Thesis verkopen

sofiede
Topic Starter
Berichten: 2

Thesis verkopen

#1 , 20 okt 2014 12:20

Hallo,

Iemand is geïnteresseerd in mijn thesis van Psychologie optie bedrijfspsychologie en personeelsbeleid, de richting waarin ik afstudeerde.
Heeft iemand een idee wat de marges van de verkoopsprijs van een masterthesis zijn?

Vriendelijke groet,
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2014 14:16

Geen idee, maar het zal er ook vanaf hangen wat u juist verkoopt en welk soort gebruik de koper voor ogen heeft.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 20 okt 2014 15:12

Is de masterthesis eigenlijk wel jouw eigendom ? En moet je niet eerst de toestemming krijgen van de universiteit en de promotor vooraleer verkoop te overwegen ?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 20 okt 2014 15:23

En hebben de geciteerde bronnen wel toestemming gegeven om uw thesis te verkopen?

Studenten bezitten sinds kort het auteursrecht van hun masterproef. Dit omdat die tegenwoordig online staan.
Maar er is nog iets anders, en dat is het "idee" of het intellectueel eigendomsrecht. Dit mag je niet verwarren met het auteursrecht.
Dit bezit je niet automatisch. En hangt van uw masterproef of thesis af. is het uw idee die je publiceert, of is het van iemand anders?
Voor dit laatste zal je de toestemming van de "bedenker" moeten hebben vooraleer je het kunt publiceren.

Dit is vooral belangrijk wanneer uw masterproef en thesis het resultaat is van een groepswerk waar je in mee gewerkt hebt.

sofiede
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 22 okt 2014 11:24

Hallo,

Het is geen groepswerk.
Het is mijn werk.
Het eerste deel is een literatuuronderzoek met als conclusie dat het onderwerp van mijn thesis nog niet werd behandeld in de literatuur. Het tweede deel is mijn onderzoek.
Het gaat over emoties van kopers van huizen. Staan die rechtstreeks in verband met het koopgedrag van kopers of is er een mediator.
De koper wil een project opstarten om beter te kunnen inspelen op kopers hun verwachtingen. Mijn thesis speelt daar goed op in. Vandaar zijn interesse.
Hoeveel zou dit dan waard zijn als ik de thesis zou verkopen? Een marge is ook goed zodat ik niet in het wilde weg hoef te schieten.

Bedankt.
Sofie

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2014 13:36

Blijft nog altijd de vraag of jouw thesis wel jouw eigendom is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 22 okt 2014 13:47

Er is wel een groot verschil tusen het verkopen van een fysisch exemplaar van de thesis (zie daar geen enkel bezwaar) en het verkopen van de publicatierechten (veel doctoraatsthesissen zijn achteraf in boekvorm gepubliceerd en in de handel gebracht; het is dus alleszins mogelijk).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 22 okt 2014 17:22

Probleem: de intellectuele eigendom van je thesis blijft normaal gezien "eigendom" van de instelling waar je aan studeerde. Je bent hiervoor al 'betaald' in de vorm van een diploma. Als u uw thesis verkoopt zoals u hierboven beschrijft, dan moet u niet schrikken als morgen de juridische dienst van uw onderwijsinstelling eens bij u komt aankloppen. Hebt u overigens dit probleem al eens voorgelegd aan uw promotor? Die weet waarschijnlijk wel welke weg er moet bewandeld worden. Ik kan me niet indenken dat, als uw thesis u geld zou opbrengen, uw onderwijsinstelling geen deel van de koek zou krijgen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 22 okt 2014 17:47

Indien TS nooit afstand van auteursrecht heeft gedaan (is onwaarschijnlijk) dan beschikt zij/hij in alle vrijheid over dat recht.
Intellectuele eigendom kan dan ook geen eigendom zijn van de universiteit.

Bovendien is intellectuele eigendom een verzamelnaam waaronder het auteursrecht ressorteert.
Het zijn geen twee zaken die naast elkaar bestaan.

Wiskundig uitgedrukt: het auteursrecht is een deelverzameling van de intellectuele eigendom.

Intellectuele eigendom omvat ook o.a. het portretrecht, het databankenrecht, het octrooirecht, het merkenrecht, het modellenrecht, het handelsnaamrecht, ...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

AlwaysLearning
Berichten: 25

#10 , 10 jan 2015 01:09

Blijft nog steeds het feit dat een thesis onder begeleiding en met input van een promotor gebeurd. Het is dus nooit een werk van de student alleen. De meeste universiteiten plaatsen de thesissen ook gewoon in hun bibliotheek overigens, waar het altijd te raadplegen is (daar heb je dan normaal wel toestemming voor gegeven uiteraard, soms bij inschrijven, soms voor het starten aan de thesis, soms bij indienen). Vergewis er je dus ook van dat dit niet gebeurde.

Terug naar “Andere”