, ze vertelden me dat alles in orde ging komen. Dit was 19 november 2012.

Nu was dit gedomicilieerd, en de domiciliëring bleef doorlopen. Ik heb hier meerdere malen voor gebeld, dit geraakte maar niet in orde en ik heb uiteindelijk zelf de domiciliëring stopgezet. December 2012 heb ik wel nog betaald. Uiteindelijk is de domiciliëring blijkbaar automatisch stopgezet door hun omdat de betaling al een aantal maanden niet meer binnenkwam.

Nu is het februari 2015 (bijna 3 jaar later) en ik heb per email van een incassobureau een aanmaning tot betalen gekregen, + interesten en schadevergoeding, totaal een kleine 300 euro!

Ik ben ondertussen die stopzetting kwijt. Ik heb gebeld naar Jim's, ze vinden in hun systeem geen memo terug (dat kan uiteraard vergeten zijn in te voeren door een medewerker). Ik heb ze ook gevraagd de tikkingen op te vragen, als bewijs dat ik er niet meer kwam, en inderdaad de laatste tikking in hun systeem was ook 19 november 2012. Ik was dus niet aan het ijlen...

Ik heb aan de telefoon letterlijk gehoord dat het een policy is van Jim's fitness om 'slapende klanten' op te volgen en deze uit te melken, dit is een grote bron van inkomsten voor de fitness.

Mij stoot het enorm tegen de borst te moeten betalen voor iets dat ik duidelijk niet gebruikt heb, wat aantoonbaar is door hun elektronisch tiksysteem. Heb ik een poot om op te staan? De meesten zullen hier zeggen 'nee', maar toch, wat kan ik hiertegen doen? Ik heb ook geen zin om de wijsneus te gaan uithangen en uiteindelijk de deurwaarders en advocaten nog rijker te maken. (ook slapend)

Ik heb ook een kopie van het oorspronkelijk contract opgevraagd om na te kijken of het in lijn is met de wetgeving omtrent consumentencontracten die automatisch verlengd worden.

De manager van Jim's ging mij ook nog terugbellen...(maar ik heb er niet veel hoop op, die wil gewoon geld binnenhalen)

Is iets anders zoals bvb een facebook of twitter actie een goed of slecht idee? Dit kan hun motiveren om 'redelijk' te zijn...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 feb 2015 18:38

Een incassobureau kan enkel een aanmaning sturen, enkel een deurwaarder met een uitvoerbaar vonnis kan eisen dat u betaald. Ben je ooit in gebreke gesteld met een AS door de fitness.
Zeker niets betalen aan incasso.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 28 feb 2015 20:19

Ik heb geen aanmaning gekregen, dit is de eerste stap die ze nemen.

Wat ik wel aan het overwegen ben is maandag terugbellen (dat moest ik zowiezo doen omdat de manager enkel in de week werkt) en het gesprek opnemen. Als ik het geluidsfragment online plaats waarop de manager zegt dat het een politiek is van JIM's om slapende klanten uit te melken hoop ik dat dit JIM's zou motiveren om tot een redelijke minnelijke schikking te komen...ik weet alleen niet of dit eigenlijk wel mag, een gesprek opnemen en online plaatsen (of naar de kranten doorsturen)

Het nadeel van een deurwaarder is dat er dan wel direct tot 150 euro dagvaardingskosten bijkomen...daarom heb ik nu al gevraagd om alle procedures stop te zetten tot we dit rechtstreeks uitgeklaard hebben.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 feb 2015 21:14

Zo lang de fitness u niet in gebreke stelt, kunnen ze niets doen. Een deurwaarder kan enkel maar optreden als er een vonnis is.
Als ze direct een incasso inschakelen, is dit meestal omdat ze zwak staan.
Het incasso is ook al in overtreding, die mogen maar intrest en kosten aanrekenen, als het fitness u reeds in gebreke gesteld heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 28 feb 2015 21:58

regelgeving incasso
nb ook een deurwaarder kan als incasso optreden hebben een dubbele funktie als GERECHTSdeurwaarder en als deurwaarder.
In die laatste funktie kan hij niets meer dan een incassobureau eens een brief schrijven en eens langskomen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#6 , 28 feb 2015 22:56

Dit staat er letterlijk in de email van het incasso bureau:



INGEBREKESTELLING


Betreft:


JIM'S DO INVEST NV /

U. Ref.:


Onbetaalde lidmaatschapsbijdrage(n)

M. Ref.:


133/0061/07077


Ik word geraadpleegd door JIM'S DO INVEST NV (JIMS / DO INVEST NV), met maatschappelijke zetel te Nederzwijnaarde 2, 9052 Zwijnaarde, KBO nummer 0817.092.663.

Uit de stukken die mij overhandigd werden, blijkt dat onderstaande bijdragen voor uw abonnement type "Domi All-In" in de vestiging Jims Gent onbetaald gebleven zijn, ondanks aandringen.


