Retentierecht

Lex
Topic Starter
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

Retentierecht

#1 , 16 jul 2014 21:38

Probleempje met retentierecht:

Op 29 november 2013 koop ik een nieuwe auto(Stockwagen), levering auto 6 december 13'.

Een paar weken geleden stel ik vast dat 1 van de veiligheidsgordels niet meer werkt. Auto is dus amper 8 maand oud en heeft niet eens 12.000 km.
Ik maak een afspraak, met de garage waar de auto werd gekocht, om dit te herstellen en ik ga er van uit dat dit onder de garantie valt(VW garantie = 2 jaar).

Maar volgens de garage valt dit niet onder de garantie en eist ze voor de herstelling 194 euro.

Ik heb geweigerd om dit te betalen omdat dit imho onder de garantie valt. De garage maakt gebruik van zijn retentierecht en dus krijg ik mijn auto niet terug.

Kan dit zomaar? Ik weet wel dat een garage retentierecht heeft maar het gaat hier toch of de herstelling, al dan niet, onder de garantie valt.

Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 16 jul 2014 22:18

Jaren geleden kreeg ik in mijn service garage een veel te hoge factuur.
Daar ik mijn auto dringend nodig had en geen tijd had voor discussies, heb ik ze maar betaald.

Achteraf hoorde ik van de juridische dienst van Test-Aankoop dat je de politie er moet bijhalen als de garage je auto niet wil teruggeven tenzij je de factuur betaalt.
Dus ik denk niet echt dat een garagist retentierecht heeft.

Zij gaven mij ook de raad in het vervolg bij betaling van een betwiste factuur steeds te vermelden: 'betaling onder voorbehoud' + handtekening + datum.
Kwestie van een juridische poot te hebben om op te staan.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 jul 2014 09:05

‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te werken die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentie) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38)

HENRY,P.,L'obligation de restitution du garagiste(noot onder Luik 4 juni 1993),J.L.M.B. 1995,267-269.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 20 jul 2014 17:37

Wettelijke garantie:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Op een ter herstelling aangeboden wagen heeft de garage retentierecht aan de voorwaarden zoals j.demoor schrijft.
Als de politie al ter plaatse zou komen ...gezien dit een burgerlijk geschil is zijn ze niet bevoegd en gaan dus op geen ENKELE manier tussenkomen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2014 18:14

Indien de herstelling onder garantie moet plaatsvinden of hierover ernstige discussie kan bestaan past de garagist ten onrechte het retentierecht toe. Uw probleem is dat om dit te laten vaststellen, en de garagist te verplichten uw voertuig terug te geven, u zich tot de rechter moet wenden. Voor dit bedrag kan u moeilijk een procedure beginnen.

Betaal de factuur onder alle voorbehoud en wend u tot de invoerder. Die kan beslissen dat de herstelling onder de waarborg viel en u de factuur terugbetalen.

Terug naar “Andere”