Stipheidacties politie Zaventem, resultaat: Vliegtuig gemist

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Stipheidacties politie Zaventem, resultaat: Vliegtuig gemist

#1 , 27 okt 2014 12:03

Vrijdag was het haos op Zaventem.
Door een stiptheidsactie van de politie heeft mijn broer zijn vliegtuig gemist en moest hierdoor 2 dagen later op reis vertrekken.
Hij heeft wel voor die 2 dagen een hotel geboekt en betaald.

Kan er een schadeclaim aan het adres van de politie worden verhaald?
Door hen hebben verschillende honderden reizigers hun reis moeten verzetten naar een dag of 2 dagen nadien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 27 okt 2014 13:35

Zeer waarschijnlijk kan hen niets verweten worden. Zij hebben hun werk alleen "grondiger" gedaan dan gewoonlijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 27 okt 2014 14:10

Maar hier kunnen hoge kosten voor de gedupeerde reiziger mee gepaard gaan, en de omstandigheden waren niet helemaal te voorzien.
Ik snuisterde eens door de FAQ van Brussels Airport maar vind niet meteen meer dan 'tijdig' in te checken, 'tijdig' door de grenscontrole te gaan en zich 'tijdig' naar de beveiligingscode te begeven. Allemaal de verantwoordelijkheid van de passagier :?
http://www.brusselsairport.be/nl/contact/faq/

Giserke, ging het hier om een vlucht binnen of buiten de EU?
Heeft je broer het ticket opnieuw moeten betalen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 okt 2014 14:21

Noch vliegtuigmaatschappij, noch luchthaven kunnen verantwoordelijk worden gesteld hiervoor.
Acties van de politie staan hier los van. De bestemming van de vlucht is volledig onrelevant.
Indien uw auto onderweg naar de luchthaven een panne heeft of een lekke band kunt u de fabricant van de wagen evenmin in gebreke stellen voor het missen van uw vliegtuig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#5 , 27 okt 2014 15:27

Maar hier kunnen hoge kosten voor de gedupeerde reiziger mee gepaard gaan, en de omstandigheden waren niet helemaal te voorzien.
Ik snuisterde eens door de FAQ van Brussels Airport maar vind niet meteen meer dan 'tijdig' in te checken, 'tijdig' door de grenscontrole te gaan en zich 'tijdig' naar de beveiligingscode te begeven. Allemaal de verantwoordelijkheid van de passagier :?
http://www.brusselsairport.be/nl/contact/faq/

Giserke, ging het hier om een vlucht binnen of buiten de EU?
Heeft je broer het ticket opnieuw moeten betalen?
Met het zelfde ticket kon hij een latere vlucht nemen? (Gisteren)
Maar het hotel zal hij voor zaterdag en zondag moeten betalen.
Over wat tijdig vertrekken betreft, U kunt maar inchecken wanneer de incheck balie van uw vlucht open gaat. Als die 4 uur voor vertrek open gaat, heeft het geen zin om 8uur te staan wachten.
Laatst gewijzigd door giserke op 27 okt 2014 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#6 , 27 okt 2014 15:28

Noch vliegtuigmaatschappij, noch luchthaven kunnen verantwoordelijk worden gesteld hiervoor.
Acties van de politie staan hier los van. De bestemming van de vlucht is volledig onrelevant.
Indien uw auto onderweg naar de luchthaven een panne heeft of een lekke band kunt u de fabricant van de wagen evenmin in gebreke stellen voor het missen van uw vliegtuig.
Beetje rare redenering.
Niemand heeft het hier over een panne, waar je idd zelf verantwoordelijk voor bent.
Maar hier gaat het over een actie van de politie. De politie heeft verhinderd dat veel mensen niet konden vertrekken.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 27 okt 2014 16:10

Misschien beter dat politie ALTIJD zo grondig controleert.