... overzicht van alle maandelijkse facturen + interest + 50 euro forfaitaire schadevergoeding

Bij deze maan ik u aan om binnen de 8 dagen over te gaan tot betaling van 273,94 €, op derdengeldrekening IBAN BE94 6304 2892 9514 BICC BBRUBEBB van STUDIO-LEGALE ADVOCATEN met vermelding van gestructureerde mededeling: 133/0061/07077.

Bij niet- of gedeeltelijke betaling zal zonder nieuwe verwittiging tot dagvaarding worden overgegaan.

De aanzienlijke kosten hieraan verbonden vallen in dat geval te uwen laste (dagvaarding, rechtsplegingsvergoeding, beslag, …).

Deze email betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).

Met de meeste hoogachting,



Namens STUDIO LEGALE ADVOCATEN


//

Ik heb dit geantwoord:

Geachte,

We hebben hieromtrent in november van 2012 de vestiging te Gent bezocht om het contract stop te zetten, er werd ons verzekerd door de persoon aan de balie dat het contract stopgezet was maar we bleven maar de domiciliëring binnen krijgen. Na telefonisch contact gaf Jim's fitness aan dat het om een administratieve fout ging en dat de domiciliëring stopgezet was, maar dit was nog steeds niet het geval. Daarop zijn we zelf naar de bank gegaan om de domiciliëring stop te zetten. Dit hebben we ook meerdere malen telefonisch gemeld aan Jim's Fitness.

Sinds eind 2012 hebben we Jim's fitness ook niet meer bezocht, dit kan je ook navragen aangezien de elektronische tikkingen bijgehouden worden door het systeem van Jim's fitness.

We zouden graag van u het oorspronkelijke door ons ondertekend contract doorgestuurd krijgen zodat we dit kunnen verder kunnen opnemen met onze raadsman.

mvg,

en ook dit:


Graag had ik ook graag meer informatie gekregen over de berekening van de interest en de forfaitaire schadevergoeding.

Ik wens ook graag te verwijzen naar onderstaande facebook post van Jim's Fitness:

https://www.facebook.com/jimsgent/posts ... ream_ref=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin prijst Jim's Gent zelf aan hoe gemakkelijk het is om het abonnement op te zeggen door gewoon langs te gaan in de fitness. Dit hebben wij ook gedaan, met alle miserie die hieruit voort vloeide.

op deze mails heb ik nooit antwoord gekregen...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 mar 2015 10:48

Vandaar het belang van een aangetekende brief.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#8 , 01 mar 2015 20:42

Bedoel je dat ik mijn antwoord aangetekend moet sturen? Los van de vorm, als ze de moeite nemen om een deurwaarder in te schakelen etc. hoe groot is de kans dan dat ik deze zaak win als het voor de vrederechter komt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 mar 2015 20:45

Hij bedoelt dat het belangrijk is dat je een bewijs van je stopzetting hebt.

Als u niet kan bewijzen dat u het abonnement stopgezet hebt, staat u zwak.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#10 , 03 mar 2015 08:24

Dit is ondertussen het antwoord van de fitness:

Aangezien Studio Legale het momenteel enorm druk heeft met alle incasseringen van openstaande saldi zal ik al uw vragen beantwoorden.



1. https://www.facebook.com/jimsgent/posts ... ream_ref=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Inderdaad, gewoon langsgaan in de club en daar uw abonnement stopzetten is genoeg. Dan ontvangt u ook een stopzettingsdocument ter bewijs.

De moment dat u langsging in de gym om uw abonnement stop te zetten, had u alreeds een openstaand saldo. Dit moest eerst vereffend worden vooraleer uw abonnement kon stopgezet worden. Hiervan was u ook al op de hoogte aangezien u meermaals werd verwittigd van uw openstaand saldi.



2. In onze algemene voorwaarden staat er duidelijk aangegeven dat er per openstaande maand 15% verwijlinterest zal aangerekend worden per openstaande maand en een forfaitarie schadevergoeding van €50. Aangezien u uw contract ondertekende, betekent dit dat u op de hoogte en akkoord bent met onze algemene voorwaarden.

Ik geef u alvast de link mee zodat u deze kan nakijken.



http://www.jimsfitness.be/nl/algemene-voorwaarden" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie artikel 2:D

Indien het lid nalaat gedurende twee maanden de verschuldigde bedragen te betalen, zal het lid een bijkomende, forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van € 50 en 15% verwijlinteresten, onverminderd het recht van JIMS om andere schade die ze kan bewijzen te vorderen en wordt de vordering ter incasso of aan een raadsman ter invordering overgemaakt.



Ik zet alvast onze raadsman in kopij zodat zij op de hoogte zijn van onze communicatie naar U toe.

U blijft dus het openstaand saldi verschuldigd aan Studio Legale.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 mar 2015 10:42

Feit is dat je uiteindelijk zal moeten betalen. Jij bent het die onzorgvuldig hebt gehandeld:
1- door uw opzegging te verliezen
2- door niet schriftelijk op te zeggen, wat ze ook in hun reclameboodschap mogen vertellen. Dat is allemaal verkoopspraat. een overeenkomst zeg je ALTIJD schriftelijk op.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 03 mar 2015 13:23

Dit is ondertussen het antwoord van de fitness:

Aangezien Studio Legale het momenteel enorm druk heeft met alle incasseringen van openstaande saldi zal ik al uw vragen beantwoorden.



