Klacht elektriciteitsfactuur

Jules
Topic Starter
Berichten: 39

Klacht elektriciteitsfactuur

#1 , 07 jan 2011 23:01

De betrokken leverancier heeft ons een factuur gestuurd voor een onmogelijk hoog verbruik van elektriciteit.
We hebben hiertegen klacht ingediend, doch hierop wordt nauwelijks gereageerd (men beloofde het 'nodige' te doen, maar wat en wanneer werd niet meegedeeld). Wel stuurt men ons herinneringen voor betaling, een aanmaning en een ingebrekestelling, waarbij telkens de factuurbedragen worden verhoogd met extra kosten.
Mijn vragen nu: 1. Bestaat er een instantie van overheidswege waarbij men steun kan ontvangen om de leverancier te verplichten een klacht ernstig te onderzoeken? Zijn er forumlezers met gelijkaardige ervaringen en wat raden zij me aan te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 07 jan 2011 23:21

wie heeft de registratie van de tellers gedaan??
zie link

http://www.belgium.be/nl/nieuws/2010/ne ... ioneel.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Jules
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 08 jan 2011 19:19

Beste Franciscus bedankt voor uw vlugge reaktie. We veronderstellen dat uw vraag 'wie de registratie van de tellers' gedaan heeft, betekent wie de meterstanden heeft genoteerd en overgemaakt aan de leverancier. Welnu dat hebben wezelf gedaan. Waarbij later:
1) door de leverancier een andere meterstand werd gefactureerd (zonder enige uitleg) voor het dagverbruik
2) en voor het nachtverbruik een ongelooflijk hoog verbruik wordt aangerekend ( 8426 kWh over twee maanden, waar we normaal in het verleden over een gans jaar slechts tussen de 1500 en 2300 kWh verbruikten). Jules

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 08 jan 2011 22:43

Dus waar is de foute registratie gebeurd.
Bij vrienden had dochterje ook de getallen fout genoteerd daar zo'n 10000 verschil.

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jan 2011 10:44

Komen de meterstanden op de meter bij het moment van de opname en de faktuur overeen?

fons de vleeschouwer
Berichten: 1

#6 , 26 jan 2011 23:37

Mijn schoonmoeder verhuisde van het nummer 40 naar het nummer 29/2 (een appartement).
Zij was klant bij NUON voor electriciteit en aardgas, ze betaalde steeds met een maandelijkse domicileiring en de eindafrekening werd binnen de week betaald. Ze heeft het nodige gedaan bij de afsluiting in het nummer 40 en een nieuw contract getekend bij NUON voor het huisnummer 29/2. De appartementseigenaar (3 appartementen) was klant bij ELECTRABEL.
De verhuis gebeurde op 2 november 2007. De eindafrekening van 2007, 2008, 2009 en 2010 werden correct betaald. 14 dagen na de betaling van de eindafrekening van 2010 (voor electriciteit en aardgas) kreeg zij een schrijven van EANDIS. Er zou geen contract geweest zijn met een energieleverancier tussen 18 februari 2008 en 1 maart 2008. Dus 3 jaar na de feiten... kreeg mijn schoonmoeder een overschrijving van meer dan 300 euro voor die periode van 12 dagen...
Mijn schoonmoeder heeft een bescheiden weduwepensioen. Wij, de kinderen, vinden dit niet kunnen. Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd naar ELECTRABEL, NUON en EANDIS gezien een bediende van EANDIS doodleuk verklaarde dat wij de meterstanden maar eens moesten bewijzen gezien zij er van een geschatte meterstand uitgaan. Daarbij verklaarde zij dat de slotfactuur nu maar eerst kon aangeboden worden gezien de regering hen nu de toelating had gegeven om deze verekeningen te doen.
Ik wacht het antwoord af van de 3 aangeschreven partijen. Wat hangt U en ons nog boven het hoofd... Liberalisering van de markt is voor de verbruiker geen godsgeschenk. Wij dachten hier te moeten op reageren.
Een verontwaardigde familie uit Willebroek.

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2011 09:14

Op welk adres zou er geen contract geweest zijn? Het oude of het nieuwe appartement?
Wanneer is het contract bij de oude energieleverancier beëindigd en wanneer is het contract bij de nieuwe energieleverancier gestart?
Indien het probleem zich bij het oude appartement bevindt, wie heeft de overnamepapieren ingevuld? Heeft de nieuwe huurder of de huisbaas mee ondertekend?

lliappel
Berichten: 3

#8 , 28 jan 2011 12:24

Ik zit met een gelijkaardig voorval. In 2008 verhuisde ik van een woning naar een appartement met mijn twee kinderen. Ik contacteerde zowel Lampiris als Essent voor info. Blijkbaar beschouwden beiden dit als een inschrijving. Even later ontvang ik van beiden een contract om te ondertekenen. Ik stuur binnen de 12 werkdagen na mijn eerste contact met Essent een mail naar Essent om af te zien van een aansluiting bij hun. Ik onderteken het contract van Lampiris en stuur het terug. Na enige tijd krijg ik een "afrekening" van Essent voor meer dan 400 euro. 75 euro verbrekingsvergoeding, de rest verbruik en alle bijkomende kosten. Ik protesteer bij Essent dat ik binnen de voorziene wettelijke termijn afzag van een aansluiting. Ondertussen contacteer ik ook Lampiris. Blijkbaar iets verkeerd gelopen waardoor Essent mij één maand elektriciteit leverde. Daardoor wordt het aanrekenen van een verbrekingsvergoeding waarschijnlijk terecht MAAR ondertussen besef ik dat Essent mij voor één maand elektriciteit 900 kWh aanrekent. Kan niet. Als alleenstaande met 2 kleine kinderen, buitenhuis werkend èn in mei kan ik geen 900 kWh verbruikt hebben. Achteraf blijkt uit mijn afrekening van Lampiris dat ik de rest van het jaar, in hetzelfde appartement over 352 dagen slechts een verbruik had van 2300 kWh. Ik weiger te betalen, vraag een correcte afrekening aan Essent en zoek vergeefs naar een ombudsdienst. Ik geef het dossier dan door aan Test Aankoop die een mail sturen maar geen antwoord krijgen. Ik blijf aanmaningen om te betalen ontvangen, een schrijven van een deurwaarder, Test Aankoop contacteert Essent opnieuw maar weer zonder enige reaktie. Nu mag ik op 15 februari naar de vrederechter. Door kosten en intresten is het bedrag ondertussen opgelopen tot meer dan 700 euro. Test Aankoop zegt niets te kunnen doen als Essent niet reageert. Ondertussen is er wel een ombudsdienst Energie maar die kunnen niet meer tussenkomen als er al een dagvaarding is. Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. Die liberalisering is een pest voor de consument, een godsgeschenk voor de leveranciers

Terug naar “Andere”