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#8 , 27 okt 2014 18:06

Als de flikken zo graag controleren, veronderstel ik dat ze ook bereid moeten zijn de financiële consequenties ervan te dragen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 27 okt 2014 18:10

Kan er een schadeclaim aan het adres van de politie worden verhaald?
Het antwoord is negatief.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 27 okt 2014 18:40

Maar hier kunnen hoge kosten voor de gedupeerde reiziger mee gepaard gaan, en de omstandigheden waren niet helemaal te voorzien.
Ik snuisterde eens door de FAQ van Brussels Airport maar vind niet meteen meer dan 'tijdig' in te checken, 'tijdig' door de grenscontrole te gaan en zich 'tijdig' naar de beveiligingscode te begeven. Allemaal de verantwoordelijkheid van de passagier :?
http://www.brusselsairport.be/nl/contact/faq/

Giserke, ging het hier om een vlucht binnen of buiten de EU?
Heeft je broer het ticket opnieuw moeten betalen?
Met het zelfde ticket kon hij een latere vlucht nemen? (Gisteren)
Maar het hotel zal hij voor zaterdag en zondag moeten betalen.
Over wat tijdig vertrekken betreft, U kunt maar inchecken wanneer de incheck balie van uw vlucht open gaat. Als die 4 uur voor vertrek open gaat, heeft het geen zin om 8uur te staan wachten.
Dat is dan toch een tegemoetkoming van de vliegtuigmaatschappij en een kleine troost voor uw broer.
Inchecken is één zaak, tijdig naar de gate gaan is een andere. Een vriendin van me is erin geslaagd om haar vlucht te missen omdat ze last had van haar darmen en te lang op toilet is blijven zitten nadat ze (tijdig) was ingecheckt. Waarmee ik uiteraard helemaal niet wil zeggen dat uw broer en alle andere lotgenoten van vrijdag enige fout hierin treft, zoals bij mijn vriendin wel het geval was.
Misschien beter dat politie ALTIJD zo grondig controleert.
Het is maar de vraag wat de politie vrijdag precies heeft gedaan en of het nuttiger was dan wat ze anders doen.

Maar ik maak me wel zorgen over de veiligheid van de procedure in Zaventem voor vluchten binnen Europa (vandaar mijn vraag naar de bestemming hogerop). Voor vluchten binnen Europa is er enkel nog de scanning van de instapkaart om naar de gates te gaan. En om het vliegtuig op te stappen 'checkt' personeel van de vliegtuigmaatschappij de instapkaart, ook op overeenkomst met de ID-kaart/paspoort van de passagier, tenminste dat zouden ze moeten doen. Precies die controle op overeenkomst gebeurt (i) uiterst onzorgvuldig en (ii) niet eens door een beambte. M.a.w. de kans is heel groot dat persoon A op het vliegtuig kan stappen met de instapkaart van persoon B (zelf meegemaakt in september). Persoon A hoeft dan zelfs niet over een eigen instapkaart/vliegtuigticket te beschikken.

Maar daar gaat het in dit topic niet over :wink:

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#11 , 27 okt 2014 21:22

Spijbelaars vatten verklaarden ze.
Ja ik geef toe mijn broer heeft soms een pokerface, maar om nu te zeggen dat het nog een puber is dat is er over.

berenod
Berichten: 942

#12 , 28 okt 2014 06:16

Gelukkig moest ik in die periode niet vliegen.

Indien wel, dan zou ik uit eigen beweging mijn vlucht moeten annuleren/verplaatsen, want voor zulke zaken waar ambtenaren onze levens in een zeer negatieve, financieel dure manier beïnvloeden heb ik geen geduld en is het risico groot dat ik dat geduld daar ter plaatse verlies, wat me hoogstwaarschijnlijk in een cel zou doen terechtkomen.

Politieagenten zijn ambtenaren in dienst van de overheid, betaald door ons, die hun job correct en efficiënt moeten uitvoeren. Punt.

Indien ze niet gelukkig zijn moeten ze maar ergens anders gaan werken.

Als je de agenten hun redenen voor de actie volgt, dan moet heel het land, mijzelf inclusief, actie houden.

Terug naar “Andere”