Reiniging schouw: voorschot betalen bij afsluiten contract

TamieL
Topic Starter
Berichten: 33

Reiniging schouw: voorschot betalen bij afsluiten contract

#1 , 21 nov 2014 11:32

ik heb een praktische vraag. We hebben een nieuwe schoorsteenveger laten komen. Hij stelde voor om een abonnement te nemen. We vonden dit handig vooral om de schoorsteenveger jaarlijks met ons contact opneemt voor de reiniging.

Nu hebben wij een contract afgesloten voor 5 jaar. Het contract bepaalt dat wij in die periode steeds dezelfde prijs zullen betalen.

Nu heeft de schoorsteenveger wel een voorschot gevraagd van 25€ per jaar.
Mag hij dit doen? Tenslotte zijn we gebonden door een contract dus er is een verbintenis.

Mijn man heeft dit jammer genoeg reeds betaald.

Maar 'k heb nu wel zoiets van: wat als er iets gebeurt? hij gaat failliet of er overkomt hem iets waardoor hij het beroep niet meer kan uitoefenen. Dan zijn we wel ons geld kwijt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 22 nov 2014 17:53

correct dan bet u uw geld kwijt.

TamieL
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 27 nov 2014 15:32

Mocht hij dit voorschot gevraagd hebben of niet? Dat is de vraag waar ik graag een antwoord op zou hebben.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 27 nov 2014 23:50

Dat mag hij... maar hebt u NU dus al € 125 betaald?
Dan heb ik toch al enkele flikkerende oranje lichtjes....

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 nov 2014 10:37

In het verleden, en mogelijks nu nog , zijn er nep schoorsteenvegers, die hun diensten aan de deur komen aanbieden, en dan vooral bij oudere personen, om de schouw te vegen, en die dan een voorschot vragen. Daarna dagen ze nooit meer op, en dus geld weg.

TamieL
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 28 nov 2014 12:36

ja het voorschot is betaald. mijn man heeft er niet bij stilgestaan.
ik heb zoiets van: we tekenen een overeenkomst geldig voor 5 jaar waarin wij ons verbinden de desbetreffende schoorsteenveger de reinigingswerken te laten doen en waarin hij op zijn beurt zich verbindt tot een vaste prijs die tijdens de duur van het contract geldig is.

aangezien een contract getekend is, is dit bindend voor beide partijen. dus vond ik het raar dat we daar bovenop nog eens een voorschot moesten betalen voor de komende 5 jaar.

TamieL
Topic Starter
Berichten: 33

#7 , 28 nov 2014 12:38

In het verleden, en mogelijks nu nog , zijn er nep schoorsteenvegers, die hun diensten aan de deur komen aanbieden, en dan vooral bij oudere personen, om de schouw te vegen, en die dan een voorschot vragen. Daarna dagen ze nooit meer op, en dus geld weg.
'k heb die persoon via internet gevonden na een zoekopdracht naar schoorsteenvegers.

iemand die zich aan de deur zou komen melden, zouden we niet binnen laten. :wink:

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 28 nov 2014 12:38

Hebt u € 25 betaald of € 125 ?
€ 25 zou ik nog kunnen begrijpen maar € 125 ??????
Door het voorschot te betalen is er 'iets' meer dan een louter papieren contract ontstaan er is al een betaling gedaan...

Terug naar “Andere”