1. https://www.facebook.com/jimsgent/posts ... ream_ref=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Inderdaad, gewoon langsgaan in de club en daar uw abonnement stopzetten is genoeg. Dan ontvangt u ook een stopzettingsdocument ter bewijs.

De moment dat u langsging in de gym om uw abonnement stop te zetten, had u alreeds een openstaand saldo. Dit moest eerst vereffend worden vooraleer uw abonnement kon stopgezet worden. Hiervan was u ook al op de hoogte aangezien u meermaals werd verwittigd van uw openstaand saldi.
waat staat dat het openstaand saldo van toen éérst moet vereffend worden vooraleer je een abonnement kan stopzetten? Volgens mij kan je ALTIJD een abonnement stopzetten, hoogstens kan men een hogere schadevergoeding bedingen (verwijlintresten, ...)

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#13 , 03 mar 2015 19:16

die opmerking over dat openstaand saldo begrijp ik ook niet zo goed, aangezien het gedomicilieerd was en alle maanden van mijn rekening ging...

Het is zuur, maar ik zou graag weten wat mijn kansen zijn om hier nog iets uit te halen.

De mail zal ik zowiezo beantwoorden zodat duidelijk is dat ik niet akkoord ben met hun stelling.

De grond van mijn verdediging is dat ik als consument mijn contract heb opgezegd, de laatste tikking was 19 november 2012, en zelfs nog betaald heb voor december en daarna na herhaaldelijk telefonisch contact de domiciliëring heb stopgezet. Ik ben mijn contract kwijt geraakt, maar de consument moet toch ook beschermd worden? Er is toch ook geen winstderving aangezien ik geen gebruik heb gemaakt van hun faciliteiten?

Nu ken ik niet alle procedures, maar is het eigenlijk wel logisch dat het contract al die maanden (7) bleef doorlopen terwijl mijn betaling niet ontvangen werd? Moet een contract opgeschort worden na X maanden niet meer te betalen? Ik vermoed dat ik bvb ook niet meer in de fitness binnen zou mogen, mocht ik dat willen?

Mijn enige vrees is als ik dit betwist, en de kans dat ik win niet groot is, ik de kans heb dat ik nog extra kosten moet bijbetalen (deze vrees gebruiken ze trouwens ook om mensen te forceren om te betalen... :? )

GB2702
Berichten: 232

#14 , 03 mar 2015 19:45

U kan dus via uw rekeninguittreksels bewijzen dat alles betaald is? Vraag dan aan fitness om een overzicht te bekomen van alle transacties die in het boekhoudpakket van hun met uw naam gebeurt zijn in de periode dat U klant was en stip dan alles af wat u betaald hebt. Als U dan nog een openstaand saldo zou hebben dan zal U dat alsnog moeten betalen, als er niets openstond op datum van stopzetting dan hebt U misschien een verhaal.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#15 , 03 mar 2015 19:50

is de brief van het incassobureau overigens niet in overtreding met de incassowet? De zetten 'studio legale ADVOCATEN'

Bijzonder verbod 1: het creëren van verwarring over de hoedanigheid van de schuldinvorderaar

Elk geschrift dat of elke gedraging die verkeerdelijk de indruk geeft dat het gaat om een document dat van een gerechtelijke overheid, een ministeriële ambtenaar of een advocaat uitgaat, is verboden, zelfs indien die indruk slechts door zijn vormgeving of door een handelsbenaming ontstaat.

Er kan bijvoorbeeld op de praktijk gewezen worden waarbij een weegschaal wordt afgebeeld op het briefpapier, een handelsbenaming met de vermelding ”justitia”, of het vermelden van een graad of een functie van een ministeriële ambtenaar, bijvoorbeeld ”inspecteur”.

Een brief die daadwerkelijk uitgaat van een advocaat of een gerechtsdeurwaarder valt hier uiteraard niet onder. Een benaming als “Juristenkantoor” of “Juridisch kantoor” is aanvaardbaar.

Sancties

Naast de strafrechtelijke sanctie (boetes), en eventuele administratieve sanctie (schrapping of schorsing van de inschrijving), geldt dat de schuldinvorderaar die de wettelijke bepalingen, onder andere de verbodsbepalingen in dit hoofdstuk, niet naleeft de betalingen die de consument aan hem gedaan heeft moet terugbetalen, tenzij het om een vergissing zou gaan die de consument niet schaadt. Indien de invordering uitging van een schuldinvorderaar die tussenkomt voor een andere schuldeiser, worden deze betalingen bovendien ook als geldig beschouwd ten aanzien van deze andere schuldeiser.

Indien er een onverschuldigd bedrag werd ingevorderd, is degene die de betaling ontvangt ertoe gehouden het terug te betalen aan de consument, vermeerderd met de nalatigheidsinteresten te rekenen van de dag van de betaling.

Terug naar “Andere”