factuur energie leverancier

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

factuur energie leverancier

#1 , 13 aug 2014 10:36

Ik heb voor de zoveelste keer een nare ervaring met een welbepaalde energie leverancier. Ik kan hier helaas geen namen noemen, maar laat ons zeggen de meest bekende uit deze maffia bende ;)

Concreet:

Ik koop een tijd geleden een casco woning aan. De woning is wind dicht, maar is dus een bouw werf. Er staan reeds tellers, electriciteit is aangesloten, gas en water komen binnnen, maar zijn niet aangesloten.
Na het tekenen van de akte haalt de verkoper een formulier voor de overdracht van de tellers boven. We vullen de meter stand in, ik teken, en ik denk dat daarmee de kous af is.
De week daarna krijg ik plots een schrijven van zijn energie leverancier met de melding "Welkom bij leverancier X". Ik heb in het verleden reeds genoeg nare ervaringen gehad met deze leverancier en bovendien zijn ze duur. Dus ik negeer dit schrijven en ga een contract aan bij een andere leverancier. Ik heb geen contract getekend met hen, dus ik denk dat ik hen verder ook niets moet laten weten.
Op het eind van de maand krijg ik echter een factuur. 128 euro! Dit terwijl er gewoon geen verbruik is, de woning staat leeg, de gas is niet eens aangesloten, en de werken zijn nog niet begonnen, dus er is ook geen electriciteit verbruik.
Ik laat mijn vriendin bellen om uitleg te vragen. Zij zegt me dat het inderdaad niet klopt, en dat het geregeld is, we mogen die factuur negeren.
Een tijd later krijg ik een aanmaning tot betalen.
Ik bel hen zelf op om uitleg te vragen, en vraag hoe het kan dat ik een factuur krijg voor een contract dat ik nooit heb afgesloten. Ik wens helemaal geen klant te zijn van leverancier X, en heb reeds een contract bij leverancier Y. Ze zeggen me dat mijn handtekening op het overname formulier voldoende is voor het afsluiten van het contract. Op dat moment begin ik te twijfelen. Ik heb het formulier in kwestie niet meer, dus ik vraag hen wat de eenvoudigste manier is om hier onderuit te raken.
Men zegt me dat ik beter gewoon betaal. Er zal een afrekening volgen en aangezien er geen verbruik is krijg ik zo goed als al m'n geld terug.
Ik beslis om niet verzeild te raken in een eindeloze discussie, en betaal gewoon die 128 euro, in de veronderstelling dat ik ze toch terug krijg bij de afrekening.
Vandaag krijg ik die afrekening in de bus. Ik krijg 40 euro terug, de rest zijn "vaste kosten".

In mijn ogen wordt gewoon een kleine 90 euro van mij gestolen. En ik vrees dat ik machteloos ben.
Ik nooit een contract getekend (al weet ik niet precies meer wat er op het overname formulier van de tellers geformuleerd staat). Zelfs al wou ik een contract, dan zou ik zeker geen genomen hebben met dergelijke hoge vaste kosten! Het gaat om een bouwwerf waar zo goed als geen verbuik is! Ik ben dus tegen mijn wil een maand klant bij hen geweest, ik heb niets vebruikt, en ben toch 90 euro kwijt.

Ik vrees dat het domste wat ik kon doen was te betalen (aanvaarding contract?)? Heb ik me in de luren laten leggen? Of kan ik toch nog iets recuperen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 aug 2014 12:35

Ik vrees je jezelf de das hebt omgedaan. Lees jij die documenten wel die u worden voorgelegd? En je hebt er zelfs geen dubbel meer van in uw bezit. Hoe wil je dan uw administratie degelijk opvolgen.
Die 90 € is u niet ontstolen, maar gewoon een vergoeding voor de kosten die jij hun hebt aangedaan.
Laat dit een led zijn voor de toekomst. Zorg voor een dubbel van IEDER document dat je ondertekend en hou dit 10 jaar bij.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 aug 2014 14:29

U hebt voorzeker een document ondertekend waardoor u cliënt bent geworden.
Zoniet zou EANDIS uw default leverancier geworden zijn.
Laatst gewijzigd door roharro op 13 aug 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

#4 , 13 aug 2014 15:49

@mava: Dit antwoord had ik wel verwacht. En ik ben me daar wel degelijk van bewust. Alleen worden dit soort zaken op de duur routine. Bij vorige aankopen heb ik altijd de tijd gehad om een leverancier te kiezen. Daar het om de overname van de tellers gaat heb ik er niet bij stil gestaan dat dit formulier misschien ook de overname van een contract zou inhouden. Normaal stuur je dit op naar je eigen leverancier toch? Ik heb het vroeger toch altijd zo gedaan, en klant geworden bij de leverancier van mijn keuze. Vandaar mijn verbazing dat ik plots klant was bij de leverancier van de verkoper.
Maar stel nu nog dat dit inderdaad zo staat ingevuld (dan moet dat gebeurd zijn door de verkoper, ik zou NOOIT de naam van leverancier X invullen), dan vind ik het nog raar dat zij zomaar mogen kiezen welk soort contract dat dan moet zijn.... zeker als ze dan zomaar beslissen het duurste aan te smeren.

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

#5 , 13 aug 2014 15:58

trouwens... ik dacht dat er uitdrukkelijk op die formulieren staat "dit document is GEEN contract bij een energie leverancier"... al ben ik dat nu wel niet zeker. Moet ik eens uitzoeken.

limelight
Topic Starter
Berichten: 232

#6 , 14 aug 2014 00:30

Ik heb eens goed gezocht, en heb dat formulier toch terug gevonden. Mijn vermoeden klopt wel degelijk. Ik heb hen NIET als leverancier opgegeven. Mogelijks heeft de verkoper dat op zijn versie wel ingevuld, maar dat moet dan na het tekenen gebeurd zijn, want op de kopie (doordruk) staan geen leveranciers ingevuld in mijn vak. Normaal gezien had ik dus zelf de keuze moeten hebben.

xdm
Berichten: 1

#7 , 25 aug 2014 16:10

Hi - had nog een klein vraagje dat ook met energie te maken heeft - ik zoek een goede forum om vragen te stellen omtrent decentrale opwekking ?

Terug naar “Andere”